Η αυξανόμενη δημοτικότητα του Spotify και του Apple Music φέρνει ξανά χαμόγελα στη μουσική βιομηχανία ύστερα από χρόνια πτωτικών πωλήσεων.
Το 2016 οι πωλήσεις μουσικής στις ΗΠΑ αυξήθηκαν 11% στα 7,7 δισ. δολάρια, όπως ανακοίνωσε η Αμερικανική Ένωση Δισκογραφικών Εταιρειών (RIAA). Πρόκειται για την υψηλότερη αύξηση από το 1998, όταν η μουσική βιομηχανία πωλούσε έξι φορές περισσότερα CD σε σχέση με σήμερα. Οι υπηρεσίες streaming, που περιλαμβάνουν το Spotify, το Apple Music, το Pandora και το YouTube, ανάμεσα σε άλλα, αναλογούν στο 51% των πωλήσεων. Είναι η πρώτη φορά που η συνεισφορά τους ταυτίζεται με την πλειοψηφία των εσόδων.
Οι πωλήσεις της μουσικής βιομηχανίας, της οποίας ηγούνται η Sony Music Entertainment, η Universal Music της Vivendi και η Warner Music Group, εξακολουθούν να είναι οι μισές σε σχέση με το 1999. Ωστόσο, έχοντας επί χρόνια κατηγορήσει το Internet για τα προβλήματά της και έχοντας σύρει στα δικαστήρια εταιρείες τεχνολογίας, η μουσική βιομηχανία πλέον αγκαλιάζει τον αλλοτινό «εχθρό».
«Η βιομηχανία ηγείται της ψηφιακής μετάβασης» δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της RIAA Κάρι Σέρμαν στην ιστοσελίδα Medium. «Ένας χρόνος ανάπτυξης είναι σίγουρα καλά νέα. Αλλά δεν διαγράφει 15 χρόνια πτώσης, ούτε τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα για το μέλλον».
Κάπου 23 εκατ. άνθρωποι στις ΗΠΑ πλέον πληρώνουν για κάποιου είδους μηνιαία υπηρεσία, συνεισφέροντας 2,5 δισ. δολάρια – σχεδόν το 1/3 των συνολικών πωλήσεων μέσω streaming. Τα υπόλοιπα έσοδα προέρχονται από δωρεάν παροχή των παραπάνω υπηρεσιών αλλά με διαφημίσεις, ή από ιντερνετικό ραδιόφωνο.
Το Spotify είναι μακράν ο μεγαλύτερος παίχτης στην αγορά, με 50 εκατ. συνδρομητές σε όλο τον κόσμο, ακολουθούμενο από το Apple Music με κάτι περισσότερο από 20. εκατ. συνδρομητές. Οι Pandora Media, Tidal, iHeartMedia και Amazon.com προσφέρουν επίσης συνδρομητικές υπηρεσίες.
Ενώ αρχικά δίσταζε να υιοθετήσει τις υπηρεσίες streaming, η μουσική βιομηχανία άλλαξε γνώμη όταν τα οικονομικά οφέλη άρχισαν να γίνονται εμφανή. Οι συνδρομητές ξοδεύουν περισσότερα για μουσική μέσα σε έναν χρόνο – κάπου 120 δολάρια – από όσα ο μέσος καταναλωτής ξοδεύει σε CD.
Αλλά για να είναι πραγματικά ικανοποιημένες οι δισκογραφικές εταιρείες θα πρέπει το streaming να αναπτυχθεί κι άλλο και να καλύψει την βυθιζόμενη αγορά των CD και των ψηφιακών άλμπουμ. Οι πωλήσεις άλμπουμ και σινγκλ από ιντερνετικά δισκοπωλεία όπως το iTunes έπεσαν 20% ή περισσότερο το 2016, το ίδιο και εκείνες των CD.
Η πλειοψηφία των καταναλωτών ακόμη προτιμάει δωρεάν, υποστηριζόμενες από διαφημίσεις, υπηρεσίες του YouTube και του Spotify, που συνεισφέρουν πολύ λιγότερα χρήματα για κάθε stream σε καλλιτέχνες και δισκογραφικές σε σχέση με αμιγώς συνδρομητικές υπηρεσίες όπως η Apple Music. Ενώ η πλειοψηφία των χρηστών του Spotify χρησιμοποιεί τη δωρεάν υπηρεσία και το YouTube έχει πάνω από 1 δισ. χρήστες ανά μήνα, το υποστηριζόμενο από διαφημίσεις streaming συνεισέφερε μόλις 469 εκατ. δολάρια το 2016 – λιγότερα από το 1/5 σε σχέση με το συνδρομητικό streaming. Τώρα οι δισκογραφικές διαπραγματεύονται νέα μακροχρόνια συμβόλαια με το Spotify, ενώ βρίσκονται σε συζητήσεις με το YouTube σχετικά με τις αμοιβές και τους κανόνες που διέπουν τα βίντεο που ανεβάζουν οι χρήστες του.