Για τις αρχές της εβδομάδας έχει προγραμματιστεί, εφόσον δεν προκύψει αλλαγή της τελευταίας στιγμής, η υποβολή προσφορών σε διαγωνισμό ύψους 23,55 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για ένα σημαντικό έργο ανάπλασης – αναβάθμισης στην ευρύτερη περιοχή του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του Πειραιά. Ο λόγος για τη «ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ AΚΤΗΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ», ή αλλιώς της γνωστής και περίφημης «Πειραϊκής», που εκτείνεται από την οδό Αλεξάνδρου Ζαΐμη έως 20 μ. μετά την οδό Στρατηγού Μακρυγιάννη και έχει μήκος 2.510 μέτρα. Σε γενικές γραμμές η εργολαβία περιλαμβάνει την μελέτη - κατασκευή ενιαίου δικτύου πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομου, επιτρέποντας την ανεμπόδιστη διέλευση πεζών και ποδηλάτων, και την δημιουργία νέων κοινόχρηστων ελεύθερων χώρων με πράσινο. Η κεντρική ιδέα ανάπλασης πραγματώνεται ως εξής: μέρος του δρόμου δίνει τη θέση του στον ποδηλατόδρομο και προσελκύει ενήλικες και παιδιά σε διαδρομές δίπλα στη θάλασσα, τα πεζοδρόμια επιστρώνονται με χυτό, φυσικό υλικόκατασκευής, το βότσαλο – πέτρα σε χρώμα μπεζ ανοιχτό, δίνει την αίσθηση του περιπάτου στην παραλία, επιφάνειες πρασίνου εντάσσονται σε χαρακτηριστικά σημεία – πλατώματα – χώροι στάσης της διαδρομής, ο ελεύθερος χώρος σχεδιάζεται και αποδίδεται αναβαθμισμένος στους κατοίκους.
Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία, μέσω της ανάπλασης του αστικού κοινόχρηστου χώρου, που συγκεκριμενοποιείται με την κατασκευή του πεζόδρομου - ποδηλατόδρομου, ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που αποδίδεται στους πεζούς, τους ποδηλάτες, τα παιδιά όλου του λεκανοπεδίου. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU, η δε προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι 20 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Κατά τον σχεδιασμό της παρέμβασης το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο διεκδικεί χώρο από το διαθέσιμο δημόσιο χώρο για την ασφαλή και άνετη κίνησή του και εντάσσεται στο ήδη διαμορφωμένο περιβάλλον.
Η μόνη παρέμβαση της τοπικής κυκλοφοριακής οργάνωσης αφορά στην οδό Καζανόβα, στο τμήμα από τη συμβολή με την οδό Σκλαβούνου έως τη συμβολή με την οδό Ακτή Θεμιστοκλέους. Στο τμήμα αυτό η οδός Καζανόβα προβλέπεται να αντιδρομηθεί.
Στα βράχια της Πειραϊκής και στα Μακρά Τείχη
Η Πειραϊκή αποτελεί την Νοτιοδυτική παραλιακή συνοικία του Πειραιά, βρίσκεται ανατολικά του κεντρικού λιμανιού του Πειραιά και κατά μήκος της παραλίας της βρίσκονται τα αρχαία Μακρά Τείχη (τείχη του Κόνωνα) που προστάτευαν τον κύριο οικισμό της Αθήνας και το λιμάνι της. Συνορεύει στα βόρεια με την Καλλίπολη, στα ανατολικά με τον Άγιο Βασίλειο, στα δυτικά και νότια βρέχεται σε ένα τεράστιο μήκος από τον Σαρωνικό κόλπο δημιουργώντας την Πειραϊκή ακτή επί της Ακτής Θεμιστοκλέους. Κατά μήκος της ακτής Θεμιστοκλέους δημιουργούνται τρεις κόλποι: της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, όπου βρίσκεται ο τάφος του Θεμιστοκλή, του «Όρμου Αφροδίτης», που παλαιότερα λεγόταν «Μπαϊκούτσι» και το «Σκαφάκι». Σε όλο το μήκος της ακτής απαντώνται καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και κέντρα αναψυχής. Τοπόσημο της Πειραϊκής Ακτής αποτελούν τα τείχη της, το Θεμιστόκλειο Τείχος. O βασικός στόχος της ανάπλασης είναι η συνολική και καθολική ανάπλαση του υφιστάμενα διαμορφωμένου τμήματος του αστικού ιστού (πεζοδρόμιο – δρόμος – πεζοδρόμιο) μέχρι τις ρυμοτομικές γραμμές των οικοδομικών τετραγώνων. Συνοπτικά το έργο περιλαμβάνει παρεμβάσεις όπως η ένταξη ποδηλατοδρόμου, η οργάνωση ελεύθερων χώρων, χώρων στάσης πεζών, η οργάνωση των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, η διαπλάτυνση πεζοδρομίων για ανεμπόδιστη διέλευση πεζών, η εγκατάσταση νέου συστήματος ομβρίων, η ενίσχυση – ανανέωση εξοπλιστικών στοιχείων φωτισμού, η ανανέωση – εμπλουτισμός αστικού εξοπλισμού, η αύξηση επιφάνειας φυτεύσεων, η δημιουργία συγκροτημένων διελεύσεων εξυπηρέτησης ατόμων με ειδικές ανάγκες κ.α.
