Με ελάχιστες διαφοροποιήσεις από το προσωρινό σχέδιο, το τελικό ανακοινωθέν των Συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής για την άμυνα δίνουν την πολιτική εντολή για την «ουσιαστική αύξηση των δαπανών» της Ευρώπης. Ωστόσο, από το κείμενο Συμπερασμάτων των 27 ηγετών λείπει η αναφορά στην Ουκρανία καθώς σύμφωνα με το Politico οι φόβοι για βέτο της Ουγγαρίας επαληθεύθηκαν. Ετσι, οι αναφορές για την Ουκρανία περιλαμβάνονται σε ξεχωριστό κείμενο συμπερασμάτων που υπογράφουν οι «26» ηγέτες της ΕΕ.
Από τα Συμπεράσματα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της αμυντικής δυνατότητας της ΕΕ, δεν λύνονται όλες οι απορίες, ειδικά για πεδία, όπως το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η εθνική ρήτρα διαφυγής σε κάθε κράτος ή για το τι σημαίνει η χρήση υφιστάμενων κονδυλίων της ΕΕ.
Γίνεται λόγος για «ενεργοποίηση, με συντονισμένο τρόπο, της εθνικής ρήτρας διαφυγής» και δίδεται σκυτάλη στην Επιτροπή να «διερευνήσει περαιτέρω μέτρα» για τη διευκόλυνση «σημαντικών αμυντικών δαπανών σε εθνικό επίπεδο σε όλα τα κράτη μέλη». Επίσης καλείται η Επιτροπή να προτείνει πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης «κατά τη χρήση των τρεχουσών κατανομών στο πλαίσιο των σχετικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ», αλλά και να προχωρήσει το νέο ταμείο των δανείων 150 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση για την ενίσχυση των αμυντικών δαπανών:
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΜΥΝΑ
1. Υπενθυμίζοντας τη Διακήρυξη των Βερσαλλιών του Μαρτίου 2022 και τη Στρατηγική Πυξίδα για την Ασφάλεια και την Άμυνα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει ότι η Ευρώπη πρέπει να γίνει πιο κυρίαρχη, πιο υπεύθυνη για τη δική της άμυνα και καλύτερα εξοπλισμένη για να ενεργεί και να αντιμετωπίζει αυτόνομα τις άμεσες και μελλοντικές προκλήσεις και απειλές με προσέγγιση 360°. Ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και οι επιπτώσεις του για την ευρωπαϊκή και παγκόσμια ασφάλεια σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον συνιστούν μια υπαρξιακή πρόκληση για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
2. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιταχύνει την κινητοποίηση των απαραίτητων μέσων και χρηματοδότησης προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η προστασία των πολιτών μας. Με τον τρόπο αυτό, η Ένωση θα ενισχύσει τη συνολική αμυντική της ετοιμότητα, θα μειώσει τις στρατηγικές της εξαρτήσεις, θα αντιμετωπίσει τα κρίσιμα κενά των δυνατοτήτων της και θα ενισχύσει αντίστοιχα την ευρωπαϊκή αμυντική τεχνολογική και βιομηχανική βάση σε ολόκληρη την Ένωση, ώστε να είναι σε θέση να προμηθεύει καλύτερα εξοπλισμό στις ποσότητες και με τον επιταχυνόμενο ρυθμό που απαιτείται. Αυτό θα συμβάλει επίσης στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανικής και τεχνολογικής ανταγωνιστικότητας.
3. Με βάση τα προηγούμενα συμπεράσματά και σε ευθυγράμμιση με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες που απονέμονται από τις Συνθήκες, και στον απόηχο της πρόσφατης επιστολής της Προέδρου της Επιτροπής, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει την ανάγκη να συνεχιστεί η ουσιαστική αύξηση των δαπανών για την ασφάλεια και την άμυνα της Ευρώπης και:
α) χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να προτείνει στο Συμβούλιο την ενεργοποίηση, με συντονισμένο τρόπο, της εθνικής ρήτρας διαφυγής στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης ως άμεσο μέτρο και καλεί την Επιτροπή να διερευνήσει περαιτέρω μέτρα, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις του Συμβουλίου, διασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα του χρέους, για τη διευκόλυνση σημαντικών αμυντικών δαπανών σε εθνικό επίπεδο σε όλα τα κράτη μέλη.
