Τι συμβαίνει με δυο «παγωμένα» οδικά έργα μισού δισ. ευρώ – Η νέα προσπάθεια για τον άξονα στη ΒΔ Ελλάδα και το τμήμα στην Κεντρική

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τι συμβαίνει με δυο «παγωμένα» οδικά έργα μισού δισ. ευρώ – Η νέα προσπάθεια για τον άξονα στη ΒΔ Ελλάδα και το τμήμα στην Κεντρική
Νέα προσπάθεια από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών για διαγωνισμό κατασκευής της «Επέκτασης Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», αρχικού ύψους 310 εκατ. ευρώ που έχει «ναυαγήσει». Τι συμβαίνει με τον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού». 

Νέα προσπάθεια κάνει το υπ. Υποδομών μήπως και… καταφέρει να προωθήσει επιτυχώς τον «πολύπαθο», όπως χαρακτηρίζεται πλέον μετά από το μπαράζ ενστάσεων – προσφυγών και αναβολών, διαγωνισμό για την κατασκευή του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», αρχικού προϋπολογισμού 310.000.000 που ήδη έχει «ναυαγήσει» κάμποσες φορές. Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πριν λίγους μόλις μήνες προχώρησε εκ νέου στην ακύρωση διαγωνισμού που είχε πάλι «παγώσει» μετά την κατάθεση προδικαστικής προσφυγής από κοινοπραξία εταιρειών (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.). Η κοινοπραξία όλες τις φορές έκανε λόγο για όρους που δεν ευνοούσαν τον ανταγωνισμό, το υπουργείο επανέρχονταν με αλλαγές, ωστόσο, νέες προσφυγές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) «έριχναν» τη διαδικασία. Πλέον, το υπουργείο ξαναφέρνει τη διαγωνιστική διαδικασία με την προσδοκία να μην κολλήσει πάλι, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι όλες τις φορές η ΕΑΔΗΣΗ δικαίωσε τις εταιρείες που έκαναν τις προσφυγές, άρα, μάλλον… πρέπει ο διαγωνισμός να γίνει με πιο ανταγωνιστικούς όρους.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και επισήμως ακύρωσε τη διαδικασία για το έργο «Οδικός Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», όπου επίσης προσφυγές είχαν υποβληθεί από ενδιαφερόμενα κατασκευαστικά σχήματα (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.). Με την από 14/07/2023 υπ' αριθμό 1211/2023 Απόφαση του 1ου Κλιμακίου της ΕΑΔΗΣΥ που κοινοποιήθηκε στην Αναθέτουσα Αρχή στις 04/09/2023, έγινε αποδεκτή η Προδικαστική Προσφυγή και ακυρώθηκε η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος – Διακήρυξη της Αναθέτουσας Αρχής.

Νέα προσπάθεια για την «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά»

Πλέον, στο υπουργείο κοινοποίησαν νέα απόφαση με τροποποιήσεις επί άρθρων και όρων της διακήρυξης, σε σχέση με οικονομικές/τεχνικές παραμέτρους (ίδια κεφάλαια, ακίνητα, εξοπλισμό, πάγια, δείκτες βιωσιμότητας κ.α.) και την επαγγελματική ικανότητα, ωστόσο, μένει να φανεί αν αυτή τη φορά ο διαγωνισμός κυλήσει ομαλά. Ενώ χτες, ανακοίνωσαν και την επαναπροκήρυξη της «Επέκτασης Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα - Κακαβιά» (από το τέλος της παραχώρησης Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά) με προϋπολογισμό 234 εκατομμύρια ευρώ (με Φ.Π.Α.) και προαίρεση 76 εκατομμύρια ευρώ (με Φ.Π.Α.).

Το έργο, μήκους 70 χλμ., αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Είναι έργο ιδιαίτερης σημασίας για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς πρόκειται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics. Ο νέος οδικός άξονας θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.

Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.

Το έργο περιλαμβάνει δυο υποτμήματα:

- Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47 χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.

- Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Το μπλοκαρισμένο έργο «Οδικός Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού»

Πάντως, όπως προ μηνός είχε αναδείξει το insider.gr, υπάρχουν άλλοι δύο (τουλάχιστον) «παγωμένοι» διαγωνισμοί που, έχουν «μπλοκάρει» κατόπιν υποβολής προσφυγών, που μαζί με το παραπάνω είναι συνολικού ύψους περίπου 560 εκατ. ευρώ. Τα 2 αυτά «παγωμένα» έργα είναι το τμήμα του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη-Τυμφρηστός (σχεδόν 200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) αλλά και τα αντιπλημμυρικά έργα Νέας Μάκρης, εκτιμώμενου κόστους 60 εκατ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί έχουν κοινό παρονομαστή τις προδικαστικές προσφυγές που έχουν υποβληθεί από ενδιαφερόμενα κατασκευαστικά σχήματα (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.) με αποτέλεσμα να έχει ανασταλεί η διαγωνιστική τους διαδικασία. Ιδίως όσον αφορά στο οδικό, μένει να φανεί αν μπορεί να «υπάρξει φως» ή αν από το υπουργείο ετοιμάζονται για νέα δημοπράτηση, μάλλον με νέους όρους. Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ. και εκτείνεται στο σύνολό του εντός των ορίων της Π.Ε. Φθιώτιδας, βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας δραστικά τον χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Η αφετηρία του έργου, είναι το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού. Το πέρας του έργου είναι το δυτικό όριο της κατασκευασθείσας παράκαμψης Μακρακώμης. Το έργο στο σύνολο σχεδόν του μήκους του (με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα του έργου) ακολουθεί νέα χάραξη. Η αξία χωρίς ΦΠΑ υπολογίζεται σε 161,29 εκατ. ευρώ, άρα με ΦΠΑ κάπου στα 200 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης είχε οριστεί σε 54 μήνες. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους ενώ, όπως αναφέρονταν στην προκήρυξη, υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, αναμένονται εξελίξεις.

Το έργο «Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού» έχει αφετηρία προς τα δυτικά το ανατολικό στόμιο της υφιστάμενης σήραγγας Τυμφρηστού (Ανατολικό Μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού) και πέρας προς τα ανατολικά το δυτικό όριο της υφιστάμενης παράκαμψης Μακρακώμης. Η κατασκευή του υπόψη οδικού τμήματος αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι (και εν συνεχεία με την πόλη του Αγρινίου), ο οποίος θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη και συνολικά στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Στερεάς Ελλάδας. Επιπλέον, κύρια σκοπιμότητα του έργου αποτελεί η άρση της δυσχερούς πρόσβασης στην Π.Ε. Ευρυτανίας και στο δυτικό ορεινό τμήμα της Π.Ε. Φθιώτιδας, μέσω της εξυπηρέτησής της από το νέο οδικό τμήμα.

Στο αντικείμενο του υπόψη έργου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η κατασκευή μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, τοίχων οπλισμένης γης, οπλισμένων τοίχων αντιστήριξης στέψης συνέχειας πτερυγότοιχων χαραδρογεφυρών, τοίχων ορύγματος, οπλισμένων βάσεων επιχωμάτων, οπλισμένων τοίχων ποδός, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων καθώς επίσης και πλήθος ορθογωνικών και σωληνωτών οχετών ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΚΤΕΡ: Με ποιες κινήσεις και πότε θα «ανέβει» στην ανώτατη «τάξη» των ισχυρών – Το «ταμείο» και η Πάρος

Ακίνητα – Τουρισμός: «Μυρίζει» καλοκαίρι ο Οκτώβριος – Κινητικότητα σε Κυκλάδες και Πελοπόννησο

gazzetta
gazzetta reader insider insider