Σε ένα ισχυρό δίμηνο από πλευράς κίνησης, επισκεψιμότητας και κυρίως πωλήσεων ποντάρει ο εμπορικός κόσμος, προσβλέποντας σε καλύτερες ημέρες για το λιανικό εμπόριο με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων.
Η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ξεκινά σήμερα Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και αναμένεται να διαρκέσει έως το τέλος Φεβρουαρίου και δη έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου. Παράλληλα, τα εμπορικά καταστήματα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν και τις Κυριακές 19 και 26 Ιανουαρίου.
Στη σκιά της αδιαμφισβήτητης ανόδου του κόστους ζωής τα τελευταία χρόνια και κατ’ επέκταση της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, η νέα εκπτωτική περίοδος μπορεί να αποτελέσει για τους καταναλωτές μια πραγματική ευκαιρία για επιλεκτικές και στοχευμένες αγορές, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν μέρος των βασικών αναγκών τους.
«Την περίοδο των εορτών οι καταναλωτές ψώνισαν δώρα για τους δικούς τους ανθρώπους, στις εκπτώσεις ήρθε η ώρα να ψωνίσουν για τους εαυτούς τους», δήλωνε πρόσφατα στο insider.gr επιχειρηματίας που διατηρεί εμπορικό κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας.
Παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου, όπως η ένδυση και η υπόδηση, αναμένεται να έχουν την τιμητική τους στη διάρκεια των εκπτώσεων, ενώ ο εμπορικός κόσμος ποντάρει και στον καιρό για την τόνωση των αγορών, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες που αναμένονται προσεχώς μπορούν να ευνοήσουν τις προμήθειες χειμερινών ειδών.
Γενναίες εκπτώσεις έως 50%
«Η παρατεταμένη περίοδος ακρίβειας που διανύουμε, πέραν της ενίσχυσης του διαθεσίμου εισοδήματος με τις ετήσιες αυξήσεις μισθών, δύσκολα αντιμετωπίζεται, αφού εξαρτάται από το κόστος παραγωγής, τον ανταγωνισμό, την προσφορά και ζήτηση, τις στρατηγικές τιμολόγησης, τη φορολογία και τις εισαγωγές από τις «πολυεπίπεδες τιμές» των πολυεθνικών, που συγκεντρώνουν το 80% της διάθεσης των αναγκαίων καταναλωτικών αγαθών. Το ζητούμενο των τακτικών εκπτώσεων είναι, με μια γενναία μείωση των τιμών, που συνήθως κυμαίνεται στο 50%, να ρευστοποιήσουν οι επιχειρήσεις εμπόρευμα και να δώσουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να αποφορτίσουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό», αναφέρει σε πρόσφατη δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης.
Συνεχίζοντας, περιγράφει ότι οι ετήσιες πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο εμφάνισαν ικανοποιητική αύξηση 8% το 2024 και αντίστοιχα, με θετικό πρόσημο προσδοκούν οι έμποροι να ξεκινήσει και η νέα χρονιά, αρχής γενομένης με τις 7 εβδομάδες των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων. Οι προτιμήσεις των καταναλωτών, κατά τη διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων του χειμώνα, είναι σχεδόν καθιερωμένες και οι αγοραστικές συνήθειες εστιάζουν σε προσωπικές και οικογενειακές αγορές.
«Τουλάχιστον, όσον αφορά στην αγορά της Αττικής, αυτό που επιβεβαιώνεται από τα περισσότερα καταστήματα είναι τα επαρκή αποθέματα αγαθών, με το αγοραστικό ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στα εμπορικά της ένδυσης και υπόδησης. Όπως κάθε χρόνο, το ενδιαφέρον των καταναλωτών αναμένεται να προσελκύσουν και φέτος τα επώνυμα προϊόντα, καθώς επίσης τα καλλυντικά, οικιακές συσκευές, έπιπλα και όλα τα είδη σπιτιού», τονίζει.
