Η τουριστική περίοδος οδεύει προς το τέλος αλλά η αγορά καυσίμων εξακολουθεί να κινείται με υψηλές ταχύτητες λαμβάνοντας ώθηση από τις χαμηλότερες συγκριτικά με πέρυσι τιμές και την ζήτηση για την κάλυψη κατασκευαστικών και αγροτικών εργασιών.
Η ζήτηση για βενζίνη κατέγραψε άνοδο κατά 2% τον Ιούλιο σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και για το πετρέλαιο κίνησης κατά 3,5% ενώ σε επίπεδο επταμήνου οι πωλήσεις στις βενζίνες κατέγραψε άνοδο κατά 2% και στο πετρέλαιο κίνησης κατά 4,5%. Το peak της ζήτησης όπως είναι αναμενόμενο καταγράφτηκε τον Αύγουστο με την αγορά να εκτιμά ότι οι βενζίνες ήταν στο +6% ενώ το ίδιο ισχύει και για το πετρέλαιο κίνησης.
Οι τιμές των καυσίμων είναι αισθητά χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που ώθησε τους Έλληνες οδηγούς να γεμίσουν χωρίς … τύψεις. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης κινείται στα 1,778 και του diesel κίνησης στα 1,555 ενώ πέρυσι, στα μέσα Σεπτεμβρίου οι τιμές ήταν στα 2,026 ευρώ και 1,827 αντίστοιχα. Όπως είχε αναφέρει σε προηγούμενο ρεπορτάζ το Insider.gr, οι τιμές κινήθηκαν πτωτικά, μία τάση η οποία, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες.
Βασικοί παράγοντες αύξησης της ζήτησης καυσίμων κίνησης φέτος το καλοκαίρι ήταν εκτός από τις τιμές, το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες προτίμησαν να μετακινηθούν οδικώς στην ηπειρωτική χώρα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές ενώ μερίδιο των πωλήσεων στο πετρέλαιο κίνησης απορροφήθηκε και από τις αγροτικές εργασίες και τα κατασκευαστικά έργα. Ο Σεπτέμβριος αναμένεται ότι θα είναι επίσης δυναμικός μήνας για την αγορά καθώς παραδοσιακά αποτελεί μήνα «παράτασης» των καλοκαιρινών διακοπών για ντόπιους και ξένους τουρίστες αλλά και μήνα αναδιοργάνωσης στα αστικά κέντρα όπου απαιτούνται αυξημένες μετακινήσεις.
Οι «χαμηλές πτήσεις» του Brent συγκρατούν και τις τιμές καυσίμων κίνησης
Η κρίση στην Μέση Ανατολή διατηρούν την αγορά πετρελαίου σε μια ισορροπία τρόμου, ωστόσο, ο αντίκτυπος του γεωπολιτικού κινδύνου δείχνει να αποδυναμώνεται. Το Brent κινείται στα 71,55 δολάρια το βαρέλι, αρκετά χαμηλότερα από την αρχή του καλοκαιριού ενώ οι διεθνείς οργανισμοί μειώνουν τις προβλέψεις τους για την τιμή.
Μόλις δύο εβδομάδες αφότου μείωσε την εκτίμηση της τιμής του πετρελαίου Brent στα 80 δολάρια το βαρέλι για το τέταρτο τρίμηνο, η Morgan Stanley αναθεώρησε ξανά πτωτικά την πρόβλεψή της, αναμένοντας τώρα ότι ο διεθνής δείκτης αναφοράς θα φτάσει κατά μέσο όρο στα 75 δολάρια το βαρέλι το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Βασικός μοχλός πίεσης στις τιμές είναι η ζήτηση, η οποία αναμένεται να εξασθενήσει στους επόμενους μήνες μετά από μια δραστήρια καλοκαιρινή περίοδο.
«Οι πρόσφατες κινήσεις των τιμών του πετρελαίου έχουν ομοιότητες με άλλες περιόδους με σημαντική εξασθένηση της ζήτησης», γράφουν οι αναλυτές της Morgan Stanley σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε στο Bloomberg.
Ομοίως, στα τέλη Αυγούστου, η τράπεζα της Wall Street μείωσε την πρόβλεψή της για την τιμή του Brent για το τέταρτο τρίμηνο στα 80 δολάρια το βαρέλι, από 85 δολάρια που αναμενόταν νωρίτερα.
Τότε, η Morgan Stanley είπε ότι η μείωση της πρόβλεψης για την τιμή του πετρελαίου αντανακλούσε τις προσδοκίες για αυξημένη προσφορά από παραγωγούς του OPEC και εκτός OPEC εν μέσω ενδείξεων αποδυνάμωσης της παγκόσμιας ζήτησης. Η τράπεζα αναμένει ότι ενώ η αγορά αργού θα παραμείνει σφιχτή μέχρι το τρίτο τρίμηνο, θα αρχίσει να σταθεροποιείται το τέταρτο τρίμηνο και ενδεχομένως να κινηθεί με πλεόνασμα έως το 2025.
Αλλά και η Goldman Sachs μείωσε το αναμενόμενο εύρος τιμών του Brent κατά 5 δολάρια στα 70-85 δολάρια το βαρέλι, λόγω της ασθενέστερης ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα, των υψηλών αποθεμάτων και της αυξανόμενης παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ.
Τέλος, η Citi, από την πλευρά της, βλέπει τις τιμές πετρελαίου στα 60 δολάρια ανά βαρέλι το επόμενο έτος, εάν ο ΟΠΕΚ+ δεν εφαρμόσει περισσότερες περικοπές παραγωγής, εν μέσω επιβράδυνσης της ζήτησης και ισχυρής προσφοράς που προέρχεται από παραγωγούς εκτός OPEC.