β) καλεί την Επιτροπή να προτείνει πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης για την άμυνα σε επίπεδο ΕΕ, μεταξύ άλλων μέσω πρόσθετων δυνατοτήτων και κινήτρων που προσφέρονται σε όλα τα κράτη μέλη, βάσει των αρχών της αντικειμενικότητας, της μη διάκρισης και της ίσης μεταχείρισης των κρατών μελών, κατά τη χρήση των τρεχουσών κονδυλίων τους στο πλαίσιο των σχετικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ, και να υποβάλει ταχέως σχετικές προτάσεις.
γ) σημειώνει την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει πρόταση για ένα νέο μέσο της ΕΕ που θα παρέχει στα κράτη μέλη δάνεια που υποστηρίζονται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ ύψους έως 150 δισ. ευρώ και καλεί το Συμβούλιο να εξετάσει την πρόταση αυτή επειγόντως·
δ) χαιρετίζει την πρόσφατη επιστολή της Προέδρου του Ομίλου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και τα σχέδια που περιέχει να ενισχύσει την υποστήριξή της για την ευρωπαϊκή βιομηχανία ασφάλειας και άμυνας, διαφυλάσσοντας παράλληλα τις λειτουργίες και την ικανότητα χρηματοδότησής της, και καλεί το Συμβούλιο των Διοικητών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) να συνεχίσει επειγόντως να προσαρμόζει τις πρακτικές της ΕΤΕπ για δανεισμό στην αμυντική βιομηχανία. στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας·
ε) υπογραμμίζει τη σημασία της κινητοποίησης ιδιωτικής χρηματοδότησης για την αμυντική βιομηχανία και καλεί την Επιτροπή να εξετάσει μέτρα σχετικά, μεταξύ άλλων με το να γνωστοποιήσει στους ιδιώτες επενδυτές τη σημασία της αμυντικής βιομηχανίας για την Ευρώπη γενικότερα
ε) υπογραμμίζει τη σημασία της κινητοποίησης ιδιωτικής χρηματοδότησης για την αμυντική βιομηχανία και καλεί την Επιτροπή να εξετάσει μέτρα σχετικά, μεταξύ άλλων με το να γνωστοποιήσει στους ιδιώτες επενδυτές τη σημασία της αμυντικής βιομηχανίας για την Ευρώπη γενικότερα·
στ) προσδιορίζει τον ακόλουθο πρώτο κατάλογο τομέων προτεραιότητας για δράση σε επίπεδο ΕΕ στον τομέα των δυνατοτήτων, λαμβάνοντας υπόψη τα διδάγματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με το έργο που έχει ήδη γίνει στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας και σε πλήρη συνοχή με το ΝΑΤΟ: αεροπορική και αντιπυραυλική άμυνα. συστήματα πυροβολικού, συμπεριλαμβανομένων δυνατοτήτων κρούσης βαθιάς ακρίβειας· πυραύλους και πυρομαχικά· drones και συστήματα anti-drone· στρατηγικούς παράγοντες διευκόλυνσης, μεταξύ άλλων σε σχέση με την προστασία του διαστήματος και των υποδομών ζωτικής σημασίας, την στρατιωτική κινητικότητα, την τεχνητή νοημοσύνη και τον ηλεκτρονικό πόλεμο·
ζ) υπογραμμίζει ότι η άμυνα όλων των χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων συνόρων της ΕΕ συμβάλλει στην ασφάλεια της Ευρώπης στο σύνολό της, ιδίως όσον αφορά τα ανατολικά σύνορα της ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις απειλές που θέτουν η Ρωσία και η Λευκορωσία·
η) επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη τις απειλές στα υπόλοιπα σύνορα της ΕΕ, τονίζει τη σημασία της άμυνάς τους·
i) τονίζει τη σημασία της συστηματικότερης συγκέντρωσης της ζήτησης, της εναρμόνισης των απαιτήσεων και των κοινών προμηθειών με στόχο τη μείωση του συνολικού κόστους, τη διασφάλιση της τυποποίησης και της διαλειτουργικότητας και την προσφορά μεγαλύτερης προβλεψιμότητας στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των ΜΜΕ και μεσαίας κεφαλαιοποίησης.
