Όπως ήταν αναμενόμενο, οι μεγάλες αγορές σιτηρών, αντέδρασαν μόλις έγινε γνωστή η κατάρρευση του φράγματος Καχόβκα στην Ουκρανία.
Η αγορά σιταριού στο Σικάγο, που ήταν ήδη σε φάση ανόδου εδώ και ημέρες, ανέβηκε κατά 1,2% την επομένη ημέρα της καταστροφής στα 6,39 $/bu και το καλαμπόκι κατά 1% στα 6.04 $/Bu, για να υποχωρήσει σε κατώτερα επίπεδα στην συνέχεια.
Ενώ ο αλωνισμός των σιτηρών στο βόρειο ημισφαίριο ξεκινάει οσονούπω, τα λεγόμενα θεμελιώδη μεγέθη δεν φαίνεται ότι εμπνέουν ανησυχία.
Τα παγκόσμια αποθέματα είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα, αν κι ελαφρώς μειωμένα από τα συνήθη, ο καιρός δεν εμφανίζει προβλήματα σε καμία μεγάλη σιτοπαραγωγική περιοχή, οι αποδόσεις αναμένονται γενικά καλές, η εκτιμώμενη ζήτηση παραμένει σταθερή.
Άρα δεν υπάρχουν προϋποθέσεις ανησυχίας από την πορεία της φυσικής αγοράς.
- Διαβάστε ακόμα: Σε χαμηλά δύο ετών οι τιμές των τροφίμων παγκοσμίως - Φυτικά έλαια και δημητριακά «οδηγούν» την κάμψη
Επιπλέον, φαίνεται ότι η αγορά έχει αποδεχθεί ότι τα επόμενα χρόνια θα απουσιάζει ένα σημαντικό μέρος της προσφοράς σιτηρών που προέρχονταν από την Ουκρανία για δύο λόγους: την φυσιολογική υποχώρηση της παραγωγής λόγω των προβλημάτων που δημιουργεί ο πόλεμος αλλά και των προβλημάτων στις μεταφορές που αναγκαστικά ανεβάζουν το κόστος λόγω καθυστερήσεων, αύξησης ασφαλίστρων, ελέγχων και γενικότερα επικινδυνότητας στις μεταφορές.
Έτσι, το ενδιαφέρον των εμπλεκόμενων στην αγορά σιτηρών προφανώς τώρα εστιάζεται στις πιθανές συνέπειες της κλιμάκωσης της έντασης στην γνωστή συμφωνία της Κωνσταντινούπολης περί διέλευσης Ουκρανικών σιτηρών από τον Βόσπορο, υπό τον έλεγχο των τριών χωρών, Ρωσίας, Ουκρανίας και Τουρκίας.
Θυμίζουμε ότι η συμφωνία λειτουργεί υπό καθεστώς παράτασης 60 ημερών, μέχρι τις 18 Ιουλίου 2023, αφού η Ρωσία αρνήθηκε να δεχθεί μεγαλύτερη παράταση επικαλούμενη εμπόδια στις δικές της εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και λιπασμάτων.
Είναι βέβαιο πάντως ότι το κλίμα επιδεινώνεται περισσότερο μετά την χθεσινοβραδινή ανατίναξη του μήκους 2.500 χιλιομέτρων αγωγού μεταφοράς αμμωνίας Toglyatti-Οδησσού.
Ο αγωγός, εξυπηρετούσε τη λειτουργία ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια αμμωνίας στον κόσμο και ήταν κλειστός από τις πρώτες ημέρες του πολέμου, με τη Ρωσία να ζητάει την επαναλειτουργία του ως αντιστάθμισμα της λειτουργίας του διαδρόμου σιτηρών. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα έχουμε μια ένδειξη προθέσεων επί του θέματος, κυρίως από τη πλευρά της Ρωσίας, εάν επιβραδυνθεί ή όχι ο ρυθμός επιθεώρησης των πλοίων.
Δύο τόσο «βαριά»γεγονότα, με τα δύο μέρη να αλληλοκατηγορούνται για το ποιος ευθύνεται, είναι προφανές ότι θα έχουν και πολιτικά επακόλουθα, τα οποία όμως μένει να δούμε.
Τόσο η τήρηση όσο και η νέα παράταση της συμφωνία της Κωνσταντινούπολης θα μπορούσε να είναι το πρώτο θύμα και οι αγορές έμειναν συγκρατημένες στις αντιδράσεις τους μέχρι νεωτέρας.