Παρά την πανδημία, η Ελλάδα έχει πρόσφατα υποδεχθεί μια σειρά από σημαντικούς επενδυτές που αναζητούν ενδιαφέρουσες επενδύσεις σε ελληνικές εταιρείες. Μια σειρά από μεγάλα διεθνή funds όπως η CVC, η OakTree και η HIG, πολυεθνικές εταιρείες όπως η Reggeborgh και πιο στοχευμένα επενδυτικά σχήματα όπως η Brookstreet και η Vector Capital έχουν ήδη προχωρήσει σε σημαντικά deals και αναζητούν περισσότερες ευκαιρίες τοποθέτησης στην ελληνική αγορά, και όχι μόνο σε distressed corporate assets αλλά και σε υγιείς επιχειρήσεις.
Όμως μόνο η ύπαρξη κεφαλαίων και η σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας δεν αρκούν για να πείσουν ένα επενδυτικό σχήμα, που ψάχνει τις υψηλότερες δυνατές αποδόσεις με το μικρότερο δυνατό ρίσκο, να τοποθετηθεί σε μια ελληνική επιχείρηση.
Στην OCTANE, εταιρεία συμβούλων που ιδρύσαμε το 2007, έχουμε υποστηρίξει ένα πλήθος επενδυτών για την αναγνώριση και αξιολόγηση στόχων αλλά και αρκετές ελληνικές εταιρείες που αναζητούν επενδυτικά κεφάλαια για να τροφοδοτήσουν τα αναπτυξιακά τους σχέδια. Από την εμπειρία μας έχουμε καταλήξει στα παρακάτω κρίσιμα χαρακτηριστικά που αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για την επιτυχημένη προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων από ελληνικές εταιρείες.
Φιλοδοξία – ένα επενδυτικό fund δεν ψάχνει για μια εταιρεία που είναι ευτυχής με τα σημερινά της αποτελέσματα ή θέση στην αγορά. Αναζητεί υπεραξία για τα κεφάλαιά του, και αυτή η υπεραξία μπορεί να έρθει μόνο εφόσον τα έσοδα και η κερδοφορία της εταιρείας αυξηθούν δραματικά τα επόμενα χρόνια. Πολλές φορές λέμε σε επιχειρήσεις ότι μια πιθανή συμμετοχή, έστω και μικρή, ενός τρίτου επενδυτή θα πρέπει να λειτουργήσει ως «επιταχυντής» των σχεδίων και των φιλοδοξιών της διοίκησης, που πλέον θα πρέπει να ικανοποιήσει τις αυξημένες απαιτήσεις του επενδυτή αυτού.
Εξωστρέφεια – μια διάσταση που συνδέεται πολύ με τη φιλοδοξία, καθώς λίγοι επενδυτές θεωρούν ότι η ελληνική αγορά αρκεί για να υποστηρίξει τις ταχύτητες ανάπτυξης και τα μεγέθη που συνήθως αναζητούν. Η όποια εταιρεία θέλει να προσελκύσει επενδύσεις θα πρέπει να είναι ήδη εξαγωγική ή να έχει ένα ξεκάθαρο και συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης εκτός των ελληνικών συνόρων.
Καλή Διακυβέρνηση – δυστυχώς η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει πληγεί από μια σειρά πρόσφατων περιπτώσεων όπου οι διοικούντες μέτοχοι έχουν λειτουργήσει με τρόπους που βλάπτουν την εταιρεία τους, ακόμα και σε μεγάλες και εισηγμένες επιχειρήσεις. Το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον εξαρτάται κρίσιμα από τη διασφάλιση των εσωτερικών διαδικασιών, των δομών και των ελεγκτικών μηχανισμών που ενισχύουν την εμπιστοσύνη στην διακυβέρνηση και τη διαφάνεια της εταιρείας, ειδικά αν ο καθημερινός διαχειριστικός έλεγχος παραμείνει στους βασικούς ιδιοκτήτες.
Γρήγορες Υπεραξίες – οι εκπρόσωποι των επενδυτικών funds, ακόμα και αν έχουν πειστεί για την μεσο-μακροπρόθεσμη προοπτική κάποιας επένδυσης, τείνουν να έχουν πολύ καλύτερες πιθανότητες να την υποστηρίξουν στις επενδυτικές τους επιτροπές αν έχουν αναγνωρίσει σαφώς τεκμηριωμένες και άμεσης απόδοσης κινήσεις που βελτιώνουν το EBITDA ακόμα και μέσα στον πρώτο χρόνο λειτουργίας. Ειδικά μετά
την πανδημία, έχουμε βρει ότι η γρήγορη βελτίωση του EBITDA επηρεάζει πολύ περισσότερο την αποτίμηση μιας πιθανής συμμετοχής από ό,τι τα περίπλοκα πενταετή μοντέλα και οι αναλύσεις ευαισθησίας, που πλέον έχουν χάσει μέρος της αξιοπιστίας τους.
Καθαρότητα Στόχευσης – πολλές φορές μια εταιρεία ορίζει τη στρατηγική της ανάπτυξη σε πολλαπλούς άξονες (νέα κανάλια, νέα προϊόντα, νέες δραστηριότητες, νέες αγορές) που αυξάνουν την πολυπλοκότητα και δημιουργούν μια αίσθηση έλλειψης στόχευσης. Για να είναι πειστική μια εταιρεία σε επενδυτές θα πρέπει να καταλήξει σε μια ξεκάθαρη, στοχευμένη και εύλογη «ιστορία ανάπτυξης» που να επιτρέπει την στρατηγική κατανόηση, την σαφή αποτίμηση και την εύλογη στρατηγική εξόδου (exit strategy) του επενδυτή. Πολύ λίγες ελληνικές εταιρείες – όπως για παράδειγμα η VIVARTIA – έχουν το μέγεθος για να συντηρήσουν μια πιο πολύπλοκη επενδυτική ιστορία.
Τα παραπάνω αποτελούν κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας για την επιτυχημένη έκβαση κάθε αναζήτησης επενδυτή, ανεξάρτητα από το μέγεθος, την ιστορία ή την αγορά στην οποία κινείται μια επιχείρηση. Παράλληλα, τα χαρακτηριστικά αυτά αποτελούν έναν καλό οδηγό και προς υφιστάμενους μετόχους και ιδιοκτήτες για να εγγυηθούν την ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα των εταιρειών τους ανεξάρτητα από το αν αναζητούν νέα κεφάλαια ή όχι.