Η Κεντρική Ιδέα
Σύμφωνα με την περιγραφή, η Ακτή Θεμιστοκλέους, χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια πρόσβασης και διέλευσης των πεζών, αδυναμία ανάδειξης μίας παραθαλάσσιας διαδρομής, έλλειψη σε κοινόχρηστους χώρους, τόσο από λειτουργική άποψη, όσο και από σχεδιαστική με χρήση διαφορετικών υλικών δαπεδοστρώσεων και απουσία χώρων πρασίνου. Στόχος είναι η δημιουργία μιας ενιαίας, υψηλής αισθητικής, ποιοτικά και περιβαλλοντικά αναβαθμισμένης, ξεχωριστής και αναγνωρίσιμης διαδρομής στον κοινόχρηστο χώρο, ένα παραλιακό τοπόσημο.
Η γενική εικόνα, οι παρεμβάσεις, οι χαράξεις
Η προτεινόμενη χάραξη του τμήματος του αστικού ιστού θα αφορά τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου διπλής κατεύθυνσης, πεζοδρομίων εκατέρωθεν της ακτής Θεμιστοκλέους και δρόμο μονής κατεύθυνσης. Η κατασκευή του ποδηλατοδρόμου θα επιτρέπει τη σύνδεσή του με υφιστάμενα και μελλοντικά δίκτυα ποδηλατοδρόμων και θα προορίζεται αποκλειστικά για την κίνηση του ποδηλάτου. Πρόκειται για διάδρομο με ανεξάρτητη χάραξη, διαφορετική από εκείνη των υφιστάμενων οδών.
Ζώνη κίνησης Πεζών: Η επιθυμητή ελάχιστη διατομή του πεζοδρομίου από την πλευρά της θάλασσας ορίζεται στα 2,00μ., η οποία περιέχει και τις προστατευτικές πλάγιες αποστάσεις ελαχίστου πλάτους 0.25μ. Από την πλευρά του αστικού ιστού η επιθυμητή ελάχιστη προβλεπόμενη διατομή των πεζοδρομίων ορίζεται στα 1,50μ. Εντός του πλάτους των πεζοδρομίων θα υπάρχει ανεμπόδιστη και ασφαλής κίνηση ΑμΕΑ. Στο πεζοδρόμιο από την πλευρά της θάλασσας υπάρχει πρόβλεψη για ζώνη όδευσης τυφλών καθ’ όλο το μήκος του πεζοδρομίου.
