Έντονη δραστηριότητα στην αγορά πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) αναπτύσσουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς οι αξίες των συγκεκριμένων πλοίων, σε όλες τις ηλικίες και τις κατηγορίες, αυξάνονται συνεχώς το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με ανάλυση της Veson Nautical τον προηγούμενο μήνα καταγράφηκαν 33 πωλήσεις Capesize πλοίων έναντι μόλις εννέα τον Φεβρουάριο του 2023. Στον τομέα των Supramax οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 20% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Οι πιο δραστήριοι ήταν οι Έλληνες αγοραστές, καθώς πραγματοποίησαν το 33% των συναλλαγών στον τομέα των Capesize, δηλαδή 1 στις 3 συναλλαγές. Στην αγορά των Supramax οι Έλληνες μοιράστηκαν την πρώτη θέση με τους Κινέζους, με ένα μερίδιο αγοράς περίπου 28%.
- Διαβάστε ακόμα - Στα 169,39 δισ. δολάρια η αξία του ελληνόκτητου στόλου - Χάλκινο μετάλλιο παγκοσμίως
Την μεγάλη αύξηση των συναλλαγών τις τελευταίες εβδομάδες στα πλοία χύδην ξηρού φορτίου διαπίστωσε και ο CEO της Seanergy, Σταμάτης Τσαντάνης. «Βλέπουμε μια μεγάλη αύξηση των συναλλαγών τις τελευταίες εβδομάδες. Πολλοί αγοράζουν Capesize, και έχουμε δει ακόμη και παλαιότερα πλοία να πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές», ανέφερε ο κ. Τσαντάνης κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα τετάρτου τριμήνου της Seanergy.
Ανεβαίνουν οι αξίες
Επιστρέφοντας στην ανάλυση της Veson Nautical, oι πιο μεγάλες ανακατατάξεις καταγράφονται στα Capesize και Supramax πλοία με τις αξίες των πλοίων να φτάνουν στα υψηλότερα επίπεδα από το 2010. Η εταιρεία υπολογίζει χαρακτηριστικά πως η αξία ενός πλοίου 20 ετών δυναμικότητας 180.000 DWT έχει αυξηθεί τον τελευταίο διάστημα κατά 39,6% στα 19,35 εκατ. δολάρια από 13,86 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα η τιμή ενός νεότευκτού Supramax 60.000 DWT έχει ανέβει κατά 12,6% στα 37,64 εκατ. δολάρια από τα 33,44 εκατ. δολάρια που ήταν στις αρχές της χρονιάς.
Σε ετήσια βάση οι αξίες των πλοίων Capesize έχουν αυξηθεί σημαντικά με τις τιμές των νεότευκτων να καταγράφουν άνοδο περίπου 43,3% από τα 53,25 εκατ. δολάρια στα 76,22 εκατ. δολάρια. Οι πωλήσεις Capesize πλοίων έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθώς τους πρώτους δύο μήνες του 2024 άλλαξαν χέρια 42 πλοία από 20 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Αυξημένα τα κέρδη
Η πρόσφατη άνοδος στις τιμές, αναφέρει η ανάλυση της Veson Nautical, μπορεί να αποδοθεί στα ισχυρά κέρδη που καταγράφουν τα πλοία, τα οποία είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτα αυτή την περίοδο του χρόνου. Και αυτό γιατί παραδοσιακά το πρώτο τρίμηνο θεωρείται μια ήσυχη περίοδος για τα bulkers λόγω της εποχικότητας ορισμένων προϊόντων και τους εορτασμούς της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς που συνήθως επιβάλλουν μια παύση στην κίνηση της αγοράς.
Ωστόσο η φετινή χρονιά αποτελεί εξαίρεση με τα εποχιακά κέρδη των Capesize να φτάνουν στα υψηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί από το 2010. Αυτή τη στιγμή οι τιμές στη spot αγορά βρίσκονται στα περίπου 35.750 δολάρια ανά ημέρα, ποσό υπερδιπλάσιο από τα περσινά επίπεδα των περίπου 15.000 δολαρίων ανά ημέρα.
«Η άνοδος μπορεί να πιστωθεί στο κινεζικό εμπόριο που ξεπέρασε τις προσδοκίες, υποδεικνύοντας μια θετική αλλαγή στις κινήσεις του παγκόσμιου εμπορίου τους πρώτους μήνες του έτους», αναφέρει η ανάλυση της Veson Nautical που υπογράφει η κυρία Rebecca Galanopoulos Jones. Επιπλέον στήριξη στα κέρδη των bulkers φέρνει και η αύξηση των τονομιλίων, λόγω των αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα που οδηγεί πολλές εταιρείες σε ταξίδια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αυξάνοντας τους χρόνους και τις αποστάσεις.