Από τα… «χέρια» του υπουργικού συμβουλίου αναμένεται να περάσει ένα ακόμα προαπαιτούμενο για την προώθηση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένονταν να δοθεί το υπουργικό «πράσινο φως» (Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου) ώστε να επιταχυνθούν περαιτέρω οι διεργασίες για την εν λόγω mega σύμβαση παραχώρησης ύψους 1,35 δισ. ευρώ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis. Μάλιστα, υπήρχε η πιθανότητα αυτό να συμβεί στο προγραμματισμένο για σήμερα υπουργικό συμβούλιο που όμως βρέθηκε στο «αέρα» εκτάκτως, λόγω της ασθένειας του πρωθυπουργού, οπότε, δεν αποκλείεται αυτή η διαδικασία να «κλείσει» σε κάποιο προσεχές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως έχουμε αναφέρει και άλλες φορές, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού βαίνει στην τελική ευθεία.
Οι εκκρεμότητες και το timing
Ως γνωστόν, το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) έχει εγκρίνει τη σύμβαση. Το ορόσημο που είχε τεθεί από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και την Κομισιόν είναι για εντός του α’ τριμήνου 2024 (υπογραφή σύμβασης), αν και πάντα αυτά τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά σε πολύπλοκους διαγωνισμούς όπως ο συγκεκριμένος. Πάντως, εκτίμηση της αγοράς είναι πώς αν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές «τρέξουν», μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος. Έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τον Αύγουστο του 2021 όταν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) και Egis (25%) ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατία Οδού, του μεγαλύτερου σε μήκος αυτοκινητόδρομου της χώρας (σχεδόν 670 χλμ., αλλά με τους κάθετους άξονες ξεπερνά συνολικά τα 900 χλμ.), χωρίς ακόμη να έχουν «πέσει υπογραφές» και να «περάσει» ο δρόμος στην κοινοπραξία.
Η ολοκλήρωση της έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι ένα σημαντικό βήμα όμως πρέπει ακόμα να γίνουν αρκετά για να δούμε την ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα. Ακόμα, ωστόσο, δεν έχει γίνει γνωστή κάποια απόφαση με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό, όπως προβλέπει η σύμβαση του διαγωνισμού, που σύμφωνα με τον προτιμητέο επενδυτή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Εgis είναι βασικός παράγοντας που έχει καθυστερήσει το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού. Ένα από τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι να δημοσιευθεί η ΚΥΑ από τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών της πρώτης αύξησης της τιμής των διοδίων από 3 λεπτά που είναι σήμερα σε 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Και αυτό πρέπει να γίνει πριν την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των σηράγγων όπως και να γίνει η δημιουργία της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού (SPV) από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην οποία θα περιέλθουν οι υποχρεώσεις του προτιμητέου επενδυτή. Προφανώς, θα πρέπει η σύμβαση να περάσει από τη Βουλή και μετά να «πέσουν υπογραφές» της σύμβασης ύψους 1,35 δισ. ευρώ (τόσα προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2024 ως έσοδα από το asset). Υπενθυμίζεται πως το αρχικό τίμημα που προσέφερε η κοινοπραξία ήταν 1,496 δισ. ευρώ αλλά ενεργοποιήθηκαν σχετικές ρήτρες λόγω της ραγδαίας επιδείνωσης στο επιτοκιακό περιβάλλον από την ημέρα που ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος ανάδοχος, όταν και επικρατούσαν σαφώς διαφορετικές συνθήκες. Βέβαια, η σύμβαση θα πρέπει πρώτα να κυρωθεί από τη Βουλή και μετά να γίνει το οικονομικό κλείσιμο, διεργασίες που προφανώς θα χρειαστούν τον χρόνο τους και ίσως να φτάσουμε σε επόμενα τρίμηνα του 2024.
Στο νέο σχήμα θα περάσουν η Εγνατία Οδός, δηλαδή ο οδικός άξονας Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη - Κήποι Έβρου αλλά και τρεις κάθετοι άξονες: Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας και Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή. Προφανώς απαιτούνται και κατασκευαστικές εργασίες αναβάθμισης - συντήρησης εκατοντάδων εκατ. ευρώ (από την ΤΕΡΝΑ) κ.α.
Τι λένε στο υπουργείο Υποδομών
Σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, για την Εγνατία Οδό σημειώθηκε πως ήρθε στο υπουργείο η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στόχος είναι να κλείσουν γρήγορα οι εκκρεμότητες ώστε να υπογραφεί η σύμβαση, όπως η ΚΥΑ με την αύξηση του κόστους των διοδίων κ.λπ.. Η ΚΥΑ για την αύξηση του κόστους των διοδίων θα εκδοθεί εγκαίρως καθώς υπάρχει περιθώριο έκδοσης 15 ημέρες πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, σημείωσε ο Ν. Ταχιάος. Ωστόσο, το κρίσιμο θέμα είναι η παράδοση – παραλαβή ώστε να προχωρήσουν τα έργα αναβάθμισης κάθετων αξόνων.