Ζώνη κίνησης ποδηλάτων: Για κατασκευή του ποδηλατοδρόμου ισχύουν τα κάτωθι: 1. Ο ποδηλατόδρομος θα είναι διπλής κατεύθυνσης. 2.Η επιθυμητή διατομή του ποδηλατοδρόμου ο οποίος είναι διπλής κατεύθυνσης είναι συνολικού πλάτους 2.80μ. όπου περιέχονται και οι προστατευτικές πλάγιες και ενδιάμεσες αποστάσεις 0,25-0,25-0,30. Στην ελάχιστη διατομή του ποδηλατοδρόμου όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη, δεν θα χρησιμοποιείται η ενδιάμεση προστατευτική λωρίδα και το συνολικό πλάτος της διατομής είναι στα 2.50μ με τις πλάγιες προστατευτικές αποστάσεις ελαχίστου πλάτους 0.25μ. 3. Για παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς θα τοποθετηθεί οριζόντια σήμανση (τρίγωνο stop) η οποία υποδηλώνει παραχώρηση προτεραιότητας από το ποδήλατο στον πεζό. 4. Ως τελική επίστρωση στη ζώνη του ποδηλατοδρόμου θα τοποθετηθεί χυτό ακρυλικό δάπεδο, σύμφωνα με οριζόμενα στην Τ.Σ.Υ. και θα κατασκευαστεί οριζόντια σήμανση με διακεκομμένη γραμμή οριοθέτησης συνιστάμενων λωρίδων και γραμμών καθοδήγησης σε αμφίδρομο διάδρομο, τα σύμβολα ποδηλάτου και τα βέλη κίνησης. Σε όλο το μήκος προβλέπονται ανά διαστήματα χώροι στάσης – στάθμευσης των ποδηλάτων. Στα σημεία αυτά ο ποδηλάτης θα μπορεί να ξεκουραστεί και να σταθμεύσει το ποδήλατό του στις ειδικές μπάρες που τοποθετούνται σε απόσταση από τα τείχη για λόγους προστασίας τους.
Στάθμευση αυτοκινήτων: Κατά μήκος της ακτή Θεμιστοκλέους από την πλευρά των οικοδομικών τετραγώνων και σε σημεία όπου το πλάτος είναι επαρκές θα γίνει διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης. Στο σύνολο της περιοχής ανάπλασης θα διαμορφωθούν διακόσιες ογδόντα δύο (282) θέσεις στάθμευσης.
Στάθμευση ποδηλάτων: Η διαμόρφωση κατάλληλων δημόσιων υποδομών στάθμευσης ποδηλάτων (ποδηλατοστάσια) είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου . Επιλέγεται η δημιουργία έξι θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων, κυρίως κοντά στα διαμορφωνόμενα πλατώματα και στα ανοίγματα που δημιουργούνται κατά το μήκος της οδού ακτής Θεμιστοκλέους, ώστε να μπορούν οι ποδηλάτες να συνεχίσουν την πορεία προς τον προορισμό τους, αφότου έχουν σταθμεύσει το ποδήλατό τους.
Αστικός και ειδικός εξοπλισμός: Προβλέπεται η τοποθέτηση νέων στοιχείων αστικού εξοπλισμού, δίνοντας ενιαίο χαρακτήρα στη διαδρομή του ποδηλατόδρομου - πεζόδρομου της περιοχής της Ακτής Θεμιστοκλέους (περιλαμβάνονται καθιστικά, κάδοι μικροαπορριμάτων, ποδηλατοστάσια, ηλιακοί ανακλαστήρες, σχάρες δένδρων, ποδηλατοστάσια, κλίμακες και συστήματα υπογείων βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων) στις θέσεις που φαίνονται στα σχέδια της Υπηρεσιακής Μελέτης. Για την μεγαλύτερη ασφάλεια των χρηστών του ποδηλατοδρόμου και του πεζόδρομου αλλά και την παροχή επιπλέον υπηρεσιών για μια πιο ευχάριστη και ικανοποιητική εμπειρία από την χρήση, προβλέπεται μια σειρά από ειδικό / έξυπνο εξοπλισμό κατά μήκος του έργου (σύστημα έξυπνων διαβάσεων, μονάδες ενημέρωσης και έξυπνων λειτουργιών).
Καθιστικά – Πάγκοι – Έξυπνο ηλιακό Παγκάκι: Σε χαρακτηριστικές θέσεις σε όλο το εύρος του έργου θα τοποθετηθούν καθιστικά ανάπαυσης (παγκάκια). Προβλέπονται καθιστικός πάγκος από σκυρόδεμα με επένδυση από χυτό υλικό (stone carpet) αλλά και ξύλινη επιφάνεια τροπικής ξυλείας, ιδιοκατασκευή. Θα τοποθετηθούν σε επιλεγμένα σημεία και θα δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να φορτίσει τις κινητές συσκευές του (τηλέφωνο/ tablet). Θα είναι τύπου Smart Solar Bench της Coresolutions.
