Μεγάλα έργα υλοποίησης υποδομής σε προαστιακό και Μετρό έχει «σημαδέψει» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως «κομμάτι» των βασικών στόχων που έχει θέσει για τα επόμενα χρόνια στην Αθήνα αλλά και τη Θεσσαλονίκη. Μπορεί να υπάρχουν καθυστερήσεις σε διαγωνισμούς καθώς και στην προώθηση ή ολοκλήρωση έργων στο Μετρό, μπορεί κάποιες από τις περίφημες επεκτάσεις του προαστιακού σιδηρόδρομου στην Αττική (προς Λαύριο, Ραφήνα) και τη Θεσσαλονίκη (προς δυτικά αλλά και σύνδεση με ΟΛΘ) μάλλον να έχουν παραπεμφθεί για το… μέλλον ελλείψει χρηματοδότησης (και τα 3 μαζί συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ), ωστόσο, είναι δεδομένο ότι το υπουργείο εστιάζει σε αυτού του είδους τα projects.
Η δυτική επέκταση προς Μέγαρα
Χτες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποίησε επίσκεψη στα Μέγαρα, στο εργοτάξιο του υπό κατασκευή έργου της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, που θα συνδέει τα Άνω Λιόσια με τα Μέγαρα. Το έργο, προϋπολογισμού περίπου 96 εκατ. ευρώ, εντάχθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η ολοκλήρωσή του, με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ, αναμένεται σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα, με κατασκευαστή τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου Mytilineos.
Το έργο, συνολικού μήκους 34,6 χλμ., αφορά στην κατασκευή νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο. Η γραμμή, κατά τη λειτουργία της, θα εξυπηρετεί έξι οικισμούς (Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Λουτρόπυργος, Νεράκι, Νέα Πέραμος και Μέγαρα) και στο εμπορευματικό σκέλος, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας. Συνολικά, προβλέπονται επτά στάσεις (ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπρόπυργος, Βαμβακιά, Ελευσίνα, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργος, Νέα Πέραμος), ενώ υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης επιβατών από τον κλάδο αυτό του Προαστιακού στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου Προαστιακού Σιδηροδρόμου (ΣΚΑ – Κιάτο, Σταθμός Ν. Λιόσια και Στ. Μεγάρων).
Η νέα γραμμή θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Με την ολοκλήρωσή του, εξασφαλίζονται γρήγορες και οικονομικές μετακινήσεις για τους επιβάτες, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους οδικούς άξονες της περιοχής, καλύτερες εμπορευματικές μεταφορές, αναβάθμιση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης κ.α.
Χρονιά του Μετρό το 2024
Βέβαια, ακόμα μεγαλύτερα σε ύψος, ίσως και σημασία λόγω του ότι μπορούν να δώσουν «ανάσες» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα των δύο μεγάλων αστικών κέντρων, είναι τα έργα Μετρό. Σε επίπεδο έργων, πρωταρχικό στόχο αποτελεί η ολοκλήρωση και παράδοση του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Η ολοκλήρωση ενός από τα πλέον σύγχρονα δίκτυα Μετρό στην Ευρώπη, με τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού σιδηροδρομικού δικτύου που θα λειτουργεί μέσα από επωφελή για το Ελληνικό Δημόσιο σύμβαση παραχώρησης που έχει ήδη συναφθεί, αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την κινητικότητα στην περιοχή. Όπως έχει γίνει γνωστό, στο τέλος Νοεμβρίου 2024 παραδίδεται το Μετρό Θεσσαλονίκης (η βασική γραμμή, από ΑΚΤΩΡ, όμιλος Intrakat) και μέσα στο 2025 η επέκταση προς Καλαμαρά. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του θα εξυπηρετεί παραπάνω από 300.000 πολίτες ημερησίως.
Στην Αθήνα, η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό (ανάδοχος το σχήμα ΑΒΑΞ – Alstom), είναι σε εξέλιξη και το 2024 είναι η χρονιά που θα τεθεί σε λειτουργία και το δεύτερο μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (Tunnel Boring Machine- ΤΒΜ), ώστε κάτω από την πρωτεύουσα να λειτουργούν ταυτόχρονα και τα δύο, με στόχο τη συνάντησή τους στον σταθμό του Ευαγγελισμού. Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σήμερα, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, το οποίο, όταν ολοκληρωθεί με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί καθημερινά 140.000 μετακινούμενους. Τον Ιούνιο του 2021 υπογράφτηκε η σύμβαση με τις εργασίες να εξελίσσονται με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Το 2023 υλοποιήθηκαν εργασίες για τη διάνοιξη των σηράγγων. Το 2024 θα γίνει η βύθιση και του 2ου TBM, ενώ η υλοποίηση του έργου θα αγγίξει το 18%.
Στο ίδιο φιλικό προς το περιβάλλον πλαίσιο, ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον θα περάσει στη β’ φάση, ενώ αναμένονται νεότερα, ίσως προς εντός του πρώτου τριμήνου μάλλον, για την επέκταση του Μετρό προς ο Ίλιον. Υπενθυμίζεται ότι στην αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχαν συμμετάσχει οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ – Mytilineos (αν και πλέον η ΑΚΤΩΡ έχει περάσει στον όμιλο Intrakat, οπότε θα δούμε αν υπάρχει αλλαγή τη σύνθεση σχημάτων).