Ακρίβεια: Πόλεμο με τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ ανοίγει το ΥΠΑΝ – Στόχος οι μόνιμα χαμηλές τιμές

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ακρίβεια: Πόλεμο με τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ ανοίγει το ΥΠΑΝ – Στόχος οι μόνιμα χαμηλές τιμές
Τέλος στο «μεγάλο παζάρι» με τις προσφορές που μπερδεύουν τους καταναλωτές, θέλει να βάλει του υπουργείο Ανάπτυξης, ζητώντας μόνιμα χαμηλές τιμές από τους προμηθευτές και τα σουπερμάρκετ. Οι δυσκολίες του εγχειρήματος και η ακρίβεια που επιμένει.

Νέους μηχανισμούς και εργαλεία επιχειρεί να ρίξει το υπουργείο Ανάπτυξης στην μάχη κατά της ακρίβειας, ειδικά στα είδη διατροφής. Μετά από τις πρωτοβουλίες για το «Καλάθι του Νοικοκυριού» και τη «Μόνιμη Μείωση Τιμής» στο κάδρο μπαίνει τώρα η παροχή κινήτρων στους προμηθευτές και στις αλυσίδες σουπερμάρκετ να εγκαταλείψουν την εμπορική πολιτική των προσφορών και να υιοθετήσουν μια άλλη πολιτική συνεχώς χαμηλών τιμών.

Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης προετοιμάζει μια νομοθετική ρύθμιση με ορίζοντα το πρώτο τρίμηνο του 2024, για αυτό που ο υπουργός Κώστας Σκρέκας ανέφερε ως «κάθε ημέρα χαμηλή τιμή», ή όπως είναι γνωστό διεθνώς «everyday low price». Περιγράφει μια εμπορική πρακτική στο λιανεμπόριο, η οποία ενσωματώνει το κόστος των ειδικών προσφορών συμπεριλαμβανομένου και του κόστους προώθησης με αποτέλεσμα την μείωση τιμής ολόκληρο το χρόνο.

Πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να περιοριστεί το φαινόμενο των προσφορών του τύπου «1+1 δώρο» ή «έκπτωση 20% στα 2 προϊόντα» στα σούπερ μάρκετ που σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα είναι χωρίς προηγούμενο. «Κοντά τα 7 στα 10 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ βρίσκονται υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας», ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης μιλώντας σήμερα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ σημειώνοντας πως το φαινόμενο αυτό δημιουργεί ένα συνεχές ασανσέρ τιμών μπερδεύοντας τους καταναλωτές, οι οποίοι αναγκάζονται να αγοράζουν και προϊόντα σε αριθμό που δεν τα χρειάζονται.

«Θέλουμε ένα μεγάλο ποσοστό από αυτές τις προωθητικές ενέργειες να περάσει στη μόνιμη τιμή. Αντί να υπάρχει μια προωθητική ενέργεια να υπάρχει μια καλύτερη τιμή και αυτό θα το πετύχουμε μέσα από μια μεταρρύθμιση που προωθούμε το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους», σημείωσε ο κ. Σκρέκας.

Σύμφωνα, πάντως, με την εταιρεία ερευνών Circana, σχεδόν το 23% των πωλήσεων σε αξία που έγιναν τον Αύγουστο στα επώνυμα προϊόντα ήταν υπό το καθεστώς προσφοράς, ποσοστό που ένα χρόνο πριν ήταν 19,9%. Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων υπό προωθητική ενέργεια καταγράφεται στα κατεψυγμένα τρόφιμα και ακολουθούν τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς.

Ο αντίλογος

Το νέο σχέδιο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα και η αγορά αναμένει περισσότερες λεπτομέρειες για τις προθέσεις του υπουργείου, όμως όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη μια τέτοια πολιτική δύσκολα θα εφαρμοστεί στη χώρα μας. Η «μόνιμη μείωση τιμής» ως πρακτική εξαρτάται κυρίως από την αύξηση του όγκου των πωλήσεων για να αντισταθμιστεί η απώλεια κέρδους και αυτό σε μια περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών πιέζεται συνεχώς είναι πολύ δύσκολο να συμβεί.

Επιπλέον, το μοντέλο των προσφορών που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στη χώρα μας δεν μπορεί να αλλάξει «εν μια νυκτί» ειδικά από τη στιγμή που προσφορές πραγματοποιούν κατά περίπτωση οι προμηθευτές, οι αλυσίδες σουπερ μάρκετ, αλλά και συνδυαστικά και τα δύο μέρη μαζί.

770 προϊόντα σε μόνιμη μείωση τιμής

Στο μεταξύ, συνεχίζεται η πρωτοβουλία της κυβέρνησης «Μόνιμη Μείωση Τιμής» για εκπτώσεις τουλάχιστον 5% και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών. Μέχρι χθες οι εταιρείες που συμμετείχαν στην πρωτοβουλία έφταναν τις 62 με 7770 προϊόντα σε 37 βασικές κατηγορίες όπως αλεύρι, αλλαντικά, βρεφικά και παιδικά είδη, γάλα, τυριά κλπ. Από το ΥΠΑΝ σημειώνεται πως έχει ξεπεραστεί ο αρχικός στόχος των 500 προϊόντων και πλέον ο πήχης μπαίνει στα 1.000 προϊόντα.

Την ίδια στιγμή η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης συνεχίζει τους ελέγχους στην αγορά. Όπως ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, από την αρχή της χρονιάς έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 20.000 έλεγχοι από την ΔΙΜΕΑ και έχουν καταλογιστεί πάνω από 1.500 πρόστιμα που φτάνουν στα 7 εκατ. ευρώ ενώ έχουν εισπραχθεί περίπου 4,3 εκατ. ευρώ εξ αυτών και περισσότερα έχουν βεβαιωθεί στην εφορία.

Επιμένει η ακρίβεια

Όλα τα παραπάνω δεν έχουν καταφέρει να αναχαιτίσουν το κύμα ακρίβειας, καθώς πρόκειται κυρίως για ανακουφιστικά μέτρα που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στην πηγή του. Ένα πρόβλημα που πάντως θα παραμείνει για μεγάλο διάστημα, όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα στοιχεία του πληθωρισμού όπου οι τιμές των τροφίμων κατέγραψαν νέο άλμα 9,9% τον Οκτώβριο.

Στο πλαίσιο αυτό προωθεί και η περιορισμένη επέκταση των μέτρων στήριξης ειδικά προς τους ευάλωτους. Μέσα στις επόμενες ημέρες και αφού γίνουν γνωστά τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για τον Οκτώβριο αναμένεται να παρθούν από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών οι τελικές αποφάσεις για την «επιταγή ακρίβειας», καθώς στόχος είναι διευρυνθεί το πλέγμα των δικαιούχων. Ένα ακόμη σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι είναι και η επέκταση του market pass.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκυλακάκης: Η «πράσινη» μετάβαση ασπίδα και στις γεωπολιτικές αβεβαιότητες – Ο στόχος του ενιαίου τιμολογίου

Στην τελική ευθεία για την Ημέρα των Ευχαριστιών - Πόσα θα ξοδέψουν οι Αμερικανοί για το παραδοσιακό τραπέζι 

To μεγάλο στοίχημα των 3 δισ. της CPLP του Β. Μαρινάκη στο LNG – Οι προοπτικές της αγοράς και η νέα σελίδα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider