Αποκλιμάκωση των τιμών φυσικού αερίου, και κατά συνέπεια και του χονδρεμπορικού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, θα προκαλούσε το τέλος του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, με την επίτευξη ειρηνευτικής συμφωνίας. Αυτό επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, προσθέτοντας ότι τα πιο θεαματικά και θετικά αποτελέσματα, θα προέκυπταν στην περίπτωση που η συμφωνία θα συνοδευόταν από πλήρη άρση των κυρώσεων στο ρωσικό αέριο.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, η «ενεργοποίηση» αθρόων εισαγωγών ρωσικού καυσίμου από τη Μόσχα θα είχε ως συνέπεια να «ενεργοποιηθούν» εκ νέου και κάποιες από τις βασικές οδεύσεις αγωγών, που μέχρι και πριν από λίγα χρόνια χρησιμοποιούνταν για να ανεφοδιάζεται η «Γηραιά Ήπειρος» από τη Ρωσία. Την ίδια στιγμή, οι τιμές κυριολεκτικά θα κατέρρεαν: στη Γερμανία, για παράδειγμα, θα αποκλιμακώνονταν στα 15 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, από 50 ευρώ που είναι τώρα.
Αντίθετα, πολύ πιο περιορισμένη θα είναι η επίπτωση, στην περίπτωση που η ειρηνευτική συμφωνία θα συνοδευόταν από μία σταδιακή άρση των κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας –π.χ. σε βάθος 5ετίας- υπό την προϋπόθεση ότι η Μόσχα θα συνέχιζε όλο αυτό το διάστημα να τηρεί τους όρους που θα συνομολογηθούν από τα εμπλεκόμενα μέρη. Ωστόσο, δεν φαίνεται πιθανό η Μόσχα να δεχθεί μία τέτοιου είδους συμφωνία.
LNG από την Αρκτική
Σε διεξοδική ανάλυση των σεναρίων σχετικά με τις τιμές αερίου, που θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα με το τέλος του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου, έχει πραγματοποιήσει σε ανάλυσή της η εταιρεία συμβούλων Timera Εnergy.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η αύξηση των ρωσικών ροών προς τη Γηραιά Ήπειρο παραμένει ένα πολιτικά περίπλοκο θέμα, με δεδομένο ότι με αυτό τον τρόπο θα ενισχυόταν η εκ νέου η εξάρτηση της Ευρώπης, από έναν προμηθευτή με καθαρά εχθρική στάση προς την Ευρώπη. Ωστόσο, πρόκειται για ένα ενδεχόμενο το οποίο χρήζει διερεύνησης.
Στην περίπτωση ειρήνευσης, η Timera Εnergy βλέπει ως πιο πιθανό ενδεχόμενο την άρση των κυρώσεων για το πρότζεκτ Arctic LNG, δηλαδή το τερματικό υγροποίησης αερίου στην Αρκτική. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τότε η τροφοδοσία της Ευρώπης θα ενισχυόταν με 9 bcm (δισ. κυβικά μέτρα) ρωσικού αερίου σε ετήσια βάση, ξεκινώντας από φέτος. Ως συνέπεια, λόγω της μικρής αύξησης των εισαγωγών, οι συνέπειας στις τιμές στο TTF θα ήταν περιορισμένες.
Αέριο αγωγού
Στα δύο άλλα σενάρια, λαμβάνεται υπόψη το ενδεχόμενο να ενεργοποιηθούν οι εισαγωγές και μέσω αγωγών. Αυτή τη στιγμή για την τροφοδοσία με ρωσικό αέριο, αξιοποιείται μόνο ο ΤurkStream, με συνέπεια να χρησιμοποιείται στα όρια της δυναμικότητάς του. Ένα μετριοπαθές σενάρια θα ήταν να τεθεί εντός λειτουργίας ξανά η όδευση μέσω Ουκρανίας, με την υπογραφή νέων συμφωνιών διαμετακόμισης.
Το αποτέλεσμα θα ήταν στα 9 bcm ρωσικού LNG, να προστεθούν επιπλέον 13-15 bcm εισαγωγές – να αυξηθούν δηλαδή οι εισαγωγές στα επίπεδα που ίσχυαν το 2023-2024. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα υπήρχε ελαφρά μείωση των τιμών, όπως επίσης και «κούρεμα» των ανώτατων ορίων στο TTF.
Το παραπάνω σενάριο χαρακτηρίζεται μέτριας πιθανότητας, σε αντίθεση με το ενδεχόμενο πλήρους ανάκαμψης των εισαγωγών από τη Μόσχα – το οποίο πάντως συγκεντρώνει τις μικρότερες πιθανότητες. Ωστόσο, θα ήταν και το πιο καταλυτικό, καθώς πιθανότατα θα οδηγούσε στη λειτουργία και του Nord Stream 2, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες εισαγωγές. Εισαγωγές που μπορεί να έφταναν έως και τα 50 bcm, προκαλώντας δραστική «βουτιά» στις τιμές του καυσίμου.