Κάδοι Μικροαπορριμάτων: Οι κάδοι απορριμμάτων, τσιμεντένιοι ιδιοκατασκευή, τοποθετούνται στις θέσεις που προβλέπονται στα σχέδια της Υπηρεσιακής Μελέτης και που θα υποδειχθούν από την επιβλέπουσα Υπηρεσία ώστε να μην ρυπαίνεται το περιβάλλον.
Ηλιακοί Ανακλαστήρες LED: Προβλέπεται η τοποθέτηση ανακλαστήρων (μάτια γάτας) επί του ποδηλατόδρομου, σε αποστάσεις σύμφωνα με τα Σχέδια της Εγκεκριμένης Μελέτης. Οι ανακλαστήρες LED με Φωτοβολταϊκό πάνελ τοποθετούνται κατά μήκος όλου του πεζόδρομου - ποδηλατοδρόμου, για την σήμανση και φωτισμό του.
Σχάρες Δέντρων: Όπου προβλέπεται από την Υπηρεσιακή μελέτη τοποθετούνται σχάρες δέντρων από γαλβανισμένη λαμαρίνα τύπου RAMI, της εταιρείας ΤΕΜΚΑ. Οι διαστάσεις των σχαρών θα είναι τετράγωνης διατομής 1200x1200εκ. εξωτερικά και Φ800 εσωτερικά. Είναι σύνθεση τεσσάρων τεμαχίων και η στερέωσή τους στο έδαφος γίνεται με ειδικούς βραχίονες.
Ποδηλατοστάσια: Απαραίτητο στοιχείο ενός ποδηλατικού δικτύου συνιστούν οι χώροι στάθμευσης των ποδήλατων. Κρίνεται σημαντικό́ για την αποτελεσματική λειτουργία ενός ποδηλατόδρομου να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές που θα εξασφαλίσουν την ασφαλή στάθμευση ενός ποδηλάτου σε μια λογική́απόσταση από τον προορισμό του. Οι χώροι στάθμευσης προβλέπονται κοντά στους σταθμούς επιβίβασης του τραμ. Θα είναι μπάρα στάθμευσης ποδηλάτου σε 4 σειρές, τύπου Magore.
Κλίμακες: Κατά μήκος της ακτής Θεμιστοκλέους απαντώνται έντεκα ξύλινες κλίμακες καθόδου προς την θάλασσα. Επιπρόσθετα το αρχαίο τείχος κατά μήκος της ακτής διαθέτει πυλίδες. Ζητούμενο της μελέτης είναι η αξιοποίηση των πυλίδων του αρχαίου τείχους με κατάργηση των υφιστάμενων ξύλινων κλιμάκων στις αντίστοιχες θέσεις, ιδιαιτέρως της κλίμακας στη δυτική πλευρά του όρμου της Αφροδίτης καθώς στη θέση αυτή δεν υπήρχε πυλίδα. Σε κάθε περίπτωση οι κλίμακες που πιθανόν διατηρηθούν ανακατασκευάζονται απλοποιημένες από ανοξείδωτα και ξύλινα υλικά.
Υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων: Στο έργο υπάρχουν τέσσερις θέσεις στις οποίες είναι τοποθετημένα (8) συστήματα υπόγειων κάδων απορριμμάτων. Κάθε συστήματα αποτελείται από δύο θαλάμους με μία θυρίδα εισαγωγής απορριμμάτων ο κάθε ένας. Προβλέπεται η αντικατάστασή τους στο σύνολό τους, από νέας τεχνολογίας αυτοματοποιημένης συμπίεσης υπόγειους κάδους με σύστημα ανύψωσης για τοποθέτηση δύο κάδων 1.100lt έκαστος. Το πρώτο σημείο με δύο (2) συστήματα, βρίσκεται επί της ακτής Θεμιστοκλέους και της οδού Σιμήτου. Καταργείται η θέση του και προβλέπεται η κατασκευή των νέων υπόγειων κάδων στη νησίδα που δημιουργείται επί της ακτής Θεμιστοκλέους και της οδού Χατζάρα. Το δεύτερο σημείο με δύο (2) συστήματα, βρίσκεται επί της ακτής Θεμιστοκλέους και της οδού Σκλαβούνου. Καταργείται η θέση του και προβλέπεται η κατασκευή των νέων υπόγειων κάδων επί της οδού Καζανόβα, όπως φαίνεται στα σχέδια της υπηρεσιακής μελέτης. Το τρίτο σημείο στο οποίο υπάρχουν τέσσερα (4) συστήματα βρίσκεται επί της οδού Μ. Χατζηκυριάκου. Θα αντικατασταθούν στο σύνολό τους, με τα νέα αυτοματοποιημένης συμπίεσης συστήματα.