ι) καλεί τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας, μαζί με τον Ύπατο Εκπρόσωπο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη, να επανεξετάσουν ταχέως τις κατάλληλες διαδικασίες για τον σκοπό αυτό·
ια) καλεί τους συννομοθέτες να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αμυντικής Βιομηχανίας (EDIP) το συντομότερο δυνατό·
ιβ) υπογραμμίζει τη σημασία της συνεχούς υποστήριξης για την έρευνα, την καινοτομία και την ανάπτυξη μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας·
ιγ) καλεί την Επιτροπή και τους συννομοθέτες να προχωρήσουν γρήγορα τις εργασίες για την απλούστευση του νομικού και διοικητικού πλαισίου, ιδίως για τις δημόσιες προμήθειες, τη βιομηχανική συνεργασία, τις απαιτήσεις αδειοδότησης και υποβολής εκθέσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν όλα τα εμπόδια και τα σημεία συμφόρησης που εμποδίζουν την ταχεία άνοδο της αμυντικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των ΜΜΕ και των μεσαίων επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή να δώσει προτεραιότητα σε μια γενική απλούστευση ειδικά για την άμυνα.
4. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει επίσης ότι μια ισχυρότερη και πιο ικανή Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας θα συμβάλει θετικά στην παγκόσμια και διατλαντική ασφάλεια και είναι συμπληρωματική του ΝΑΤΟ, το οποίο παραμένει, για τα κράτη που είναι μέλη του, το θεμέλιο της συλλογικής τους άμυνας. Καλεί τα κράτη μέλη που είναι επίσης σύμμαχοι του ΝΑΤΟ να συντονιστούν πριν από τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ τον Ιούνιο του 2025. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας με ομοϊδεάτες εταίρους εκτός ΕΕ.
5. Τα ανωτέρω δεν θίγουν τον ειδικό χαρακτήρα της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών μελών και λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας όλων των κρατών μελών, σύμφωνα με τις Συνθήκες.
6. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσβλέπει στη Λευκή Βίβλο για το μέλλον της ευρωπαϊκής άμυνας, συμπεριλαμβανομένων περαιτέρω στοιχείων και επιλογών που αποσκοπούν στην ουσιαστική ενίσχυση της χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής άμυνας και στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης.
7. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανέλθει στο θέμα αυτό στις συνόδους του Μαρτίου και Ιουνίου.
Συμφωνία για το ουκρανικό χωρίς την Ουγγαρία
Ένα κείμενο των 26 κρατών -μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ουκρανία και όχι μια κοινή Ευρωπαϊκή θέση διατυπώθηκε μετά το τέλος του έκτακτου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, καθώς ο Πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν, δεν ενέκρινε το κείμενο. Το παρασκήνιο των διαβουλεύσεων έντονο, με τους ηγέτες να καταλήγουν σε ένα κείμενο συμπερασμάτων, στο οποίο συμφώνησε ο πρωθυπουργός της Σλοβακίας Ρόμπερτ Φίτσο, καθώς το Συμβούλιο υιοθέτησε μία παράγραφο που γίνεται αναφορά στην εντατικοποίηση των προσπαθειών Σλοβακίας και Ουκρανίας στην εξεύρεση λύσης στο ζήτημα της διαμετακόμισης φυσικού αερίου.
