Τη θέσπιση ενός σταθερού κανόνα για τον προσδιορισμό των διαθέσιμων κονδυλίων, από τα οποία θα χρηματοδοτηθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια το κόστος αντιστάθμισης εκπομπών CO2 των δικαιούχων ενεργοβόρων καταναλωτών, ζητά από το ΥΠΕΝ με επιστολή της η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ).
Όπως επισημαίνει η ΕΒΙΚΕΝ, με αυτό τον τρόπο θα αποδεικνύει η πολιτική βούληση για τη στήριξη των βιομηχανιών έντασης ενέργειας κατά προτεραιότητα σε μόνιμη βάση, όπως εξάλλου ορθώς ίσχυε από την αρχή εφαρμογής του μέτρου και ανατράπηκε μόλις τα τελευταία έτη. «Ως εκ τούτου προτείνουμε να υπάρξει πρόβλεψη να διατίθεται σταθερά το 25% των εσόδων από τις δημοπρασίες για τα επόμενα έτη με αρχή από το 2024. Τα όποια αδιάθετα ποσά θα επιστρέφονται, όπως εξάλλου προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία», συμπληρώνει.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, με ενίσχυση (αντιστάθμιση ρύπων) καλύπτονται οι ευρωπαϊκές ενεργοβόρες επιχειρήσεις που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο «διαρροής άνθρακα», λόγω του κόστους των δικαιωμάτων ρύπων το οποίο μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (κόστος έμμεσων εκπομπών). Ο κίνδυνος «διαρροής άνθρακα» αφορά ότι η ένταξη του ηλεκτρισμού στο χρηματιστήριο ρύπων στην Ε.Ε. έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη ανταγωνιστικότητά τους έναντι ανάλογων επιχειρήσεων σε χώρες όπου η ηλεκτροπαραγωγή δεν επιβαρύνεται με κόστος δικαιωμάτων εκπομπών.
Πλαφόν 1,36 δισ. έως το 2030
Το γεγονός αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μεταφορά βιομηχανικής παραγωγής εκτός Ε.Ε., στην περίπτωση που δεν υπάρχει το αντίμετρο της αντιστάθμισης. Μεταξύ των δικαιούχων στη χώρα μας συγκαταλέγονται ο όμιλος Viohalco, η Αλουμίνιον της Ελλάδος της Mytilineos, καθώς και οι δύο εγχώριες εταιρείες διύλισης Motor Oil και Helleniq Energy.
Ο μηχανισμός αντιστάθμισης εφαρμόζεται στην Ε.Ε. από το 2013, επιστρέφοντας στους δικαιούχους κάθε έτος σημαντικό μέρος του κόστους έμμεσων εκπομπών με το οποίο επιβαρύνθηκαν την προηγούμενη χρονιά. Στις αρχές του 2023, η Ελλάδα εξασφάλισε το «πράσινο φως» της Κομισιόν για την επέκταση του μέτρου μέχρι το 2030. Σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση, το μέγιστο ποσό αποζημίωσης των δικαιούχων ανέρχεται σε 1,36 δισ. έως το 2030, ωστόσο εκτιμάται ότι τα κονδύλια που θα διατεθούν θα κινούνται σε μικρότερα επίπεδα.
Τα κονδύλια αυτά προέρχονται από ποσοστό των εσόδων των πλειστηριασμών δικαιωμάτων ρύπων. Σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ, το ποσοστό αυτό καθορίστηκε το 2022 σε τέτοια επίπεδα, που δεν καλύφθηκε πλήρως η αποζημίωση των δικαιούχων επιχειρήσεων. «Το ποσό που τελικά διατέθηκε για την Αντιστάθμιση του 2022 διαμορφώθηκε στο ποσό των 170 εκατ. ευρώ, ενώ απαιτούνταν 190 εκατ.», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Ανάγκη για το 20% των εσόδων από δικαιώματα
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, τα έσοδα από τις δημοπρασίες για το 2023 ανέρχονται στο 1,5 δισ. ευρώ. Το ποσό λοιπόν που απαιτείται για την Αντιστάθμιση του 2023 ανέρχεται στα 300 εκατ., ποσό που αντιστοιχεί στο 20% επί των εσόδων από τις δημοπρασίες. Ομοίως για την Αντιστάθμιση του 2024 θα απαιτηθούν περίπου 300 εκατ.
«Θεωρούμε ότι θα πρέπει να εξαντληθεί κάθε περιθώριο διασφάλισης σε προτεραιότητα των αναγκαίων ποσών για τα έτη 2023 και 2024. Από την αρχή του 2024 παρατηρείται μείωση των τιμών των δικαιωμάτων CO2. Εάν η τάση αυτή διατηρηθεί για όλο το 2024 θα υπάρξει μείωση των εσόδων από τις δημοπρασίες για το 2024, η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα την ανάγκη να αυξηθεί περαιτέρω το ποσοστό επί των εσόδων που απαιτούνται για την Αντιστάθμιση του 2024 σε σύγκριση με το 2023. Ταυτόχρονα όμως, το ποσό που θα απαιτηθεί για την Αντιστάθμιση του 2025 θα είναι μειωμένο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, οπότε και πάλι θα υπάρχει ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί το απαιτούμενο ποσοστό επί των εσόδων από τις δημοπρασίες».