Τις τελικές συμφωνίες για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου (IGB) αναμένεται να υπογράψουν Ελλάδα και Βουλγαρία κατά την επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη στη Σόφια, που προγραμματίζεται για τις 10 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα υπογραφούν ταυτόχρονα η διακρατική συμφωνία Ελλάδας - Βουλγαρίας για το έργο, η συμφωνία μετόχων μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν σε αυτό και η συμφωνία για τη χρηματοδότησή του με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο αγωγός εκτιμάται ότι θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2021, θα έχει μήκος 182 χλμ και θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην Stara Zagora της Βουλγαρίας. Θα διασυνδέεται με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2020, με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ).
Μελλοντικά, ο IGB θα αντλεί αέριο και από την πλατφόρμα επαναεριοποίησης υγροποιημένου αερίου που θα κατασκευαστεί στην Αλεξανδρούπολη (το FSRU) και μακροπρόθεσμα θα μπορεί να επεκταθεί και στη Σερβία, μέσω του αγωγού IBS (InterconnectorSerbia – Bulgaria), καθώς και στη Ρουμανία μέσω του αγωγού IBR (Interconnector Bulgaria-Romania), κάτι το οποίο θα βοηθήσει τη Σερβία και τη Ρουμανία να διαφοροποιήσουν και αυτές τις ενεργειακές οδούς και τις πηγές εφοδιασμού τους.
Για τους λόγους αυτούς θεωρείται έργο υψηλής γεωπολιτικής σημασίας και κλειδί για την ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό κόμβο φυσικού αερίου.
Ο προϋπολογισμός του αγωγού είναι 240 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων θα προέλθει από Κοινοτικά κονδύλια. Την μελέτη, κατασκευή και τη λειτουργία του Έργου έχει αναλάβει η Εταιρεία ICGB. Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON. Η αρχική μεταφορική ικανότητα θα είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο με δυνατότητα επαύξησης στα 5 δισ. Η ΔΕΠΑ έχει ήδη αναθέσει την προμήθεια των σωλήνων και την εργολαβία κατασκευής