Οι αναπτυσσόμενες χώρες αναμένεται να σύρουν τον «χορό» της ανάπτυξης στην παγκόσμια αγορά αλκοολούχων ποτών τα επόμενα χρόνια, με βασικούς πρωταγωνιστές την Ινδία, την Κίνα, τη Βραζιλία και το Μεξικό. Την ίδια ώρα, αβεβαιότητα επικρατεί για την πορεία των πωλήσεων στις ώριμες αγορές, με αρκετές από αυτές να αναμένουν οριακή άνοδο, ή ακόμη και πτώση της κατανάλωσης. Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι ΗΠΑ, η αγορά – κλειδί για την παγκόσμια ποτοποιία, η οποία θα εξακολουθήσει να αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης του κλάδου.
Σύμφωνα με νέα ανάλυση της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR, που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο και η οποία δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, Ινδία, Κίνα και ΗΠΑ αναμένεται να προσθέσουν περί τα 30 δισ. δολάρια σε αξία στην παγκόσμια αγορά αλκοολούχων ποτών ως το 2028. Ινδία και ΗΠΑ μάλιστα θα συνεισφέρουν από 7,6 δισ. δολάρια σε αξία έκαστος.
Να σημειωθεί εδώ ότι οι εκτιμήσεις αυτές έρχονται μετά από ένα δύσκολο 2023 για τον κλάδο, όπου οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν μόλις 1% παγκοσμίως.
Σημαντική εκτιμάται την ίδια ώρα και η συνεισφορά του υπόλοιπου αναπτυσσόμενου κόσμου, καθώς Βραζιλία, Μεξικό, Νότιος Αφρική, Βιετνάμ και Νιγηρία αναμένεται να προσθέσουν σωρευτικά 14,4 δισ. δολάρια σε αξία ως το 2028.
«Η αλλαγή η οποία καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα», σχολιάζει η επικεφαλής του τμήματος ερευνών της IWSR, Emily Neill, αναφερόμενη στις ισχυρές επιδόσεις των αναπτυσσόμενων χωρών στον κλάδο των οινοπνευματωδών ποτών έναντι του ανεπτυγμένου κόσμου.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην πενταετία 2023-2028 οι πωλήσεις σε αξία αναμένεται να αυξηθούν κατά 3% στο Μεξικό και τη Νότιο Αφρική και κατά 2% στη Βραζιλία.
Στον αντίποδα, υποτονικές αναμένονται οι επιδόσεις παραδοσιακών «παικτών» της παγκόσμιας ποτοποιίας τα επόμενα χρόνια, μετά την άνοδο που προηγήθηκε το προηγούμενο διάστημα. Είναι γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων οινοπνευματωδών ποτών σε αξία δεν θα ξεπεράσει το 1% σε Ισπανία, Αυστραλία, Ιταλία και Ολλανδία, ενώ οι πωλήσεις εκτιμάται ότι θα παραμείνουν στάσιμες σε Γαλλία και Πολωνία, ενώ δεν αποκλείεται να κινηθούν πτωτικά σε Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία, Γερμανία και Καναδά.
Τι έχει αλλάξει
Σύμφωνα με τους αναλυτές της IWSR, η αλλαγή αυτή αναφορικά με τις χώρες που παίρνουν τη σκυτάλη της ανάπτυξης στον κλάδο αποδίδεται σε μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων κυριαρχούν η άνοδος του πληθυσμού και η αύξηση του ΑΕΠ.
Δεν είναι τυχαίο ότι στις περισσότερες αναπτυσσόμενες χώρες αναμένεται άνοδος του πληθυσμού προσεχώς, ενώ στασιμότητα ή πτώση θα καταγράψει ο πληθυσμός στις περισσότερες ώριμες αγορές. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ινδία το εν δυνάμει καταναλωτικό κοινό θα αυξηθεί κατά 65 εκατομμύρια τα επόμενα χρόνια.
Την ίδια ώρα, οι αναπτυσσόμενες χώρες αναμένεται να καταγράψουν καλύτερες επιδόσεις έναντι του ανεπτυγμένου κόσμου και σε όρους αύξησης του ΑΕΠ, γεγονός που θα έχει σημαντική επίδραση και στην παγκόσμια ποτοποιία.
«Ο συνδυασμός ανόδου του πληθυσμού και αύξησης του πλούτου μεταφράζεται σε ανάπτυξη τόσο σε επίπεδο όγκων όσο και αξίας στην παγκόσμια αγορά οινοπνευματωδών ποτών», εξηγεί ο επικεφαλής του αμερικανικού τμήματος της IWSR, Marten Lodewijks.
Οι πληθωριστικές πιέσεις δημιουργούν αβεβαιότητα
Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ωστόσο, οι δαπάνες των καταναλωτών για την αγορά αλκοολούχων ποτών παραμένουν σημαντικά ευάλωτες σε μια σειρά από οικονομικούς λόγους, όπως η πορεία του πληθωρισμού, ο οποίος σε πολλές αγορές κινείται σε τροχιά αποκλιμάκωσης μεν, παραμένει ακόμη υψηλός δε.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της IWSR για την πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (σ.σ. δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2024), οι δαπάνες για αλκοόλ παραμένουν ακόμη υποτονικές σε παγκόσμιο επίπεδο, παρά το γεγονός ότι μειώνεται σταδιακά η ένταση των πληθωριστικών πιέσεων.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι δαπάνες για την αγορά οινοπνευματωδών ποτών αυξάνονται σε Ινδία και Κίνα, καθώς στις δύο αυτές χώρες καταγράφεται βελτίωση σε επίπεδο εισοδημάτων.
Στη Βραζιλία, δε, καταγράφεται αισιοδοξία για την πορεία των οικονομικών των νοικοκυριών στο μέλλον, ενώ στο Μεξικό το καταναλωτικό κλίμα είναι θετικό.
«Ζούμε πλέον σε ένα πιο περίπλοκο και αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον. Οι συσχετισμοί σε όρους ανάπτυξης έχουν αλλάξει, με τις ισχυρές επιδόσεις να αναμένονται από χώρες υψηλού επιχειρηματικού ρίσκου, όπως είναι οι αναπτυσσόμενες αγορές. Αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια ποτοποιία, καθώς θα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον αυξημένης διάθεσης για ανάληψη ρίσκου», καταλήγει η Emily Neill.