Όχι μια, ούτε δύο αλλά συνολικά τρεις… φυλές αγοραστών επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, πραγματοποιώντας τις αγορές τους με διαφορετικά κίνητρα και επιλέγοντας με συγκεκριμένα κριτήρια σε ποια αλυσίδα θα στραφούν για τα ψώνια τους.
Όπως προκύπτει από την έρευνα που παρουσίασε κατά τη διάρκεια των εργασιών του 14ου Food Retail Conference o ιδρυτής της εταιρείας Long Lust, Βαγγέλης Σκούρας, χαρτογραφώντας την εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι καταναλωτές που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα σούπερ μάρκετ χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες.
Οι τρεις «φυλές» αγοραστών
Πρόκειται για τρεις «φυλές» αγοραστών με τα εξής χαρακτηριστικά:
- Η πρώτη «φυλή» αντιστοιχεί στο 38% του συνόλου των καταναλωτών και είναι εκείνη που αναζητά στα σούπερ μάρκετ τις πιο συμφέρουσες τιμές. Πρόκειται για τη «φυλή» που ψωνίζει στη Lidl Hellas, με το καταναλωτικό κοινό να στρέφεται σε αυτήν καθώς «έχει πολύ οικονομικά προϊόντα».
- Η δεύτερη «φυλή» είναι εκείνη που κατά την επίσκεψή της σε ένα σούπερ μάρκετ αναζητά αποτελεσματικότητα και ποικιλία προϊόντων. Η συγκεκριμένη «φυλή» αντιστοιχεί στο 35% του συνόλου των αγοραστών και επιλέγει για τα ψώνια της τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και My Market καθώς «είναι οργανωμένα σούπερ μάρκετ και διαθέτουν πολλές υπηρεσίες».
- Η τρίτη «φυλή» αντιστοιχεί στο 27% του συνόλου των αγοραστών και είναι εκείνη που εκφράζει μεγάλο ενδιαφέρον για την ατμόσφαιρα που αποπνέει ένα σούπερ μάρκετ και δη τις υπηρεσίες που παρέχει. Η συγκεκριμένη «φυλή» τείνει να προτιμάει για τις αγορές της τις αλυσίδες Δ. Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, καθώς «έχουν πολύ καλή εξυπηρέτηση».
«Love brand» o Σκλαβενίτης
Αξιοσημείωτη είναι η απήχηση του ομίλου Σκλαβενίτης στο καταναλωτικό κοινό, γεγονός που επιβεβαιώνει την κυριαρχία της αλυσίδας στον κλάδο. Στο ερώτημα ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ διαθέτει ισχυρό αποτύπωμα στην κοινωνία και τους καταναλωτές, το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα της Long Lust δηλώνει ο Σκλαβενίτης, ενώ ακολουθούν με μεγάλη διαφορά οι υπόλοιπες αλυσίδες ως εξής ΑΒ Βασιλόπουλος (44%), Lidl Hellas (42%), My Market (30%) και Μασούτης (22%).
Μια κυριαρχία που δεν αμφισβητείται εύκολα, ακόμη κι αν ο Σκλαβενίτης συγκεντρώνει τα χαμηλότερα ποσοστά από πλευράς διαφήμισης και δη 14%, όταν οι υπόλοιποι ενισχύουν το αποτύπωμά τους μέσω της διαφήμισης ως εξής: ΑΒ Βασιλόπουλος (55%), Lidl Hellas (54%), My Market (41%) και Μασούτης (36%).
Στο ερώτημα «ποιο σούπερ μάρκετ θα θέλατε να έχετε δίπλα σας για να το επισκέπτεστε συχνά» το 48% δηλώνει την αλυσίδα Σκλαβενίτης και έπονται με πολύ μεγάλη διαφορά ΑΒ Βασιλόπουλος (10%), Lidl Hellas (17%), My Market (6%) και Μασούτης (4%).
Επιπλέον, στην ερώτηση «αν έπρεπε να εργαστείτε σε κάποιο σούπερ μάρκετ ποιο θα ήταν αυτό;», το 67% δηλώνει την αλυσίδα Σκλαβενίτης και ακολουθούν επίσης με μεγάλη διαφορά η ΑΒ Βασιλόπουλος (ποσοστό 8%), Lidl Hellas (ποσοστό 8%), My Market (2%) και Μασούτης (5%).
Σε ερώτηση για ποιον λόγο ένας καταναλωτής να εμπιστευθεί την αλυσίδα Σκλαβενίτης για τις αγορές του, ως πρώτη απάντηση έρχεται «η ποικιλία προϊόντων» με 63%, ακολουθεί το «βρίσκω εύκολα αυτό που θέλω» με 56%, ενώ πολύ κοντά με 54% βρίσκεται «η καλή σχέση ποιότητας τιμής».
«Ο Σκλαβενίτης είναι love brand», σπεύδει να σχολιάσει ο κ. Σκούρας.
Άνοδος της Lidl Hellas σε όλα τα εισοδήματα
Η έρευνα της Long Lust θέτει στο τραπέζι της συζήτησης μια σημαντική διαφοροποίηση έναντι άλλων ετών, καθώς πλέον γίνεται ορατό ολοένα και περισσότερο ότι η Lidl Hellas παύει να θεωρείται το σούπερ μάρκετ για τους καταναλωτές με τα χαμηλότερα εισοδήματα και πλέον κεντρίζει το ενδιαφέρον του συνόλου των εισοδημάτων των ελληνικών νοικοκυριών.
Καλό πρόγραμμα ανταπόδοσης για την ΑΒ Βασιλόπουλος
«Έχει καλό πρόγραμμα ανταπόδοσης» είναι η πρώτη απάντηση με ποσοστό 55% για την ΑΒ Βασιλόπουλος και έπεται η ποιότητα με 41%, ενώ σε ποσοστό 74% οι καταναλωτές επιλέγουν για τις αγορές τους τη Lidl Hellas λόγω των «καλών προσφορών». Τέλος, ένα πολύ μικρό ποσοστό - μόλις 8% - δηλώνει ότι επιλέγει την εν λόγω αλυσίδα για «το φιλικό της προσωπικό».
Στην ερώτηση δε «αν υπάρχει κάποιο σούπερ μάρκετ που θεωρούν οι καταναλωτές ότι αισχροκερδεί περισσότερο από τα άλλα», οι απαντήσεις προκαλούν έκπληξη. Το 65% απαντάει ΑΒ Βασιλόπουλος, το 27% Μασούτης, το 20% Lidl Hellas, ενώ ακολουθούν Σκλαβενίτης και My Market με 11% και 10% αντίστοιχα.
Τέλος δε στην ερώτηση «ποιος ευθύνεται για την ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ», οι καταναλωτές απαντούν ως εξής: πολιτεία 52%, προμηθευτές 39%, σούπερ μάρκετ 38%, γενικότερο οικονομικό κλίμα 37%.