Στην τελική ευθεία μπαίνει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τα τέσσερα σχήματα τα οποία είναι υποψήφια για την απόκτηση του 20% της «Αριάδνη Interconnection», φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική. Μέσα στον Φεβρουάριο, πρόκειται να ανοίξει το Virtual Data Room, όπου θα αναρτηθούν όλα τα στοιχεία για το προφίλ της θυγατρικής (όπως το business plan), αλλά και το draft του Shareholders Agreement το οποίο θα υπογραφεί με τον παθητικό μέτοχο, ο οποίος θα αναδειχθεί από τον διαγωνισμό.
Αυτό σημαίνει πως οι τέσσερις «μνηστήρες» θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους όλα τα απαραίτητα στοιχεία, για να διαμορφώσουν τα τιμήματα τα οποία θα υποβάλουν. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για την υποβολή αμέσως μετά των δεσμευτικών προσφορών, από την αξιολόγηση των οποίων θα προκύψει ο μέτοχος μειοψηφίας στον φορέα υλοποίησης.
Και οι 4 μνηστήρες στην τελική φάση
Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό για τον μέτοχο μειοψηφίας στην «Αριάδνη Interconnection» συμμετέχουν τέσσερα σχήματα. Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την κοινοπραξία Macquarie – Phaethon Holdings (συμφερόντων Κοπελούζου), την Terna (Διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς), και την κινεζική State Grid.
Όπως έχει γράψει το insider.gr, πρόκειται για τα τέσσερα σχήματα που συμμετείχαν και στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, τα οποία όλα προκρίθηκαν στο δεύτερο στάδιο και στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Για την πρόκριση, ελήφθη η σχετική έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Ο ΑΔΜΗΕ είχε παραπέμψει την έγκριση καταλληλότητας στη ΡΑΑΕΥ, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο «θωρακισμένη» νομικά η διαδικασία.
Η αρχή έκρινε ότι για κανέναν από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους δεν προκύπτουν κωλύματα «εισόδου» στον φορέα υλοποίησης. Βασικός λόγος είναι πως το σχήμα που θα επικρατήσει θα έχει ρόλο παθητικού μετόχου, καθώς δεν θα συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της θυγατρικής και επομένως δεν θα λαμβάνει μέρος στη λήψη αποφάσεων.
Σε εξέλιξη η κατασκευή
Παράλληλα με τη διαδικασία ανάδειξης του επενδυτή μειοψηφίας, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την κατασκευή του έργου. Όπως έχει γράψει το insider.gr, το χρονοδιάγραμμα του Διαχειριστή προβλέπει πως η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2024. Τη σκυτάλη θα πάρει η δοκιμαστική λειτουργία της, ώστε από το καλοκαίρι του 2025 η διασύνδεση να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.
Η έναρξη εμπορικής λειτουργίας θα σηματοδοτήσει την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα. Έτσι, θα μεγιστοποιηθούν τα οφέλη σε αναβάθμιση του επιπέδου ηλεκτροδότησης, αλλά και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, τα οποία άρχισε να δρέπει το νησί από την ενεργοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Πελοπόννησος.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, μεταφορικής ικανότητας 1.000 MW με καλώδιο συνεχούς ρεύματος, αποτελεί το μεγαλύτερο και πολυπλοκότερο έργο μεταφοράς ενέργειας στην Ελλάδα. Την άνοιξη του 2023 η «Αριάδνη Interconnection» ολοκλήρωσε με επιτυχία το υψηλών τεχνικών απαιτήσεων υποβρύχιο τμήμα της διασύνδεσης, με την εγκατάσταση συνολικά 1.350 χλμ. καλωδίων υπερυψηλής τάσης και οπτικών ινών σε βάθη έως και 1.200 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. Την ίδια στιγμή, με εντατικό ρυθμό προχωρούν οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδίων στα δύο άκρα της διασύνδεσης.
Η πλήρης άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» του νησιού θα ελαφρύνει σε ετήσια βάση τους λογαριασμούς ρεύματος όλων των καταναλωτών κατά 400 εκατ. ευρώ – μέσω αντίστοιχης μείωσης του ποσού που θα πρέπει να συγκεντρώνεται από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), για να αντισταθμιστεί το υψηλότερο κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά.