Με στόχο την προώθηση και την ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής της ελληνικής οικονομίας, την προσέλκυση επενδύσεων και την παραγωγή εθνικού πλούτου μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες υψηλών προδιαγραφών και διαφάνειας, επιταχύνονται μια σειρά από αποκρατικοποιήσεις, που θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία για την εθνική οικονομία, τους πολίτες, τις επενδύσεις, τις τοπικές κοινωνίες και την αγορά εργασίας, βάσει του «μηνύματος» που στέλνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο ενοποιημένο κυβερνητικό σχέδιο για το 2025.
Σε σχέση με ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει το ΥΠΟΙΚ, στο α' τρίμηνο προβλέπεται η κύρωση της Σύμβασης της Εγνατίας Οδού (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Egis) από τη Βουλή με το timing της παραχώρησης να μην έχει έως τώρα αποσαφηνιστεί, αλλά και η έγκριση συμφωνίας - πλαίσιο από Δ.Σ. της ΕΕΣΥΠ για το πρόγραμμα αποτίμησης ακίνητης περιουσίας ΕΤΑΔ, όπου «τρέχουν» σχετικοί διαγωνισμοί αλλά και ευρύτερα σχέδια εκμετάλλευσης κρατικών assets.
Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) εξελίσσει τη διαδικασία συμβολαιοποίησης σε 10 συνολικά διαγωνισμούς που αφορούν κυρίως τα «Ξενία» και άλλες τουριστικές εγκαταστάσεις ενώ προχωρά κατά προτεραιότητα στην αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων. Σε συνεργασία με την ΕΕΣΥΠ, τέθηκε σε εφαρμογή το σχέδιο ομαδοποίησης και σταδιακής αξιοποίησης 36.000 ακινήτων της ΕΤΑΔ μέσω εταιρειών συμμετοχών, με στόχο την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων.
Στο β' τρίμηνο, μεταξύ άλλων, εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί η οριστική κατακύρωση διαγωνισμού για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, όπου είχε πλειοδοτήσει ο ΟΛΘ, αλλά η Goldair έχει προσφύγει στο ΣτΕ, αλλά και η έκδοση Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη Μαρίνα Καλαμαριάς (Αρετσούς), όπως και για τη Μαρίνα Ζακύνθου. Για το δ’ τρίμηνο 2025 εκτιμάται η οριστική κατακύρωση διαγωνισμού για τη μακροχρόνια παραχώρηση του Αεροδρομίου Καλαμάτας, με επενδυτή – ανάδοχο το σχήμα Fraport – ΔΕΛΤΑ (Κοπελούζος) – Πηλέας (όμιλος Κωνσταντακοπούλου) που σχεδιάζει σημαντικές επενδύσεις.
Προφανώς, δεν είναι τα μόνα «βήματα» αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας, αλλά θεωρούνται εκ των σημαντικών που ξεχωρίζουν στο κυβερνητικό σχέδιο. Υπενθυμίζεται ότι με στόχο τις επενδύσεις, τόσο σε ελληνικές επιχειρήσεις όσο και σε κλάδους αιχμής της ελληνικής οικονομίας με στρατηγική προτεραιότητα, συστάθηκε το Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο (ΕΕΤ) υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας (Υπερταμείο).
Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις
Όπως έχουμε αναφέρει, η κυβέρνηση προβλέπει έσοδα ύψους σχεδόν 1,9 δισ. ευρώ, για την ακρίβεια 1,881 δισ. ευρώ, από αποκρατικοποιήσεις για το 2025. Προφανώς, σε μεγάλο ποσοστό τα έσοδα συνδέονται με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis, ύψους 1,35 δισ. ευρώ, ενώ γίνεται αναφορά και σε Δικαιώματα Συχνοτήτων (Κινητή Τηλεφωνία) ύψους 15,4 εκατ. ευρώ, στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο, εάν «κλείσει» εντός του επόμενου έτους η οικονομική συναλλαγή με τον ΟΛΘ καθώς υπάρχει και προσφυγή της Goldair στο ΣτΕ). Το μεγαλύτερο ποσό εισπράξεων προβλέπεται στο β’ τρίμηνο, με 1,4 δισ. ευρώ, προφανώς με την Εγνατία εντός του Q2, ενώ από 239 εκατ. και 150 εκατ. προβλέπονται στο γ’ και δ’ τρίμηνο αντίστοιχα.
Ο «πλούσιος» απολογισμός του 2024 με «αιχμή» Αττική Οδό και ΔΑΑ
Σύμφωνα με τον απολογισμό του ΥΠΟΙΚ, σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας διαδραματίζει επίσης η επιτυχής υλοποίηση σημαντικών ιδιωτικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο λειτουργεί ως στρατηγικός εταίρος του Ελληνικού Δημοσίου. Το 2024 καταγράφηκε η καλύτερη επίδοση έως σήμερα, με έσοδα που ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η παραχώρηση της Αττικής Οδού με συνολικό εφάπαξ τίμημα 3,27 δις, που συνέβαλε στη μείωση του δημόσιου χρέους κατά περίπου 1,5% του ΑΕΠ, ενώ το Δημόσιο θα εισπράττει και τουλάχιστον το 9,3% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του παραχωρησιούχου.
Επιπλέον εισπράχθηκαν 785 εκατ. από την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο και 80 εκατ. από τη διάθεση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.
Τέλος, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας οδού και η υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Μεγάλων Σκαφών στην Κέρκυρα, ενώ κυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων η υπο-παραχώρηση του σταθμού πολλαπλών χρήσεων του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.
PPF και ΣΔΙΤ
Ταυτόχρονα, η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ επέδειξε πλούσια δραστηριότητα, πραγματοποιώντας 644 διαγωνισμούς σε διάφορα στάδια εξέλιξης, συνολικού προϋπολογισμού 4,6 δις ευρώ. Συνολικά, έχουν συμβασιοποιηθεί 232 έργα, συνολικού κόστους 796,8 εκατ. ευρώ. Επιπλέον η μονάδα διαχειρίζεται τα έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) για την ανάπλαση της ΔΕΘ HELEXPO και την Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στο Δήμο Φυλής, την Ανακαίνιση του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ), ενώ έχει αναλάβει, μεταξύ άλλων, και τις διαγωνιστικές διαδικασίες για άλλα σημαντικά έργα ΣΔΙΤ.
Συνολικά, σε ότι αφορά τα έργα ΣΔΙΤ, εμβληματικά έργα όπως το Κυβερνητικό Πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» και το Νέο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης εντάχθηκαν στις σχετικές διαδικασίες, ενώ υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία. Παράλληλα, προχώρησαν οι διαγωνισμοί για 7 έργα στους τομείς του περιβάλλοντος και των κοινωνικών υποδομών, ενώ ταυτόχρονα, επιταχύνθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες σε μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, όπως οι Φοιτητικές Εστίες, τα Δικαστικά Μέγαρα και Οδικές Υποδομές σε όλη την Επικράτεια.