Η ΕΛΙΝΟΙΛ (ελίν), η τέταρτη εξαγωγική εταιρεία στην Ελλάδα, ανεβάζει ταχύτητες στην εσωτερική και εξωτερική αγορά και διευρύνει τη δραστηριότητά της στο LNG, το υδρογόνο και την ηλεκτροκίνηση. Η εταιρεία ακολουθεί ανοδική επενδυτική πορεία έχοντας επενδύσει 2,5 εκατ. ευρώ το 2022 και πραγματοποιώντας επενδύσεις 4 εκατ. μέσα στο 2023 ενώ την επόμενη χρονιά το ποσόν αυτό αναμένεται να φθάσει τα 5 εκατ. ευρώ. Το LNG, το υδρογόνο, η ηλεκτροκίνηση, τα νέα πρατήρια και ο μετασχηματισμός των υφιστάμενων σε ενεργειακούς σταθμούς με πολλαπλές υπηρεσίες και έμφαση στις πράσινες λύσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της επενδυτικής πολιτικής.
Κατά τη Γενική Συνέλευση της ΕΛΙΝΟΙΛ πριν από λίγες ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Αληγιζάκης, αναφερόμενος στις επενδύσεις της εταιρείας επεσήμανε ότι «θα ξεκαθαρίσει δύσκολα το τοπίο τα επόμενα δύο με τρία χρόνια» και για αυτό θα πρέπει να γίνονται προσεκτικά βήματα. Για τις δρομολογούμενες επενδύσεις χρησιμοποιούνται ίδια κεφάλαια και δανεισμός ενώ για μέρος αυτών έχουν συναφθεί συνεργασίες με την ΔΕΗ (ηλεκτροκίνηση), τον ΔΕΣΦΑ (μνημόνιο συνεργασίας για το υδρογόνο) και την Blue Grid (LNG).
Ειδικότερα όσον αφορά στο LNG, ο πρώτος σταθμός υγροποιημένου και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (LNG-CNG) στην Αττική αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του 2024, μια επένδυση ύψους 1,5 εκατ. ευρώ Σύμφωνα με όσα ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας κατά τη Γενική Συνέλευση, η τιμή του LNG προβληματίζει μεν αλλά οι σταθμοί θα παίξουν σημαντικό ρόλο. Πρόκειται για μια αγορά η οποία είναι υπό διαμόρφωση και για αυτό θα πρέπει να γίνουν συντηρητικές κινήσεις καθώς πρόκειται για επενδύσεις υψηλού κόστους.
Ταυτόχρονα, όσον αφορά στο δίκτυο πρατηρίων καυσίμων, ο στόχος της ελίν είναι 10 νέα πρατήρια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκης έως το τέλος του χρόνου ενώ σε βάθος χρόνου σκοπεύει να εισέλθει και σε νέα νησιά (πέρυσι άνοιξε έναν νέο ενεργειακό σταθμό στην Τήνο) και να διευρύνει την παρουσία της στην περιφέρεια. Ήδη, στις αποκεντρωμένες περιοχές, η ελίν λειτουργεί περισσότερα από 140 πρατήρια ελίν στο παράκτιο και νησιωτικό δίκτυό της και σταθμούς ανεφοδιασμού στις μεγαλύτερες μαρίνες της χώρας. Το μερίδιο αγοράς της εταιρείας στην Αθήνα είναι στο 5%, στα νησιά στο 20% και σε όλη την Ελλάδα στο 9% και για το λόγο αυτό εστιάζει στα αστικά κέντρα προκειμένου να αυξήσει το μερίδιο αγοράς.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης, δεδομένου ότι μέχρι το 2030 τίποτα δεν θα έχει παραμείνει ίδιο στον κλάδο λόγω της πράσινης μετάβασης, επιχειρείται ένας «πράσινος μετασχηματισμός» των πρατηρίων παρέχοντας ταυτόχρονα ολοκληρωμένες συνδυαστικές υπηρεσίες (σημεία φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα, ανεφοδιασμός LNG κλπ).
Ηλεκτροκίνηση: Πρωτοβουλία για νέα σημεία φόρτισης η οποία ωστόσο σκοντάφτει στη γραφειοκρατία
Ένα εγχείρημα το οποίο φιλοδοξεί να ενισχύσει τη μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα, εκείνο της ανάπτυξης 100 σημείων φόρτισης σε συνεργασία με την ΔΕΗ blue εξακολουθεί να «σκοντάφτει» στη γραφειοκρατία.
Το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης προβλέπει μέχρι το 2025, το 25% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά, τα ηλεκτρικά ταξί να έχουν φθάσει τα 2.000, όλα τα νέα ταξί και το 1/3 των ενοικιαζόμενων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να είναι ηλεκτρικά ενώ από το 2035, όλα τα νέα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων.
Το δίκτυο φόρτισης το οποίο βρίσκεται πίσω στη χώρα μας αναπτύσσεται με την εμπλοκή της κεντρικής κυβέρνησης, των τοπικών αρχών και των επιχειρήσεων. Αλλά, ενώ η ιδιωτική πρωτοβουλία επιχειρεί να επιταχύνει την ανάπτυξη των προϋποθέσεων για την ενθάρρυνση χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, για την εγκατάσταση ενός σημείου φόρτισης απαιτούνται έξι μήνες, σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη. Αυτό λογικά σημαίνει ότι για να ολοκληρωθεί το project των 100 σημείων, θα χρειαστούν πολλά χρόνια παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός προβλέπει την επίτευξη του στόχου των 100 φορτιστών σε βάθος τριετίας. Πάντως, μέχρι στιγμής, ηλεκτρικοί φορτιστές έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν σε 14 σημεία σε ηπειρωτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας.
Μία ακόμη συνεργασία η οποία ανοίγει νέους ορίζοντες είναι εκείνη με τον ΔΕΣΦΑ, μέσω της οποίας η ελίν αναζητά να επεκταθεί στην παραγωγή και τη διανομή «πράσινου» υδρογόνου για οδικές μεταφορές και βιομηχανική κατανάλωση.
Οι εξαγωγές και οι νέες αγορές
Η κερδοφορία που καταγράφει η εταιρεία οφείλεται στην τουριστική περίοδο και στις πωλήσεις στις βιομηχανίες και στις μαρίνες. Η εσωτερική αγορά επηρεάζεται από παράγοντες όπως είναι η παραβατικότητα και το πλαφόν περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια κέρδους σύμφωνα με την εταιρεία. Άλλοι παράγοντες όπως ο καιρός και το οικονομικό κλίμα επιδρούν στην απόφαση αγοράς ενώ η συναλλαγματική ισοτιμία και η τιμή του Brent επηρεάζει επίσης τα κέρδη και τις τιμές.
Ωστόσο, η εξαγωγική δραστηριότητα της ελίν κατάφερε να αντισταθμίσει τις απώλειες στην εσωτερική αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η εταιρεία, οι πωλήσεις στο εξωτερικό είναι πέντε φορές μεγαλύτερες από εκείνες στην Ελλάδα. Το 2022, η εταιρεία πούλησε 600.000 τόνους στην Ελλάδα και 3 εκατ. στο εξωτερικό και εξήγαγε σε 14 χώρες. Ο μεγαλύτερος πελάτης της είναι ο Λίβανος ενώ διαχρονικά έχει εξάγει σε 42 χώρες και στις πέντε ηπείρους. Επόμενος στόχος είναι η ανάπτυξη σ νέες αγορές όπως είναι εκείνη του μαζούτ και του jet fuel.