Οι καθυστερήσεις από τον ΕΛΤΑ, στη παράδοση των λογαριασμών ΔΕΚΟ στους πολίτες, ήταν ένα από τα σημεία αιχμής της κριτικής των βουλευτών από όλα τα κόμματα, κατά την ενημέρωση που επεφύλαξε στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής, ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Κωνσταντίνος Μασσέλος και ο αντιπρόεδρος, Σπύρος Παντελής, για την έκθεση πεπραγμένων του 2020.
Ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ, Σπύρος Παντελής, αναγνώρισε το πρόβλημα, σημειώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια, παρότι το 2020 υπήρξε μεγάλη μείωση του όγκου της αλληλογραφίας, η κατάσταση στα ΕΛΤΑ ως προς την ταχύτητα και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, επιδεινώθηκε λόγω της πανδημίας. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι η Αρχή θα εισηγηθεί να οριστεί ως πρώτης προτεραιότητας υπηρεσία η αποστολή των λογαριασμών, ώστε να γίνει ευκολότερη η μέτρηση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Όπως εξήγησε ο κ. Παντελής, υπάρχουν «άλφα και βήτα προτεραιότητες», για τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ. Οι λογαριασμοί των ΔΕΚΟ έχουν καταταχθεί στη βήτα προτεραιότητα, και εκεί δεν μπαίνει θέμα αν θα φτάσουν σε τρεις μέρες και όχι νωρίτερα, όπως γίνεται με της πρώτης προτεραιότητας.
«Οι καθυστερήσεις στις υπηρεσίες πρώτης προτεραιότητας μειώθηκαν. Εμείς μετράμε την ποιότητα των υπηρεσιών της πρώτης προτεραιότητας. Αυτό δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής. Σκεφτόμαστε να εισηγηθούμε στο αρμόδιο υπουργείο να μετράται και η ποιότητα της δεύτερης προτεραιότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Τόνισε δε, ότι αυτό που θα βελτίωνε την εξυπηρέτηση των πολιτών, θα ήταν η επέκταση της εγκατάστασης γραμματοθυρίδων, με πρωτοβουλία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε περιοχές δυσπρόσιτες.
«Σε αρκετές περιοχές δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες περιοχές, δημιουργούνται πράγματι προβλήματα. Σε κάποιες, με πρωτοβουλία της τοπικής αυτοδιοίκησης, έχουν εγκατασταθεί σε κεντρικό σημείο ταχυδρομικές θυρίδες. Το 2020 εγκρίθηκαν 560 τέτοιες γραμματοθυρίδες. Θα πρέπει να συστήσετε στην τοπική αυτοδιοίκηση να βάλει περισσότερες γραμματοθυρίδες. Είναι μια πολύ καλή λύση που θα βελτιώσει πολύ την κατάσταση. Αν επεκταθούν, θα διευκολύνουν την πρόσβαση των πολιτών και θα μειωθεί το κόστος. Αυτό όμως ξεπερνά τις δικές μας αρμοδιότητες, είναι θέμα άλλων αρμόδιων αρχών», σημείωσε ο κ. Παντελής.
Είχε προηγηθεί η έντονη κριτική, όχι μόνο της αντιπολίτευσης, αλλά και κυβερνητικών βουλευτών, για υποβάθμιση των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ, που έχει ως συνέπεια, συντάξεις και λογαριασμοί ΔΕΚΟ να φθάνουν με καθυστέρηση στους παραλήπτες τους.
«Ο κόσμος δεν εξυπηρετείται, υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, κλείνουν υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ. Πρέπει να ληφθεί υπόψη το πώς θα εξυπηρετηθεί αυτός ο κόσμος», ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Αδριανός.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι βουλευτές της ΝΔ, Ανδρέας Κουτσούμπας και Γιάννης Λαμπρόπουλος, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχουν πλέον υπηρεσίες των ΕΛΤΑ στα χωριά και αυτό δημιουργεί μεγάλα προβλήματα.
«Το κλείσιμο των καταστημάτων ΕΛΤΑ έχει επίπτωση στην ποιότητα των υπηρεσιών του. Δεν είναι πια οργανισμός καθολικής κάλυψης. Έχει δημιουργηθεί τεράστιο θέμα με τις καθυστερημένες συντάξεις και τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές, λόγω κλεισίματος υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ», επεσήμανε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνος Μασσέλος, υπογράμμισε ότι είναι συγκεκριμένες οι αρμοδιότητες της Αρχής σε ό,τι αφορά τα ΕΛΤΑ.
«Εμείς αξιολογούμε το κόστος του φορέα, την ποιότητα και την ταχύτητα των υπηρεσιών. Δεν έχουμε άμεσο λόγο στο αν μπορούν να κλείσουν καταστήματα ή να απολύσουν υπαλλήλους, ούτε έχουμε πρόσβαση στο project plan τους. Αρμοδιότητά μας είναι να ελέγχουμε την ποιότητα των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ. Θα δούμε ποια είναι η επίδραση του κλεισίματος των υποκαταστημάτων τους», σημείωσε ο κ. Μασσέλος.
«Υπάρχει ραγδαία αύξηση των καταγγελιών για τα ΕΛΤΑ, που έφτασαν στις 3.008 για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες το 2020, με το 93% να αφορά καθυστερήσεις παράδοσης αλληλογραφίας, ενώ μόνο σε 9 περιπτώσεις επιβλήθηκαν κυρώσεις», ανέφερε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νατάσα Γκαρά.
Σημεία αιχμής που τέθηκαν επίσης από όλους τους βουλευτές, ήταν οι τιμές, τα «ψιλά γράμματα», και η παροχή υπηρεσιών από τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, προς τους καταναλωτές.
Χαρακτηριστική ήταν η αντίδραση του βουλευτή της ΝΔ, Γιώργου Βλάχου, περιγράφοντας ένα περιστατικό που συνέβη στον ίδιο:
«Πρέπει να αντιμετωπιστεί η συμπεριφορά των παρόχων κινητής τηλεφωνίας. Τα ψιλά γράμματα δεν μπορούν να τα διαβάσουν ούτε οι δικηγόροι. Με πήρε εισπρακτική εταιρία για να μου πει για μια οφειλή μου, με το γνωστό της ύφος. Όταν επικαλέστηκα την βουλευτική ατέλεια και κατάλαβε ότι δεν μιλά με κάποιον άνθρωπο που μπορεί να τον δυσκολέψει, έκατσε στη γωνία. Μου είπε θα το εξετάσει καλύτερα. Ρώτησα, από πού προκύπτει αυτή η οφειλή; Δεν είχε απάντηση. Αισθάνθηκα άβολα. Δεν θα πληρώσω γιατί δεν τις αξίζουν αυτής της εταιρίας. Και το λέω για να προστατεύσω τους ανώνυμους πολίτες που δεν έχουν πού να βρουν το δίκιο τους. Πρέπει να μπει τελεία και παύλα στη συμπεριφορά της εισπρακτικής εταιρείας. Πρέπει η ΕΕΤΤ να παρέμβει, να μπει μια τάξη. Δεν μπορούν να λειτουργούν ασύδοτα, ανεξέλεγκτα, αλλά να καταλάβουν ότι κάποιοι τις παρακολουθούν. Άλλαξα εταιρία, αλλά εμένα δεν με πήρε κανείς για αντιπροσφορά λόγω αυτού. Με θεώρησαν ξεγραμμένο. Εγώ για αυτούς είμαι ένας κωδικός, αλλά για κακή τους τύχη δεν είμαι κωδικός, έχω φωνή, και αυτό το ρόλο θέλω εσείς να αναλάβετε για να προστατέψετε τους πολίτες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βλάχος.
Απαντώντας στον κ. Βλάχο για την προστασία των καταναλωτών από τις παγίδες των «ψιλών γραμμάτων», ο κ. Μασσέλος διαβεβαίωσε ότι καταβάλλεται προσπάθεια να καταργηθούν, σημειώνοντας ότι «η ΕΕΤΤ έχει αρμοδιότητα στο ρυθμιστικό πλαίσιο, στο πλαίσιο των γενικών οδηγιών, επιβάλλοντας μεγαλύτερη διαφάνεια στους όρους των συμβάσεων».
«Θέλουμε στο κώδικα δεοντολογίας να εισάγουμε ρύθμιση, ώστε να φαίνονται μόνο οι κρίσιμοι όροι στις συμβάσεις και να καταργηθούν τα 'ψιλά γράμματα'. Προσπαθούμε μέσω των ρυθμιστικών ενεργειών μας να αυξήσουμε το όφελος των καταναλωτών και τις δυνατότητές τους να καταγγείλουν τη σύμβαση και να αποδεσμευτούν», τόνισε και πρόσθεσε:
«Στο κομμάτι το ελεγκτικό, όποτε έχουμε πολλές καταγγελίες, καλούμε σε ακρόαση τον πάροχο να δώσει εξηγήσεις. Αυτές τις δυνατότητες έχει η ΕΕΤΤ.
Οι στόχοι μας παραμένουν σταθεροί και είναι να επιβλέπουμε την προστασία των καταναλωτών, ώστε να έχουν καλύτερες υπηρεσίες και τιμές και να προσελκύσουμε επενδύσεις. Θέλουμε για το 2022 ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για σταθερά και κινητά δίκτυα. Συνεχίζουμε την παρακολούθηση των δεδομένων της αγοράς και διερευνούμε όλες τις πτυχές των τιμών».
