Η συνεχιζόμενη ακρίβεια έχει ήδη οδηγήσει σε σημαντικές περικοπές εξόδων τα ελληνικά νοικοκυριά σε μη βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ρούχα και τα παπούτσια, τα βιβλία και τα παιχνίδια και τα προϊόντα ομορφιάς. Το επόμενο διάστημα όμως μπαίνουν στο κάδρο και οι μειώσεις δαπανών σε βασικές κατηγορίες όπως τα τρόφιμα.
Αυτό φαίνεται από τα αποτελέσματα νέας έρευνας που πραγματοποίησε η Focus Bari με τίτλο «Πώς επηρεάζει ο πληθωρισμός την αγοραστική δύναμη και τις συνήθειες των καταναλωτών». Εννέα στους 10 Έλληνες (89%) δηλώνουν ότι ανησυχούν για τον αντίκτυπο του υψηλού πληθωρισμού τους επόμενους 12 μήνες, ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τον διεθνή μέσο όρο (62%), όπως καταγράφεται στην έρευνα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι ο βαθμός ανησυχίας για το μέλλον δεν συμβαδίζει με τον βαθμό μείωσης της αγοραστικής δύναμης: στην Ελλάδα, η ανησυχία είναι σαφώς μεγαλύτερη από την δηλωνόμενη μείωση σε αγοραστική δύναμη, σε άλλες χώρες είναι μικρότερη, και μόνο στην Αγγλία ο βαθμός ανησυχίας συμπίπτει σε αναλογία με την δηλωνόμενη μείωση της αγοραστικής δύναμης τους τελευταίους 12 μήνες.
Στην Ελλάδα, χαμηλότερες δαπάνες προβλέπονται για όλα τα είδη, ακόμη και για τα πρώτης ανάγκης με τους μισούς συμμετέχοντες να δηλώνουν πως τους επόμενους 12 μήνες θα δαπανήσουν λιγότερα για την αγορά τροφίμων και ποτών, εκτός αλκοόλ. Το αντίστοιχο διεθνές ποσοστό είναι το μισό (24%).
Το 56% σκοπεύει να μειώσει δαπάνες σε οικιακά είδη/είδη υγιεινής, το 73% σε είδη προσωπικής φροντίδας ομορφιάς, το 83% σε ρούχα/παπουτσιά/αξεσουάρ και το 79% σε παιχνίδια/παζλ/βιβλία. Το αντίστοιχα ποσοστά στις άλλες χώρες είναι περίπου τα μισά ανά κατηγορία.
Στα αποτελέσματα ανά χώρα, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση σε αναλογία κοινού που δηλώνει μείωση της αγοραστικής της δύναμης μετά τη Βρετανία, καθώς τρεις στους πέντε Έλληνες δηλώνει ότι τα εισοδήματά τους χάνουν την αγοραστική του ισχύ.