H βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων και εν γένει η συμβολή τους στη διασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος για τις επόμενες γενιές βρίσκεται πλέον στην καρδιά του δημόσιου διαλόγου. Κάθε χρόνο, διεξάγονται δεκάδες συνέδρια στην χώρα μας γύρω από το θέμα, ενώ οι απόψεις που κατατίθενται αντιστοιχούν σε χιλιάδες σελίδες. Όμως, το κυρίαρχο ερώτημα είναι πώς οι επιχειρήσεις μπορούν στην πράξη να αλλάξουν την καθημερινότητά τους προς το καλύτερο. Και με ποιους τρόπους πραγματικά θα συμβάλλουν στη βιωσιμότητα, πάνω και πέρα από συγκεκριμένες καλές πρακτικές, και τη συνήθη στοχοθεσία.
Η απάντηση στο ερώτημα μπορεί να είναι το ίδιο σύνθετη όσο και απλή. Το σύνθετο κομμάτι της απόκρισης, έχει να κάνει με την υιοθέτηση όλων των σύγχρονων τάσεων και μοντέλων που άπτονται των κριτηρίων ESG (Environment-Social-Governance), τα οποία καθίστανται πλέον υποχρεωτικά για το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων. Η συγκεκριμένη υιοθέτηση προϋποθέτει την αναδιαμόρφωση του τρόπου της επιχειρηματικής λειτουργίας και ταυτόχρονα τη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων στην κατεύθυνση της επίτευξης των στόχων βιωσιμότητας.
Το απλούστερο, αλλά όχι απλοϊκό, σκέλος της απάντησης έχει να κάνει με την αξιοποίηση του σημαντικότερου πόρου που διαχρονικά διαθέτουν οι εταιρίες: των ανθρώπων τους. Οι επιχειρήσεις επιβάλλεται, στο σύνολό τους, να συνειδητοποιήσουν, πως τα όμορφα και «παχιά» λόγια έχουν πλέον στερέψει. Απαιτούνται έμπρακτες δράσεις, που θα υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό, αφού πλέον ο χρόνος δεν είναι με το μέρος μας. Ούτως ή άλλως, οι στόχοι των ESG δεν μπορούν να προσεγγιστούν, πόσο μάλλον να επιτευχθούν, χωρίς της συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα.
Το πρωταρχικό λοιπόν μέλημα των διοικήσεων των επιχειρήσεων είναι η διασφάλιση και η προώθηση της συμμετοχής των εργαζομένων στην εταιρική διακυβέρνηση. Φυσικά, είναι δεδομένο πως δεν μπορούν όλοι οι εργαζόμενοι να συμβάλλουν το ίδιο στην κατεύθυνση αυτή. Όμως, έχει ιδιαίτερη αξία και σημασία να γίνουν τα πρώτα ουσιαστικά βήματα ανάλογα με τη βαθμίδα στην οποία βρίσκεται κάθε εργαζόμενος, αλλά και την αντίστοιχη επάρκεια που επιδεικνύει κάθε ένας ξεχωριστά. Αποτελεί πάγια πεποίθησή μας και δεν θα σταματήσουμε να επαναλαμβάνουμε πως, το κλειδί για την επίτευξη των στόχων είναι η επίδειξη ηγετικών χαρακτηριστικών από τις διοικήσεις που θα εξασφαλίσουν την ευαισθητοποίηση και την δέσμευση των εργαζομένων απέναντι στους κοινούς στόχους.
Με άλλα λόγια, οι επιχειρήσεις πρέπει να ενστερνιστούν τις αρχές και τις αξίες που αφορούν στους ανθρώπους τους και οι οποίες έχουν αναδειχθεί μετ’ επιτάσεως τα τελευταία χρόνια. Οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες της εργασίας, ο σεβασμός της διαφορετικότητας, η συμπερίληψη, καθώς και η οικονομική σταθερότητα και η δίκαιη ανταμοιβή αποτελούν τους καταλύτες που θα δώσουν σάρκα και οστά στην παρότρυνση των εργαζομένων και στην ενεργό συμμετοχή τους. Και, που μόνο οφέλη θα έχουν να αποφέρουν στις επιχειρήσεις.
Στο νέο αυτό πλαίσιο, κομβικό ρόλο παίζει η εκπαίδευση σε όλα τα παραπάνω κρίσιμα ζητήματα. Μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας οι εργαζόμενοι μπορούν να γίνουν κοινωνοί των εταιρικών πολιτικών για το περιβάλλον, τη διακυβέρνηση και ταυτόχρονα να γνωρίσουν την προσέγγιση τους σε θέματα που επηρεάζουν το εσωτερικό και εξωτερικό πλαίσιο δραστηριοποίησής τους. Όταν οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να αποδείξουν έμπρακτα πως ενδιαφέρονται για όλο το φάσμα των θεμάτων που απασχολούν τους εργαζόμενους, και παράλληλα τους εκπαιδεύουν διαρκώς πάνω στην ορθή διαχείρισή τους, τότε και μόνο τότε, είναι σε θέση να «απαιτούν» συγκεκριμένους στόχους από τους τελευταίους. Για παράδειγμα, μία επιχείρηση δεν μπορεί να επιζητά αύξηση παραγωγής, αν δεν μεριμνήσει για την λήψη μέτρων υγείας και ασφάλειας και δεν εκπαιδεύσει παράλληλα τους εργαζομένους της πάνω στις ορθές πρακτικές της εργασίας. Επιπλέον, δεν μπορεί να ζητήσει εξοικονόμηση ενέργειας από τους εργαζόμενους, αν δεν τους δώσει να καταλάβουν πως με απλές καθημερινές κινήσεις μπορούν οι ίδιοι έμπρακτα να συμβάλλουν στην διάσωση του πλανήτη, όσο παράξενο και αν ακουστεί αυτό αρχικά.
Συνοψίζοντας, αξίζει για μία φορά να τονιστεί πως, «ό,τι δίνεις, παίρνεις». Οι επιχειρήσεις που θα «δώσουν» έμπρακτο ενδιαφέρον και αποτελεσματική εκπαίδευση, μπορούν με βεβαιότητα να προσδοκούν βελτιωμένα αποτελέσματα τόσο σε βραχυπρόθεσμη όσο και σε μεσο-μακροπρόθεσμη βάση. Χρέος όλων μας είναι οι επιχειρήσεις αυτές να γίνονται όλο και περισσότερες.
Στην TÜV HELLAS (TÜV NORD), στεκόμαστε για 37 συναπτά έτη δίπλα στις επιχειρήσεις, στηρίζοντάς τες σε όλες τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στην πάροδο των ετών. Θα συνεχίσουμε να είμαστε δίπλα τους στην επιθεώρηση, την πιστοποίηση και την εκπαίδευση, παραμένοντας διαχρονικά αισιόδοξοι πως όλοι μαζί μπορούμε και θα τα καταφέρουμε.