Από παράταση σε… παράταση πάει η εν εξελίξει διαγωνιστική διαδικασία δύο μεγάλων οδικών ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), συνολικής αξίας σχεδόν 700 εκατ. ευρώ, στη Βόρεια Ελλάδα. Ο λόγος γίνεται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με Σ.Δ.Ι.Τ.», εκτιμώμενης αξίας 445 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), αλλά και για τον «Κάθετο Άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ», εκτιμώμενης αξίας 248,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Πλέον, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, το χρονικό όριο για την υποβολή φακέλου συμμετοχής στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – MYTILINEOS, ΑΒΑΞ, INTRAKAT μεταφέρθηκε για τις 19 και 22 Απριλίου αντίστοιχα, δηλαδή δόθηκε εκ νέου ένας μήνας παράτασης, κι ενώ ήδη έχει προηγηθεί και άλλη χρονική μετάθεση των διαδικασιών. Κανονικά έπρεπε ήδη να έχουν υποβληθεί σχετικοί φάκελοι, ωστόσο, δύο εκ των προεπιλεγέντων φορέων, για ακόμα μία φορά, έχουν αιτηθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής συμμετοχής στον διάλογο κατά έναν μήνα.
Βέβαια, όπως και πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr, παρά τις καθυστερήσεις που είναι συνηθισμένες στους διαγωνισμούς, θεωρείται δεδομένη η πρόθεση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών να προωθήσει αυτά τα έργα, όπως υψηλό είναι το ενδιαφέρον και των κατασκευαστών να εντάξουν αυτές τις συμβάσεις στο χαρτοφυλάκιό τους. Οι ΣΔΙΤ είναι διάρκειας 30 ετών (τα 3 έτη η κατασκευή), ενώ πρόθεση του υπουργείου είναι να «βγει» ανάδοχος έως το 2025. Οι δύο νέοι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και Δράμας – Αμφίπολης, αναμένεται να αναβαθμίσουν τις συνδέσεις της Κεντρικής Μακεδονίας κι εν γένει της Βόρειας Ελλάδας, ενώ δεν θα υπάρχουν διόδια, καθώς τα έργα θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά ΣΔΙΤ.
Ποια είναι τα οφέλη για Θεσσαλονίκη και ευρύτερη περιοχή
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι σύγχρονοι δρόμοι θα βοηθήσουν να σπάσει η απομόνωση των δύο περιοχών, οι οποίες είχαν μείνει πίσω ως προς το δίκτυο που τις συνέδεε με Θεσσαλονίκη και Εγνατία Οδό. Η διάρκεια του ταξιδιού θα μειωθεί κατά 6-8 λεπτά για τις διαδρομές Θεσσαλονίκη–Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη-Σκύδρα και 10 λεπτά για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη–Έδεσσα. Αντίστοιχα αναμένεται να μειωθεί κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα–Αμφίπολη. Η Έδεσσα αλλά και όλη η παραγωγική δύναμη της Πέλλας έρχονται πιο κοντά στη Θεσσαλονίκη, η Αμφίπολη μισή ώρα πιο κοντά στη Δράμα. Κυρίως, όμως, οι δρόμοι θα αποκτήσουν ευρωπαϊκές προδιαγραφές, διευκολύνοντας χιλιάδες οδηγούς.
Επίσης, η προώθησή τους θα συμβάλλει τόσο στην τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας όσο και στην διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας. Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκη – Έδεσσα κρίθηκε απαραίτητη δεδομένου ότι η Έδεσσα είναι η μόνη πρωτεύουσα νομού της περιοχής που δεν συνδέεται απευθείας με την Θεσσαλονίκη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διέλευση των οχημάτων να γίνεται μέσα από την Χαλκηδόνα και τα Γιαννιτσά.
Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ., περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, κακή ορατότητα, μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση καθώς διέρχεται μέσω πόλεων. Η ένωση της Δράμας με την Εγνατία Οδό αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για τους οδηγούς και όσους εισέρχονται στη χώρα από τα βόρεια σύνορά.
Η επίλυσή του με την κατασκευή ενός καινούριου και βασισμένου στα σύγχρονα πρότυπα κάθετου οδικού άξονα, αφενός θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, αφετέρου θα διευκολύνει την μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορικών προϊόντων, μιας και αποτελεί τον οδικό δίαυλο επικοινωνίας με τα μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια της χώρας. Επιπλέον θα εξασφαλίσει πιο ασφαλή διέλευση των οχημάτων, εφόσον αυτά δεν θα διέρχονται μέσω κατοικημένων περιοχών.