Φθηνότερο κατά 5% θα είναι φέτος σε σχέση με το 2017 το πασχαλινό τραπέζι όπως προκύπτει από έρευνα τιμών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγάθων (ΙΕΛΚΑ) στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Όπως προκύπτει από τις τιμοληψίες στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος θα είναι και η τιμή του αρνιού το οποίο αναμένεται να πωλείται στα 5,90 ευρώ το κιλό κατά μέσο όρο ενώ σημαντικά μειωμένες αναμένονται να είναι οι τιμές των οπωροκηπευτικών.
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2018, το φετινό Πάσχα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, υπολογίζεται στα 55,74 ευρώ και παρουσιάζει μείωση της τάξης του 5% σε σχέση με το 2017 που ήταν στα 58,53 ευρώ.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ στη μείωση αυτή οδήγησαν:
- Τα οπωροκηπευτικά, που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή, (οι πατάτες κατά -29%, οι ντομάτες κατά -24% και τα μαρούλια κατά -7%) ως αποτέλεσμα και των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών
- Τα προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες, όπως το αλεύρι με νέες σημαντικές μειώσεις κατά -12%, η μουστάρδα κατά -11% και τα αναψυκτικά κατά -7% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν).
- Τα προϊόντα με αύξηση στην έμμεση φορολογία την προηγούμενη 3ετία (είτε με την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 24% είτε με ειδικούς φόρους κατανάλωσης) τα οποία εμφανίζουν διόρθωση μετά από προηγούμενες αυξήσεις όπως το κρασί και η μπύρες με μείωση κατά -9% και -5% αντίστοιχα και το τσουρέκι κατά -12%.
Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ τη Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2017 (κατά -1%) στα 5,90 ευρώ ανά κιλό και η τιμή του κατσικιού (κατά -1%) στα 6,75 ευρώ ανά κιλό.
Στο 40% το εύρος των τιμών
Πάντως, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2018 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 40%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητές του.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών κ.λπ. (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10-12% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν).
Πάντως το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.