Καθώς τα ρομπότ γίνονται πιο ικανά, εκτελούν έναν αυξανόμενο αριθμό εργασιών σε αποθήκες και κέντρα παράδοσης με διαφορετικούς βαθμούς ικανότητας και ταχύτητας. Για παράδειγμα σε μία αποθήκη της Amazon κοντά στο Νάσβιλ, τα μηχανήματα μπορούν να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν φορτηγά. Μπορούν να τοποθετήσουν εμπορεύματα σε παλέτες, να παραλάβουν πακέτα και να μετακινήσουν προϊόντα στους ορόφους της αποθήκης. Και μπορούν να τα κάνουν όλα αυτά χωρίς έναν ανθρώπινο νου να καθοδηγεί κάθε τους κίνηση.
Ωστόσο, παρόλο που τα ρομπότ αναλαμβάνουν ορισμένες επαναλαμβανόμενες και δύσκολες εργασίες, υπάρχουν ακόμα πολλές τις οποίες δεν εκτελούν καλά, καθιστώντας δύσκολο να γνωρίζουμε πότε ή εάν τα ρομπότ θα είναι σε θέση να αυτοματοποιήσουν πλήρως αυτόν τον κλάδο, όπως τονίζουν οι New York Times.
Παρά την άνοδο του αυτοματισμού, οι αποθήκες παραμένουν μεγάλοι εργοδότες για τους ανθρώπους. Ομοσπονδιακά στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν 1,8 εκατομμύρια άνθρωποι εργάζονται στις ΗΠΑ στο συγκεκριμένο τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ενώ αυτός ο αριθμός έχει μειωθεί κατά 9% από την κορύφωσή του το 2022, όταν οι εταιρείες logistics έκαναν ένα «πάρτι» προσλήψεων για να αντιμετωπίσουν την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην πανδημία, εξακολουθεί να είναι αυξημένος πάνω από 30% από τις αρχές του 2020.
Σύμφωνα με το άρθρο των New York TImes, υπάρχουν πολλές κρίσιμες, απλές εργασίες στις οποίες οι άνθρωποι είναι πολύ καλύτεροι, με τους μηχανικούς ρομποτικής να δυσκολεύονται να πουν πότε οι δημιουργίες τους θα είναι σε θέση να τις κάνουν τόσο γρήγορα ώστε να αποτελέσουν βιώσιμοι αντικαταστάτες των εργαζόμενων.
Εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης όπως το OpenAI έχουν προσφέρει εντυπωσιακές υπηρεσίες που μπορούν να παράγουν γρήγορα γραφή, εικόνες και βίντεο που μπορεί να φαίνονται ότι είναι έργο ειδικευμένων επαγγελματιών. Ωστόσο στις αποθήκες που είναι γεμάτες με προϊόντα, η πρόοδος στον αυτοματισμό είναι πιο αργή. Εκεί, τα ρομπότ συχνά αγωνίζονται να κατακτήσουν τις δεξιότητες που οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να κάνουν χωρίς πολύ κόπο.
Το Sparrow, ένα από τα πιο προηγμένα ρομπότ της Amazon, μπορεί σύμφωνα με τον κολοσσό του e-commerce να χειρίζεται πάνω από 200 εκατομμύρια αντικείμενα διαφορετικών μεγεθών και βαρών, αλλά ότι δεν είναι ικανό στην «στοχευμένη επιλογή», ψάχνοντας δηλαδή ανάμεσα σε πολλά αντικείμενα για να βρει ένα που μπορεί να είναι «θαμμένο» σε κάποιο σορό.
«Είναι μια πραγματικά δύσκολη δουλειά», δηλώνει ο Tye Brady, επικεφαλής τεχνολογίας της Amazon Robotics. «Δεν λέω ότι είναι αδύνατο. Αυτό μοιάζει με τον επόμενο στόχο» τονίζει.
Η Amazon έχει πάνω από 750.000 ρομπότ στις δραστηριότητές της. Αν και δεν αποκαλύπτει συγκεκριμένο αριθμό για τους υπαλλήλους της, η εταιρεία είχε 1,55 εκατομμύρια στα τέλη Σεπτεμβρίου, από 800.000 το 2019.
Mερικές φορές οι εταιρείες διαπιστώνουν ότι τα ρομπότ που υποβάλλονται σε δοκιμές εκτός εργαστηρίου δεν είναι έτοιμα.
Υπάρχουν «περισσότερα ρομπότ που δεν έχουμε υιοθετήσει από αυτά που έχουμε», δηλώνει η Sally Miller, παγκόσμια επικεφαλής πληροφοριών στην αλυσίδα εφοδιασμού της DHL, αναφερόμενη στα ρομπότ. Το τμήμα DHL στο οποίο εργάζεται, λειτουργεί αποθήκες για άλλες εταιρείες και έχει αναπτύξει 7.000 ρομπότ παγκοσμίως.
Η Miller δηλώνει πως ήταν απογοητευμένη όταν είδε το επιχειρηματικό κεφάλαιο να επενδύει πρόσφατα σε ρομπότ που μοιάζουν με ανθρώπους, τα humanoids. Τέτοιες μηχανές αποτελούν εδώ και καιρό το ρομποτικό ιερό δισκοπότηρο στην επιστημονική φαντασία και στα οράματα ορισμένων στελεχών τεχνολογίας. Ωστόσο για την Miller, δεν είναι έτοιμα για εργασίες αποθήκης και θα προτιμούσε οι μηχανικοί να αναπτύξουν μηχανές που μπορούν να χειριστούν συγκεκριμένες εργασίες καλά, γρήγορα και οικονομικά.
Σε πολλές περιπτώσεις, τα ρομπότ υπερέχουν. Ο ρομποτικός βραχίονας Stretch, που δημιουργήθηκε από τη Boston Dynamics, ξεφορτώνει επιδέξια τα δέματα από το πίσω μέρος ενός φορτηγού και τα τοποθετεί σε έναν ιμάντα μεταφοράς.
Σύμφωνα με τη Miller, το Stretch μπορεί να ξεφορτώνει περίπου διπλάσια κουτιά την ώρα από τους ανθρώπους, οι οποίοι μπορεί να κερδίζουν περίπου 17 δολάρια την ώρα για τη δουλειά.
«Δεν παίρνει τηλέφωνο να πει πως είναι άρρωστο και μπορεί να δουλεύει για αρκετές ώρες», δήλωσε η Miller στους NYT. «Είναι μια εξαιρετική λύση» τονίζει.
Το Stretch μπορεί να κάνει τη δουλειά τεσσάρων έως έξι εργαζομένων σε δύο βάρδιες, όπως σημειώνει η DHL, και η εταιρεία έχει μετακινήσει εργαζομένους των οποίων οι εργασίες εκτελούνται τώρα από το ρομπότ σε άλλες εργασίες σε διαφορετικά μέρη της αποθήκης.
Ορισμένα στελέχη αναφέρουν ότι στόχος τους ήταν να κάνουν τα ρομπότ να κάνουν όλες τις μονότονες εργασίες.
«Οι ανήθικες, κοσμικές, επαναλαμβανόμενες εργασίες θα αντικατασταθούν από την αυτοματοποίηση», αναφέρει ο Brady. «Αυτό μπορεί να φρικάρει τους ανθρώπους, αλλά θα επιτρέψει στους ανθρώπους να επικεντρωθούν περισσότερο σε ό,τι έχει σημασία» τονίζει.
Φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image