Με τσιμπημένη τιμή στα καύσιμα οδεύουμε προς την μεγάλη έξοδο του Αυγούστου και όπως φαίνεται οι Έλληνες συνυπολογίζουν το κόστος των καυσίμων στο budget των διακοπών και καλούνται να επιλέξουν μεταξύ ακτοπλοϊκών και μεταφοράς οχήματος σε νησί και ενός προορισμού στην Ελλάδα με δικό τους ΙΧ (και ενδεχομένως μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και διόδια). Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,888 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,643 ευρώ το λίτρο ενώ στα νησιά παρατηρούνται σαφώς υψηλότερες τιμές. Η ΠΟΠΕΚ αναμένει αύξηση των τιμών χονδρικής, μια εκτίμηση η οποία προδιαγράφει και την πορεία των τιμών στα πρατήρια. Η τιμή της βενζίνης καθιστά ωστόσο ακριβές και τις μετακινήσεις των Αθηναίων, οι οποίοι παραμένουν (παρ’ ότι βρισκόμαστε στο τέλος του Ιουλίου) στην πρωτεύουσα ανεβάζοντας σταθερά τον προϋπολογισμό των ελληνικών νοικοκυριών.
Οι τιμές της βενζίνης στα ελληνικά νησιά
Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης μόνο στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες η μέση τιμή ξεπερνά τα 2 ευρώ, σε άλλα νησιά η τιμή πυλώνα σε ορισμένα πρατήρια είναι επίσης αυξημένη. Στην Σκιάθο, η τιμή στην αντλία φθάνει τα 2,118 ευρώ το λίτρο, στην Κεφαλονιά τα 2,091 ευρώ ενώ στο Ηράκλειο Κρήτης έχει επίσης προσεγγίσει τα 2 ευρώ. Τα καύσιμα κίνησης δεν καθίστανται ακριβά μόνο για τον ντόπιο πληθυσμό αλλά και για τους τουρίστες ειδικά σε νησιά, στα οποία δεν κυριαρχούν τα all inclusive ξενοδοχεία και οι επισκέπτες επιλέγουν να κινηθούν εκτός των καταλυμάτων.
Οι προσδοκίες για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας δίνουν ώθηση στο πετρέλαιο
Η διεθνής τιμή του πετρελαίου καταγράφει ανοδικές τάσεις και κινείται λίγο πάνω από τα 82 ευρώ, μια τιμή που είχε προβλέψει και η αγορά και για την οποία διατηρεί την πεποίθηση ότι θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 82-85 ευρώ και ανώτατο όριο τα 89 ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Η τιμή κινείται σταθερά στα συγκεκριμένα επίπεδα το τελευταίο διάστημα με μικρές αυξομειώσεις οι οποίες προέρχονται κυρίως από τις προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας και όχι τόσο (πλέον) από τον γεωπολιτικό κίνδυνο.
Τα ισχυρότερα από τα αναμενόμενα οικονομικά στοιχεία των ΗΠΑ την Παρασκευή ενίσχυσαν τις προσδοκίες των επενδυτών για αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου από τον μεγαλύτερο καταναλωτή ενέργειας στον κόσμο. Ωστόσο, οι ανησυχίες για τις ήπιες οικονομικές συνθήκες στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ασίας, την Κίνα και την Ιαπωνία, περιόρισαν τα κέρδη.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2024, η οικονομία των ΗΠΑ αναπτύχθηκε με ταχύτερο από το αναμενόμενο ετήσιο ρυθμό, καθώς οι καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα και οι επιχειρήσεις αύξησαν τις επενδύσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου. Οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters είχαν προβλέψει ότι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν των ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 2,0% κατά τη διάρκεια της περιόδου. Ταυτόχρονα, οι πληθωριστικές πιέσεις μειώθηκαν, γεγονός που διατήρησε τις προσδοκίες ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα θα προχωρήσει σε μείωση των επιτοκίων τον Σεπτέμβριο. Τα χαμηλότερα επιτόκια τείνουν να τονώνουν την οικονομική δραστηριότητα, γεγονός που μπορεί να τονώσει τη ζήτηση πετρελαίου.
Από την άλλη, ως αντίρροπη δύναμη λειτουργούν τα στοιχεία από την Ασία. Οι βασικές τιμές καταναλωτή στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας αυξήθηκαν κατά 2,2% τον Ιούλιο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με στοιχεία της Παρασκευής, τονώνοντας τις προσδοκίες της αγοράς για αύξηση των επιτοκίων βραχυπρόθεσμα. Ωστόσο, ένας δείκτης που αφαιρεί το ενεργειακό κόστος, που θεωρείται καλύτερος δείκτης των υποκείμενων τάσεων των τιμών, αυξήθηκε με τον πιο αργό ετήσιο ρυθμό εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, υποδηλώνοντας ότι οι αυξήσεις των τιμών μετριάζονται λόγω της ήπιας κατανάλωσης.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο, εξέπληξε τις αγορές για δεύτερη φορά την προηγούμενη εβδομάδα προχωρώντας σε μια αιφνίδια δανειοδοτική πράξη την Πέμπτη με αισθητά χαμηλότερα επιτόκια, υποδηλώνοντας ότι οι αρχές προσπαθούν να παράσχουν ισχυρότερα νομισματικά κίνητρα για να στηρίξουν την οικονομία.