Μικρή πτώση καταγράφουν οι τιμές καυσίμων στην ελληνική αγορά ενώ η ζήτηση κινείται σταθερά ανοδικά από τον Απρίλιο και μετά όπου παραδοσιακά αυξάνονται οι μετακινήσεις για να κορυφωθούν όσο πλησιάζουμε προς την καρδιά του καλοκαιριού. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς η ζήτηση τόσο για βενζίνη όσο και για πετρέλαιο κίνησης βαίνει αυξανόμενη. Τον Απρίλιο η κατανάλωση βενζίνης κατέγραψε άνοδο κατά 1,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και του πετρελαίου πετρέλαιο κίνησης κατά 20% ενώ ο Μάιος τείνει να κλείσει ικανοποιητικά για την αγορά. Οι αγροτικές εργασίες οι οποίες ξεκίνησαν δυναμικά τον Απρίλιο αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος της αύξησης ζήτησης για πετρέλαιο κίνησης και αυτό εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.
Όπως φαίνεται, οι «τσιμπημένες» τιμές το προηγούμενο δίμηνο δεν πτόησαν τους καταναλωτές ενώ θετικό αντίκτυπο αναμένεται ότι θα έχει η μικρή αποκλιμάκωση που καταγράφουν τις δύο τελευταίες εβδομάδες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,925 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1, 639 ευρώ το λίτρο ενώ η ΠΟΠΕΚ αναμένει μείωση των τιμών χονδρικής. Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι η στάση αναμονής που τηρεί η παγκόσμια αγορά λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και της ανησυχίας για την πορεία της ζήτησης θα διατηρήσουν τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα τις τιμές στα τρέχοντα επίπεδα.
Οι ανησυχίες για την πορεία της ζήτησης ασκούν πιέσεις στο πετρέλαιο
Οι τιμές του πετρελαίου κατέγραψαν απότομη πτώση την εβδομάδα που μας πέρασα ενώ την Πέμπτη, το αργό έφθασε σε χαμηλά πολλών μηνών, λόγω των ανησυχιών για τα υψηλά επιτόκια στις ΗΠΑ, τα οποία θα μπορούσαν να αναστείλουν την ανάπτυξη της ζήτησης στη μεγαλύτερη αγορά πετρελαίου στον κόσμο. Αυτή η πτώση είναι σημαντική σε μια εβδομάδα που χαρακτηρίζεται από ανάμεικτα οικονομικά σήματα και αναφορές αποθεμάτων.
Τα επιτόκια των ΗΠΑ παραμένουν στο επίκεντρο καθώς η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σχετικά με το εάν τα τρέχοντα επιτόκια είναι επαρκή για τον περιορισμό του επίμονου πληθωρισμού ενισχύουν το γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας. Η προοπτική υψηλότερων επιτοκίων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θεωρείται αρκετά πιθανή και θα παρεμπόδιζε δυνητικά την οικονομική δραστηριότητα και, κατ' επέκταση, την ζήτηση πετρελαίου. Τα υψηλά επιτόκια αυξάνουν το κόστος δανεισμού, γεγονός που μπορεί να επιβραδύνει τις καταναλωτικές δαπάνες και τις επιχειρηματικές επενδύσεις, οδηγώντας σε μειωμένη ζήτηση για πετρέλαιο και ενεργειακά προϊόντα.
Το πτωτικό κλίμα ενίσχυσε και η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (EIA), η οποία ανέφερε μια απροσδόκητη αύξηση στα αποθέματα αργού στις ΗΠΑ. Την περασμένη εβδομάδα, τα αποθέματα αργού αυξήθηκαν κατά 1,8 εκατομμύρια βαρέλια, υποδεικνύοντας πιο υποτονική από την αναμενόμενη ζήτηση.
Αλλά και η πολιτική του ΟΠΕΚ+ εξακολουθεί να επηρεάζει την πορεία των τιμών ειδικά όσο πλησιάζει η επόμενη συνάντηση που έχει προγραμματιστεί για τις 2 Ιουνίου. Ο Tamas Varga, αναλυτής στην πετρελαϊκή PVM, ανέφερε ότι «οι μακροοικονομικές εξελίξεις απέτυχαν να προσφέρουν ουσιαστική υποστήριξη στο πετρέλαιο, το οποίο έχει τα δικά του προβλήματα να αντιμετωπίσει», ενώ επεσήμανε την αυξημένη παραγωγή της Ρωσίας τον Απρίλιο παρά τις δεσμεύσεις για μείωση της παραγωγής μαζί με άλλα μέλη του ΟΠΕΚ+.
Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του, με επικεφαλής τη Ρωσία, θα πραγματοποιήσουν συνάντηση στις 2 Ιουνίου για να επανεξετάσουν την πολιτική παραγωγής. Μέχρι στιγμής, μέλη του ΟΠΕΚ+ διατηρούν οικειοθελώς 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα εκτός αγοράς για να στηρίξουν τις τιμές.
«Η συνεδρίαση του ΟΠΕΚ την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να υπερβεί το τρέχον ανώτατο όριο παραγωγής, ειδικά τώρα που οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε μια αδυσώπητη πτωτική τάση», υποστήριξε ο Varga.