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, επεσήμανε «το υψηλό κόστος που πληρώνουν οι πολίτες», τονίζοντας ότι «πρέπει να μειωθούν οι υψηλές τιμές που συνοδεύουν την παροχή τηλεπικοινωνιών στη χώρα».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, σημείωσε ότι «η Ελλάδα είναι ουραγός στην ανάπτυξη δικτύου νέας γενιάς, ενώ η Νατάσα Γκαρά ανέφερε ότι «σε έκθεση της Κομισιόν, οι τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα σε μεσαίες και υψηλές ταχύτητες, είναι από 6% έως 51% πιο ακριβές, ενώ οι τιμολογιακές υπερβάσεις στο κόστος σύνδεσης φτάνουν μέχρι 136% στη κινητή τηλεφωνία».
Απαντώντας, ο κ. Μασσέλος στις παρατηρήσεις των βουλευτών, αντέτεινε ότι «δεν πρέπει να βγαίνουν οριζόντια συμπεράσματα».
«Ενδιαφέρον έχει να δούμε και τους μεμονωμένους δείκτες που δείχνουν ότι δεν είμαστε και τόσο άσχημα. Ο δείκτης τιμών δεν μας κατατάσσει ως προς τη κινητή τηλεφωνία στις πιο ακριβές χώρες. Είμαστε στην 21η θέση σε σχέση με τους 27 της ΕΕ, ενώ στη σταθερή τηλεφωνία η Ελλάδα είναι στην 20η θέση.
Αυτό που παρατηρούμε στις τιμές ηλεκτρονικών επικοινωνιών και αποτυπώθηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2021, είναι ότι το λεπτό ομιλίας ανά χρήστη μειώθηκε κατά 14%. Αυτά τα στοιχεία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν», τόνισε ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ και συμπλήρωσε:
«Οι τιμές των σταθερών ευρυζωνικών συνδέσεων είναι μικρότερες στην Ευρώπη, σε σχέση με το μέσο όρο ανά χρήστη, με όλες τις ταχύτητες μέσα και με όλα τα μεγέθη. Προφανώς ισχύει ότι όσο αναβαίνουν οι ταχύτητες γινόμαστε και ακριβότεροι. Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής προχωρά ένα σύνολο προγραμμάτων για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα.
Ως προς τις τιμές και την διαθεσιμότητα των δικτύων, βασικό πρόβλημα είναι ότι η ανάπτυξη των οπτικών ινών είναι σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Η εγκατάστασή τους θα βελτιώσει την κατάσταση, και στις τιμές, και στην ποιότητα της σύνδεσης και κάλυψης.
Παρακολουθούμε συνεχώς την τιμολόγηση και θα παρέμβουμε όπου θεωρούμε ότι παραβιάζεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός και το δίκαιο» δήλωσε ο κ. Μασσέλος.
Ακόμα, αναφερόμενος στα «προβλήματα συνδεσιμότητας στην επαρχεία», χαρακτήρισε «κρίσιμο θέμα τη διαθεσιμότητα των δικτύων».
«Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα με την κάλυψη περιοχών, για αυτό προωθούνται έργα για να υπάρξει πολύ μεγάλη κάλυψη της σύνδεσής τους», διαβεβαίωσε.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση βουλευτών, σχετικά με την συγχώνευση VOTAFONE και WIND, ο κ. Μασσέλος ανέφερε ότι «η ΕΕΤΤ εξέτασε την κοινή χρήση υποδομών και αν μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο ο ανταγωνισμός και αξιολογήθηκε ότι δεν διαπιστώθηκε παράβαση».
Όπως είπε, εκτιμάται ότι αυτή η συγχώνευση θα οδηγήσει στη καλύτερη κάλυψη των δικτύων, και θα δώσει, μέσω οικονομικής κλίμακας, χαμηλότερες τιμές.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, διευκρίνισε ότι «η ΕΕΤΤ δεν ελέγχει το αδιάλειπτο των επικοινωνιών, καθώς η αρμοδιότητα αυτή μεταφέρθηκε στην ΑΔΑΕ, και απλώς στα έργα που υλοποιούνται, η Αρχή βάζει τις προδιαγραφές που θα βοηθήσουν στην καλύτερη σύνδεση».
Κλείνοντας, ο κ. Μασσέλος επεσήμανε ότι «ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΕΕΤΤ είναι η υποστελέχωσή της».
«Αναζητούμε εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο δεν είναι εύκολο να βρούμε με δεδομένο τους χαμηλούς μισθούς. Η ΕΕΤΤ δεν προχώρησε σε προσλήψεις από το 2009. Πήραμε έγκριση για τη προκήρυξη 20 θέσεων ειδικών επιστημόνων», τόνισε.
Τέλος, ο κ. Μασσέλος ανέφερε, ότι άμεσα θα ξεκινήσει στη Περιφέρεια Αττικής, πρόγραμμα για τον ψηφιακό αναλφαβητισμό, στο οποίο η ΕΕΤΤ θα συμμετέχει υποστηρικτικά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