Ο πήχης των 6 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, «όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών και θα έχουμε φέτος μια αγοραστική κίνηση σε καλύτερα επίπεδα από πέρυσι, με στόχο ο τζίρος στη λιανική το δίμηνο, Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2025, να ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διμήνου. Ο στόχος της αύξησης των πωλήσεων είναι εφικτός, κυρίως, λόγω των αυξήσεων 6,4% στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα και τη μείωση της ανεργίας στο 9%, σε μία ακόμα ένδειξη, ότι οι πιέσεις που δέχτηκαν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί το προηγούμενο διάστημα, αρχίζουν να εξασθενούν σταθερά».
Οι αυστηροί έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ και τα τσουχτερά πρόστιμα επιδιώκουν να σταματήσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και να αποτρέψουν τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Ο κ. Κορκίδης επισημαίνει πως «το τελευταίο διάστημα τα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών, παρατηρούνται, κυρίως, σε μεγάλες και γνωστές αλυσίδες, όπου οι επιλογές των καταναλωτών είναι καθορισμένες και περιορισμένες. Είναι θετικό πως, την περυσινή περίοδο των εκπτώσεων στις αγορές της Αττικής, όπου διενεργήθηκαν και οι περισσότεροι έλεγχοι, η παραβατικότητα μειώθηκε σε καταγγελίες και κυμάνθηκε στο χαμηλότερο ποσοστό του 6%. Φέτος, και πάλι, ο στόχος είναι να μειωθεί, μέχρι κάποτε να μηδενιστεί. Το καλύτερο διαθέσιμο μέσο που ενισχύει τους μηχανισμούς προστασίας του καταναλωτή, είναι η σωστή «on line ενημέρωση», σε κάθε αγορά της Αττικής, ανεξαρτήτως μεγέθους και φήμης της εμπορικής επιχείρησης».
Από την πλευρά του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς προτρέπει το καταναλωτικό κοινό «να επισκεφθεί την Πειραϊκή αγορά, να εκμεταλλευτεί τα υψηλά ποσοστά των εκπτώσεων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών, το υψηλό ποιοτικό επίπεδο και την πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων που διαθέτει και όπως πάντα, με άψογη εξυπηρέτηση και σεβασμό στους πελάτες καταναλωτές».
Τι ισχύει με τις τιμές
Όπως επισημαίνει ο ΕΣΠ, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (αναφέρεται συχνά και ως τιμή αναφοράς) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης στις 13 Ιανουαρίου.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 60 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Ο κανόνας των 60 ημερών είναι αυτός που χρησιμοποιείται «εντός» των εκπτώσεων. Χρειάζεται ωστόσο προσοχή: Για να χρησιμοποιηθεί ως προγενέστερη τιμή αυτή που ίσχυσε πριν από τις εκπτώσεις, δεν πρέπει να γίνει ούτε μία αύξηση τιμής μέσα στις 60 ημέρες, έστω και επάνω στις μειωμένες τιμές, καθώς αυτό αναιρεί αυτομάτως την προγενέστερη τιμή προ των εκπτώσεων.
Ειδικά για τις τακτικές εκπτώσεις, σύμφωνα και με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας, η μείωση τιμής μπορεί να έχει την εξής μορφή, πάντα υπό την προϋπόθεση αναγραφής της προγενέστερης τιμής όπως ορίζεται πιο πάνω:
• Ποσοστό (%), πχ. «20% έκπτωση».
• Συγκεκριμένο ποσό, πχ. «10 ευρώ έκπτωση».
• Αναγραφή νέας (χαμηλότερης) τιμής μαζί με την αναγραφή της προγενέστερης (υψηλότερης) τιμής που εφαρμόστηκε, πχ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ». Η προγενέστερη τιμή μπορεί να εμφανίζεται και διαγραμμένη, πχ. «50 ευρώ 100 ευρώ».
Ο ΕΣΠ ζητά την προσοχή του εμπορικού κόσμου, καθώς σε όσους παραβαίνουν το νόμο επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις αποδειχτεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο των 20.000 ευρώ.