Πιο συγκεκριμένα, οι ηγέτες των 26 κρατών μελών της ΕΕ, μετά την ανταλλαγή απόψεων με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι, συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά την Ουκρανία και κατέληξαν σε ένα κείμενο συμπερασμάτων που «υποστηρίχθηκε σθεναρά από 26 αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων», τονίζοντας στο κείμενο ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανέλθει στο θέμα αυτό κατά την επόμενη σύνοδό του.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στα συμπεράσματά του επαναλαμβάνει τη θέση που έχουν διατυπώσει όλο το προηγούμενο διάστημα, οι εκπρόσωποι των Θεσμών της ΕΕ, αλλά και οι ηγέτες της ΕΕ, λέγοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξουν διαπραγματεύσεις χωρίς την Ουκρανία, αλλά και την Ευρώπη, τονίζοντας την ανάγκη να στηρίξει η ΕΕ την Ουκρανία για όσο διάστημα χρειαστεί, «με την Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να παρέχει στην Ουκρανία τακτική και προβλέψιμη οικονομική στήριξη».
Αναλυτικά τι αναφέρει το κείμενο συμπερασμάτων για την Ουκρανία:
1. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είχε ανταλλαγή απόψεων με τον πρόεδρο της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
2. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στάθηκε από την αρχή στο πλευρό της Ουκρανίας, καθώς ασκεί το εγγενές δικαίωμά της στην αυτοάμυνα έναντι του επιθετικού πολέμου πλήρους κλίμακας της Ρωσίας, και θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό της Ουκρανίας και του λαού της. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επιβεβαιώνει τη συνεχή και ακλόνητη υποστήριξή του στην ανεξαρτησία, την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας εντός των διεθνώς αναγνωρισμένων συνόρων της.
3. Ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας έχει ευρύτερες επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή και διεθνή ασφάλεια.Από την έναρξη του πολέμου, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, μαζί με τους εταίρους και συμμάχους τους, υπογράμμισαν την ανάγκη να δοθεί τέλος σε αυτόν μέσω μιας συνολικής, δίκαιης και διαρκούς ειρήνης που θα βασίζεται στις αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και του διεθνούς δικαίου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χαιρετίζει όλες τις προσπάθειες για την επίτευξη μιας τέτοιας ειρήνης.
4. Ενόψει της νέας δυναμικής των διαπραγματεύσεων που θα πρέπει να οδηγήσουν σε μια τέτοια συνολική, δίκαιη και διαρκή ειρήνη, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει τη σημασία των ακόλουθων αρχών:
α) δεν μπορούν να υπάρξουν διαπραγματεύσεις για την Ουκρανία χωρίς την Ουκρανία,
β) δεν μπορούν να υπάρξουν διαπραγματεύσεις που επηρεάζουν την ευρωπαϊκή ασφάλεια χωρίς τη συμμετοχή της Ευρώπης. Η ασφάλεια της Ουκρανίας, της Ευρώπης, η διατλαντική και η παγκόσμια ασφάλεια είναι αλληλένδετες,
γ) οποιαδήποτε εκεχειρία ή κατάπαυση του πυρός μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο ως μέρος της διαδικασίας που οδηγεί σε μια συνολική ειρηνευτική συμφωνία,
δ) οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία πρέπει να συνοδεύεται από ισχυρές και αξιόπιστες εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία που θα συμβάλλουν στην αποτροπή μελλοντικής ρωσικής επιθετικότητας,
ε) η ειρήνη πρέπει να σέβεται την ανεξαρτησία, την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας.
5. Η επίτευξη της «ειρήνης μέσω της ισχύος» απαιτεί η Ουκρανία να βρίσκεται στην ισχυρότερη δυνατή θέση, με τις ισχυρές στρατιωτικές και αμυντικές ικανότητες της Ουκρανίας να αποτελούν βασικό συστατικό στοιχείο. Αυτό ισχύει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις διαπραγματεύσεις για τον τερματισμό του πολέμου. Για τον σκοπό αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει προσηλωμένη, σε συντονισμό με ομοϊδεάτες εταίρους και συμμάχους, στην παροχή ενισχυμένης πολιτικής, χρηματοδοτικής, οικονομικής, ανθρωπιστικής, στρατιωτικής και διπλωματικής στήριξης στην Ουκρανία και τον λαό της, καθώς και στην αύξηση της πίεσης προς τη Ρωσία, μεταξύ άλλων μέσω περαιτέρω κυρώσεων και με την ενίσχυση της επιβολής των υφιστάμενων μέτρων, προκειμένου να αποδυναμωθεί η ικανότητά της να συνεχίσει να διεξάγει τον επιθετικό της πόλεμο.
6. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να παρέχει στην Ουκρανία τακτική οικονομική στήριξη. Το 2025, θα παράσχει στην Ουκρανία 30,6 δισ. ευρώ, με τις εκταμιεύσεις από τη στήριξη για την Ουκρανία να αναμένεται να φθάσουν τα 12,5 δισ. ευρώ και 18,1 δισ. ευρώ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας G7 ERA που αποπληρώνεται από τα έκτακτα κέρδη που απορρέουν από τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Κομισιόν να λάβει ταχέως όλα τα αναγκαία μέτρα για την εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση στο πλαίσιο των ανωτέρω μέσων. Προτρέπει επίσης την Κομισιόν και τα κράτη μέλη να χρησιμοποιήσουν όλες τις επιλογές στο πλαίσιο της διευκόλυνσης για την Ουκρανία για να αυξήσουν τη χρηματοδοτική στήριξη προς την Ουκρανία.
7. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέτασε τις εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί σχετικά με την παροχή στρατιωτικής υποστήριξης στην Ουκρανία. Εκτός από τα κονδύλια που έχουν ήδη δεσμευθεί για την Ουκρανία για το τρέχον έτος, χαιρετίζει την ετοιμότητα των κρατών μελών να εντείνουν επειγόντως τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση των πιεστικών στρατιωτικών και αμυντικών αναγκών της Ουκρανίας, ιδίως την παράδοση συστημάτων αεράμυνας, πυρομαχικών και πυραύλων, την παροχή της αναγκαίας εκπαίδευσης και εξοπλισμού για τις ουκρανικές ταξιαρχίες, καθώς και άλλων αναγκών που μπορεί να έχει η Ουκρανία. Επισημαίνει εν προκειμένω τον σημαντικό ρόλο της European Union Military Assistance Mission in support of Ukraine (EUMAM Ukraine).. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί το Συμβούλιο να προωθήσει ταχέως τις εργασίες σχετικά με τις πρωτοβουλίες, ιδίως της Ύπατης Εκπροσώπου, για τον συντονισμό της αυξημένης στρατιωτικής στήριξης της ΕΕ προς την Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της συνιστώσας των στρατιωτικών αναγκών της πρωτοβουλίας G7 ERA.
8. Μια Ουκρανία ικανή να αμυνθεί αποτελεσματικά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των μελλοντικών εγγυήσεων ασφαλείας. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη δεσμεύονται να συμβάλουν στην εκπαίδευση και τον εξοπλισμό των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων και να εντείνουν τις εργασίες για την περαιτέρω στήριξη και ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας της Ουκρανίας και την εμβάθυνση της συνεργασίας της με την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
9. Υπό το πρίσμα των διαπραγματεύσεων για μια συνολική, δίκαιη και διαρκή ειρήνη, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη είναι έτοιμα να συμβάλουν περαιτέρω στις εγγυήσεις ασφάλειας με βάση τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και ικανότητές τους, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, μεταξύ άλλων με τη διερεύνηση της πιθανής χρήσης μέσων κοινής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας (CSDP). Οι εγγυήσεις ασφαλείας θα πρέπει να αναληφθούν από κοινού με την Ουκρανία, καθώς και με εταίρους του ΝΑΤΟ.
10. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει ότι όλη η στρατιωτική στήριξη καθώς και οι εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία θα παρασχεθούν με πλήρη σεβασμό της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών μελών και λαμβάνοντας υπόψη τα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας όλων των κρατών μελών.
11. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει το δικαίωμα της Ουκρανίας να επιλέξει τη μοίρα της, βάσει του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και του διεθνούς δικαίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εντείνει τη στήριξη των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών της Ουκρανίας στην πορεία της προς την ένταξη στην ΕΕ.
12. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή, τη Σλοβακία και την Ουκρανία να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την εξεύρεση λειτουργικών λύσεων στο ζήτημα της διαμετακόμισης φυσικού αερίου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχίες που εξέφρασε η Σλοβακία.
13. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανέλθει στο θέμα αυτό κατά την επόμενη σύνοδό του.