Η ελληνική οικονομία έχει να αντιμετωπίσει ένα πληθωρισμό που για την Eurostat έφτασε τον Μάιο κατά εκτίμηση το 10,7% (estimation) ενώ τον Απρίλιο έφτασε το 9,1%. Η Ευρώπη για τους αντίστοιχους μήνες έχει πληθωρισμό 7,4% και 8,1% Οι εκτιμήσεις της Eurostat έχουν πάντα μία διαφοροποίηση σε σχέση με την ΕΛΣΤΑΤ, αλλά για λόγους σύγκρισης και με τις άλλες χώρες θα χρησιμοποιηθούν οι Ευρωπαϊκές μετρήσεις ώστε να υπάρχουν αξιόπιστα συγκρίσιμα στοιχεία. Η κατάσταση αρχίζει να φεύγει εκτός ελέγχου και από ότι φαίνεται θα διαρκέσει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα το ζητούμενο είναι τι έφταιξε για αυτό και κυρίως πως μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Η χώρα μας έχει έναν από τους μεγαλύτερους πληθωρισμούς στην Ευρώπη και ένας από τους βασικούς λόγους είναι αφενός το φορολογικό, ειδικά στον χώρο της ενέργειας όπου οι τιμές στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 39,2% τον Μάιο ενώ το αντίστοιχο νούμερο για την Ελλάδα είναι 88,8%, η έλλειψη σοβαρής ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας καθώς και η έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού για την λειτουργία της αγοράς. Επιπρόσθετα, οι μνημονιακές πιέσεις επί σειρά ετών έχουν δημιουργήσει αφενός έντονες καταναλωτικές ανάγκες στους πολίτες ενώ ο επιχειρηματικός κόσμος θέλει να βγάλει τα «σπασμένα» των πέτρινων χρόνων της δημοσιονομικής προσαρμογής. Το παραπάνω «κοκτέιλ» δυσλειτουργιών, φορολογικού πλαισίου αλλά και επικρατούσας λογικής έχει δημιουργήσει έντονες πιέσεις στις τιμές με αποτέλεσμα οι πληθωριστικές πιέσεις να είναι πολύ εντονότερες στην Ελληνική οικονομία.
Στο φορολογικό η κυβέρνηση εκτός από τον ΕΝΦΙΑ δεν άγγιξε τις καυτές πατάτες του ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ). Οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν αφορούσαν την εισφορά αλληλεγγύης, τα μερίσματα και τα εταιρικά κέρδη που δεν υπάρχουν αυτήν την περίοδο στην Ελληνική επιχειρηματικότητα ενώ όταν υπάρχουν οι παρελθούσες ζημιογόνες χρονιές τα καλύπτουν ανεξάρτητα από την φορολογικό συντελεστή που ισχύει. Με άλλα λόγια η κυβέρνηση δεν μπήκε στα βαθιά και άφησε τους φόρους στα καύσιμα (ΕΦΚ) και τον ΦΠΑ όπως ήταν επί μνημονιακών χρόνων. Με τις τιμές στην ενέργεια τόσο υψηλά η επιβάρυνση λόγω ΦΠΑ και ΕΦΚ γίνεται ακόμη μεγαλύτερη, σε μία χώρα με μικρό διαθέσιμο εισόδημα. Άρα η λύση είναι στοχευμένες μειώσεις στον ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης αλλά και μεγάλη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα.
Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μπορεί να υπάρξει αφενός με την μείωση της φορολογίας και ασφάλισης, η οποία βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση αλλά και στην απλοποίηση της λειτουργίας των επιχειρήσεων με κίνητρα για επενδύσεις αλλά και πρόσβαση σε φθηνό χρήμα ώστε οι εταιρείες να μπορούν να αντέχουν τα πρώτα χρόνια των ζημιογόνων χρήσεων. Τα κεφάλαια είναι ένα δύσκολο θέμα που η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τις κατάλληλες κινήσεις και η πιστωτική επέκταση των επιχειρηματικών δανείων βρίσκεται χαμηλά για τις συστημικές τράπεζες που σύμφωνα με την αγορά γίνεται λόγω μεγάλων αποπληρωμών παλαιών δανείων.
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην Ελλάδα είναι ένα χρόνιο θέμα με αποτέλεσμα μέτρα όπως η διατίμηση των τιμών να μην εφαρμόζονται ενώ παράλληλα και η μη έκδοση αποδείξεων, η οποία περιορίζει τα δημόσια έσοδα και μειώνει την δυνατότητα του κράτους να επέμβει, να καλπάζει και να δημιουργεί έντονα προβλήματα στον εισπρακτικό μηχανισμό. Η αιτία του προβλήματος κατά την γνώμη μου είναι αφενός η κρατική μηχανή και η ετοιμότητα της, η έλλειψη πολιτικού θάρρους από τις εκάστοτε κυβερνήσεις αλλά και ένα θέμα που κανείς δεν αναφέρει, την έλλειψη πόρων. Ο ελεγκτικός μηχανισμός απαιτεί κόστη και οργάνωση που δυστυχώς δεν κατανέμονται γιατί οι κυβερνήσεις τα δίνουν σε ζημιογόνες ΔΕΚΟ και σε επιδόματα. Επομένως η στήριξη του κρατικού μηχανισμού είναι μία απαραίτητη απαίτηση ώστε η χώρα να λειτουργεί σωστά.
Η ελληνική νοοτροπία τόσο στο θέμα της κατανάλωσης όσο και στο θέμα της επιχειρηματικής λογικής απαιτεί δουλειά από την σχολική ηλικία και είναι κάτι που θέλει χρόνο και υπομονή, όμως δοθείσης της ευκαιρίας, χρονικά μιλώντας πάντα, καλό είναι να μπει με κάποιο τρόπο στις συνειδήσεις των επόμενων γενιών και αυτό θα γίνει μόνο μέσα από την ενημέρωση αλλά και από την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες.