Η πρόσφατη άνοδος του πετρελαίου στα 80 δολάρια αναζωπύρωσε τις εκτιμήσεις για ράλι των τιμών μέχρι το τέλος του έτους, κάτι που θα οδηγούσε σε άνοδο των τιμών και στην ελληνική αγορά καυσίμων.
Έχοντας καταγράψει αρκετούς μήνες «χαμηλών πτήσεων», το αργό εκτινάχθηκε πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι την περασμένη εβδομάδα, καθώς η ζήτηση καυσίμων στην Κίνα και σε άλλες αγορές ανακάμπτουν, με μέρος της αγοράς να θεωρεί ότι θα φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ το επόμενο διάστημα. Την ίδια στιγμή, οι περικοπές παραγωγής από τη Σαουδική Αραβία και τους συμμάχους της στον ΟΠΕΚ+ πρόκειται να μειώσουν την προσφορά χαμηλώνοντας τη στάθμη για τα παγκόσμια αποθέματα.
Αν και κάποιοι διεθνείς αναλυτές μείωσαν τις προβλέψεις τους για τις τιμές το πρώτο εξάμηνο του έτους η εκτίμηση πλέον για σημαντική άνοδο της τιμής μέχρι το τέλος του έτους επανέρχεται.
Εκπρόσωποι της αγοράς και εταιρείες ερευνών εξακολουθούν να αναμένουν άνοδο της τιμής του πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους. Παράγοντες όπως είναι η υψηλή παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το επόμενο διάστημα και η ανεπαρκής αύξηση της προσφοράς στη Βόρεια Αμερική αλλά και η παρέμβαση του ΟΠΕΚ+ για συγκράτηση της παραγωγής αναμένεται ότι θα ασκήσουν ανοδικές πιέσεις στο Brent.
Σύμφωνα με την Enverus Intelligence Research η τιμή του πετρελαίου αναμένεται ότι θα φθάσει τα 100 δολάρια ανά βαρέλι το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. «Οι αγορές πετρελαίου είναι σε μεγάλο βαθμό ισορροπημένες και οδεύουμε προς άντληση αποθεμάτων αργού πετρελαίου και προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Επιπλέον, η ζήτηση ρεκόρ πετρελαίου αντιστάθμισε την υπεραπόδοση της προσφοράς από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα», σύμφωνα με την εταιρεία.
Την ανοδική εκτίμηση ενθαρρύνουν και τα τρέχοντα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς καθώς η παγκόσμια ζήτηση έφθασε στα επίπεδα ρεκόρ των 101,5 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Από την άλλη, πολλοί έμποροι πετρελαίου εξακολουθούν να είναι δύσπιστοι σχετικά με τις προοπτικές αύξησης των τιμών. Θεωρούν ότι η ζήτηση παραμένει στο έλεος ενός αβέβαιου οικονομικού περιβάλλοντος, από τη συρρίκνωση της κινεζικής μεταποίησης έως την υποτονική ανάπτυξη στην Ευρώπη και τους φόβους ότι η αύξηση των επιτοκίων θα μπορούσε να προκαλέσει ύφεση. Με το σκεπτικό αυτό, ην περασμένη εβδομάδα, ο IEA περιόρισε τις προβλέψεις για την παγκόσμια κατανάλωση καυσίμως φέτος.
Ακόμη και εάν δεν μπορεί να προσδιοριστεί με απόλυτη σαφήνεια η κατεύθυνση των τιμών το επόμενο διάστημα, ένα είναι σίγουρο: εάν οι εκτιμήσεις για ένα νέο ράλι επιβεβαιωθούν, αυτό θα έχει συνέπειες για τις χώρες που εισάγουν όπως είναι η Ελλάδα.
Τι θα συμβεί στην ελληνική αγορά εάν το πετρέλαιο καταγράψει νέο ράλι
Μια σημαντική αύξηση στις τιμές του Brent θα μπορούσε να πλήξει όλους αυτούς τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, να ασκήσει πληθωριστικές πιέσεις και να πλήξει την οικονομική ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής των Ελλήνων.
Ειδικά, για τους καταναλωτές, μια αξιοσημείωτη άνοδος των τιμών του πετρελαίου θα συμβάλει σε υψηλότερο επίπεδο πληθωρισμού. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το κόστος μεταφοράς θα αυξηθεί οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές για πολλά αγαθά. Κατ’ επέκταση, οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου μπορεί να οδηγήσουν σε επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, ιδιαίτερα εάν οι καταναλωτικές δαπάνες είναι υποτονικές.
Ένα νέο ράλι στο Brent θα σηματοδοτούσε και την άνοδο στις τιμές της αντλίας στην ελληνική αγορά δημιουργώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις για επιχειρήσεις και καταναλωτές, μια πρόγευση των οποίων βίωσε η χώρα μας και το καλοκαίρι του 2022 όπου οι τιμές των καυσίμων έφθασαν στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών (ιδιαίτερα όταν το Brent έφθασε στα 120 δολάρια).