Μεγαλύτερα σε διάρκεια δρομολόγια αναγκάζονται να κάνουν τα πλοία που μεταφέρουν τις σοδειές από την Αμερική προς την Ασία, λόγω της ξηρασίας που έχει χτυπήσει την Διώρυγα του Παναμά, εκτινάσσοντας τα κόστη σε τιμές ρεκόρ.
Πλέον, τα πλοία αναγκάζονται να περιμένουν μέχρι τρεις εβδομάδες για να περάσουν την Διώρυγα, προκαλώντας ένα μεγάλο πλήγμα στο παγκόσμιο εμπόριο.
Οι αρχές της Διώρυγας του Παναμάς μείωσαν το φθινόπωρο τον αριθμό των διελεύσεων των πλοίων, λόγω της ξηρασίας. Αυτή την στιγμή επιτρέπεται η διέλευση σε μόνο 22 πλοία την ημέρα, από 35 που περνούσαν σε κανονικές συνθήκες. Μάλιστα μέχρι τον Φεβρουάριο, αναμένεται πως θα περιοριστούν μόνο σε 18 πλοία την ημέρα.
Οι περιορισμοί μπορεί να συνεχιστούν για αρκετό καιρό και μέσα στο 2024 όταν η περίοδος των βροχών επαναφέρει τα πράγματα σε φυσιολογική κατάσταση τον Απρίλιο ή τον Μάιο, σύμφωνα με τους αναλυτές.
«Προκαλεί μία σημαντική διαταραχή και στις δαπάνες και στις καθυστερήσεις», δηλώνει ο Jay O'Neil, της HJ O'Neil Commodity Consulting, προσθέτοντας πως αυτή η διαταραχή δεν έχει προηγούμενο στα 50 χρόνια που παρακολουθεί την παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά.
Οι αρχές προσφέρουν τις σπάνιες δυσεύρετες πλέον διαθέσιμες θέσεις, στους κορυφαίους πελάτες, ωστόσο κανένας από αυτούς δεν διαθέτει πλοία που μεταφέρουν σπόρους.
Μάλιστα οι διαθέσιμες θέσεις μπαίνουν σε διαδικασία πλειστηριασμού, με ορισμένες θέσεις να φτάνουν το 1 εκατομμύριο δολάρια ή και περισσότερα, τιμές απαγορευτικές για τον κλάδο των σπόρων που παραδοσιακά έχει μικρό περιθώριο κερδών.
Ο χρόνος αναμονής που κάνουν τα σκάφη για να περάσουν την διώρυγα έχει εκτιναχθεί από τις πέντε με έξι ημέρες τον Οκτώβριο, περίπου στις 20 ημέρες στα τέλη Νοεμβρίου.
Οι εναλλακτικές που έχουν είναι να ταξιδέψουν νότια και γύρω από την Νότια Αμερική ή την Αφρική ή να περάσουν την Διώρυγα του Σουέζ. Φυσικά, αυτές οι διαδρομές, που προσθέτουν περίπου δύο εβδομάδες, εκτινάσσουν το κόστος όσο αφορά καύσιμα, τα πληρώματα και τις ενοικιάσεις των φορτίων.
Μόνο το 56,8% όλων των αμερικανικών εξαγωγών καλαμποκιού από την Αμερική μεταφέρθηκαν από λιμάνια του Κόλπου του Μεξικού αυτή τη χρονιά, από 64,9% που ήταν τον Οκτώβριο του 2022.