Σύστημα έξυπνων διαβάσεων: Από το σύνολο των διαβάσεων που προβλέπονται κατά μήκος της διαδρομής, 11 διαβάσεις θα είναι «Έξυπνες» όπως φαίνεται στα σχέδια της υπηρεσιακής μελέτης. Η ακριβής θέση των έξυπνων διαβάσεων θα καθοριστεί κατά την εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης από τον ανάδοχο με γνώμονα τη χρήση τους στα σημεία αυξημένης επικινδυνότητας. Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών, είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ασφαλούς διέλευσης πεζών και ποδηλάτων στην περιοχή παρέμβασης, με χρήση τεχνολογιών αιχμής. Το σύστημα, μέσα από την αυτόματη αναγνώριση παρουσίας πεζών και την αυτόματη φωτεινή σήμανση της διάβασης, εξασφαλίζει τη διέλευση πεζών και ποδηλάτων. Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών ενεργοποιείται μόνο στην περίπτωση διέλευσης πεζών και ποδηλάτων, ώστε να συνιστάται προσοχή στους διερχόμενους οδηγούς. Αρχικά, μέσα από ένα έξυπνο σύστημα αισθητήρων ανιχνεύει τους πεζούς και τα ποδήλατα που πρόκειται να διασχίσουν τη διάβαση. Αυτοί οι αισθητήρες στέλνουν ένα σήμα και ενεργοποιούν αυτόματα τις φωτεινές ενδείξεις οδοστρώματος που είναι ενσωματωμένες στην άσφαλτο. Συνοδεύεται επίσης από κατακόρυφες ανακλαστικές πινακίδες ένδειξης διάβασης με περιμετρικά φωτάκια LED, οι οποίες ανάβουν ταυτόχρονα με τις φωτεινές ενδείξεις οδοστρώματος που είναι ενσωματωμένες στην άσφαλτο, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα φωτεινής σήμανσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί στα οχήματα να αντιλαμβάνονται καλύτερα και από μεγαλύτερη απόσταση την ύπαρξη πεζών και ποδηλάτων στις διαβάσεις. Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών συμβάλλει στην προστασία των πεζών και των ποδηλατιστών, λόγω καλύτερης αναγνώρισής τους από τα οχήματα, ειδικά σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας (π.χ. νύχτα) ή σε άσχημες καιρικές συνθήκες, όπως βροχή ή ομίχλη. Μέσω των ανακλαστικών πινακίδων και των φωτεινών ενδείξεων οδοστρώματος που είναι ορατές σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, επιτρέπει στους οδηγούς να γνωρίζουν ότι υπάρχει πεζός ή ποδηλατιστής, που είτε διασχίζει τη διάβαση, είτε είναι κοντά σ’ αυτή και δείχνει πρόθεση να τη διασχίσει.
Μονάδα ενημέρωσης και έξυπνων λειτουργιών: Σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος κατά μήκος του έργου, θα εγκατασταθούν δύο (2) μονάδες ενημέρωσης κοινού και έξυπνων λειτουργιών.
Η Κυκλοφοριακή Οργάνωση
Το συγκεκριμένο τμήμα της οδού «Ακτή Θεμιστοκλέους» περιγράφεται ως παραλιακή, αστική οδός (εντός σχεδίου πόλεως), μη σταθερού πλάτους. Το πλάτος της, κυμαίνεται μεταξύ 7μ έως 9μ. Οι χρήσεις που αναπτύσσονται κατά μήκος αυτής, αφορούν χρήσεις κατοικίας, εμπορικές χρήσεις, αναψυχής και εστίασης. Στην υπό επέμβαση οδό συμβάλουν από την ανάντι πλευρά, πολλές κάθετοι οδοί της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να μην διαταραχθεί η υφιστάμενη κυκλοφοριακή οργάνωση στη ζώνη επιρροής των παρεμβάσεων του έργου ανάπλασης της Ακτής Θεμιστοκλέους, δεν θα υπάρχουν αλλαγές στην κυκλοφοριακή οργάνωση της περιοχής. Η οδός Ακτή Θεμιστοκλέους που αναπλάθεται, είναι μονοδρομημένη με κατεύθυνση κίνησης προς Καστέλα. Μέσω του παρόντος έργου, θα οργανωθεί η στάθμευση σε προκαθορισμένες εσοχές και χώρους, τακτοποιώντας έτσι την άναρχη παράνομη στάθμευση που κυριαρχεί στο παραλιακό μέτωπο και δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία οδού. Η μόνη παρέμβαση της τοπικής κυκλοφοριακής οργάνωσης αφορά στην οδό Καζανόβα, στο τμήμα από τη συμβολή με την οδό Σκλαβούνου έως τη συμβολή με την οδό Ακτή Θεμιστοκλέους. Στο τμήμα αυτό η οδός Καζανόβα προβλέπεται να αντιδρομηθεί. Με την αντιδρόμηση του τμήματος αυτού της οδού, επιτυγχάνεται η καλύτερη οργάνωση στην εισροή και εκροή των οχημάτων στην παραλιακή οδό. Το πάρκο Σκλαβούνου και Καζανόβα θα λειτουργεί πλέον ως κυκλική πλατεία.
Στις θέσεις συμβολής της οδού Ακτής Θεμιστοκλέους με τις κάθετες οδούς, θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες διαμορφώσεις, σύμφωνα με τις υφιστάμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (μονοδρομήσεις κ.λπ.), ώστε να εξασφαλίζεται η κίνηση των οχημάτων και να αποτρέπεται η στάθμευση στις θέσεις αυτές. Επισημαίνεται ότι προβλέπεται η αλλαγή της κατεύθυνσης κίνησης της οδού Καζανόβα, πλησίον του πάρκου Σκλαβούνου και Καζανόβα, που θα λειτουργεί ως κυκλική πλατεία. Η κατεύθυνση κίνησης επί της οδού Καζανόβα θα ρυθμίζεται ως έξοδος από την οδό Ακτής Θεμιστοκλέους. Η κατεύθυνση κίνησης της οδού Σκλαβούνου θα λειτουργεί ως είσοδος σε αυτήν. Με τον τρόπο αυτό θα ρυθμίζεται η κυκλοφορία, περιμετρικά της πλατείας ως κυκλική.
Σε όλο το μήκος της οδού «Ακτή Θεμιστοκλέους» των 2.510μ, η εν λόγω οδός μονοδρομείται και ο προτεινόμενος σχεδιασμός της, αποτελεί προσομοίωση της υφιστάμενης οδού, με τροποποιήσεις μικρής κλίμακας που σκοπό έχουν: * τα πεζοδρόμια της οδού προς την οικιστική περιοχή κατά κανόνα να διαπλατύνονται. Σε περιπτώσεις που δεν δύναται να διαπλατυνθούν παραμένουν ίδιου πλάτους με τα υφιστάμενα, * να δημιουργούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις (πλάτη κ.λπ.) για να χωροθετηθεί ποδηλατόδρομος, παράλληλα στην κυκλοφορούμενη από οχήματα οδό και σε όλο το μήκος της, σε επαφή με την οριογραμμή της υφιστάμενης περίφραξης (κιγκλιδώματα) προς την παραλία, * να εξασφαλιστεί το μέγιστο δυνατό πλάτος πεζοδρομίου παράκτια, ώστε να δημιουργηθεί περιπατητική ζώνη παράλληλα προς την ακτογραμμή, * να χωροθετηθούν θέσεις στάθμευσης, παράλληλα με τον άξονα της οδού ή υπό γωνία.
Το πλάτος της οδού διαμορφώνεται στα 4μ και απαγορεύεται η στάθμευση, πλην συγκεκριμένων περιοχών όπου γίνονται και οι σχετικές διαμορφώσεις εσοχών στάθμευσης.
Η υφιστάμενη κατάσταση
Όπως αναφέρεται στην τεχνική περιγραφή, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, τα βασικά χαρακτηριστικά της υφιστάμενης κατάστασης της ακτής Θεμιστοκλέους επί του εξεταζόμενου τμήματος είναι τα εξής:
1. Δρόμος πλάτους από 6,00 μ. έως 8,00 μ. μονής κατεύθυνσης, με αποτέλεσμα την άναρχη και ανά περιπτώσεις εκατέρωθεν στάθμευση των οχημάτων, δημιουργώντας κυκλοφοριακά προβλήματα και αδυναμία διέλευσης των πεζών.
2. Ανεπαρκή πλάτη πεζοδρομίων από την πλευρά της θάλασσας, που καθιστούν δύσκολη τη διέλευση των πεζών και αδύνατη σε πολλά σημεία. Η πρόσβαση ατόμων με ειδικές ανάγκες αποκλείεται στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής κατά μήκος της ακτής. Στη διαδρομή απαντώνται δέντρα με κορμό μεγάλης διαμέτρου και το ριζικό τους σύστημα έχει προκαλέσει φθορές στις υφιστάμενες πλακοστρώσεις.
3. Μικρά πεζοδρόμια από την πλευρά του αστικού ιστού, που καθιστούν ανεπαρκή το χώρο, τόσο για τη διέλευση των πεζών, όσο και για την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων που λειτουργούν στην περιοχή.
4. Στον όρμο της Αφροδίτης έχουν διαμορφωθεί πρόχειρες κατασκευές, που μειώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα της περιοχής και δεν επιτρέπουν τη χρήση του όρμου από το κοινό.
5. Από την πλευρά των τειχών προς τη θάλασσα είναι εγκατεστημένα δύο γήπεδα του Φοίνικα και του Πορφύρα, που αποκλείουν τη χρήση των πλατωμάτων από το κοινό.
6. Κατά μήκος της Ακτής Θεμιστοκλέους, από τη μεριά της θάλασσας απαντώνται έντεκα) ξύλινες κλίμακες. Οι εν λόγω κλίμακες παρέχουν πρόσβαση στο κοινό από την Ακτή Θεμιστοκλέους προς τον αρχαιολογικό χώρο των τειχών.
Επιμέρους στόχοι της επέμβασης
• Η Πειραϊκή Ακτή να λειτουργήσει ως υποδοχέας ήπιας αναψυχής, που συμμετέχει στην αστική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.
• Η δημιουργία ποδηλατικής διαδρομής διπλής κατεύθυνσης και η δημιουργία αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που να αποδίδεται στους πεζούς και τους ποδηλάτες του Πειραιά.
• Η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξης, με τη δημιουργία κατάλληλων τεχνικών υποδομών οι οποίες θα εξυπηρετήσουν τη λειτουργία των καταστημάτων, προσελκύοντας επιπλέον τοπικό και τουριστικό ενδιαφέρον.
• Η αύξηση των χρηστών του ποδηλάτου εντός της περιοχής του έργου η οποία χαρακτηρίζεται ως ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους και την οποία σήμερα επισκέπτεται μεγάλος αριθμός πολιτών, σε συνθήκες που κρίνονται ανεπαρκείς και ενέχουν κινδύνους αφού η κίνηση οχημάτων, ποδηλάτων και πεζών γίνεται εντός της ίδιας ζώνης.
• Η προώθηση βιώσιμης κινητικότητας µε την διευκόλυνση και προστασία της κίνησης πεζών και ποδηλάτων, με την χρήση ήπιων μορφών μετακίνησης και βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ.
• Η βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος µε ανάπλαση περιοχών της πόλης, αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, μείωση εκπομπής ρύπων και περιορισμό του θορύβου.
• Η αισθητική αναβάθμιση των περιοχών παρέμβασης του έργου και η δημιουργία επιπλέον ανοιχτών χώρων προς το κοινό, με την κατασκευή τριών πλατωμάτων κατά μήκος της ακτογραμμής που αποδίδονται στους πολίτες για στάση και απρόσκοπτη θέαση της θάλασσας.
• Η δημιουργία οργανωμένων περιοχών κατά μήκος της ακτής για την στάθμευση αυτοκινήτων, αποτρέποντας την άναρχη στάθμευσή τους.
• Οι ορθολογικές παρεμβάσεις για την κάλυψη των κυκλοφοριακών αναγκών της περιοχής.
• Η αποκατάσταση του δικτύου απορροής ομβρίων κατά μήκος της ακτής Θεμιστοκλέους.
• Διαμόρφωση χώρων στα σημεία Μπαϊκούτσι-Όρμος Αφροδίτης.
• Προσαρμογή των καθέτων οδών με την ανάπλαση της οδού Ακτής Θεμιστοκλέους.