Επενδύσεις και διαγωνιστικές διαδικασίες που συνολικά προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ είναι σε εξέλιξη ή στα «σκαριά» ή και αναμένεται να προχωρήσουν το προσεχές διάστημα, με εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα αλλά και όσον αφορά σε αξιοποίηση assets δημοσίου χαρακτήρα (π.χ. της HIG στον Ασπρόπυργο, τα δύο εμβληματικά έργα στο Θριάσιο η πρόσφατη κίνηση του ομίλου Fourlis, τα έργα των ΑΕΕΑΠ ή των εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων κ.α.). Η ζήτηση για επιχειρηματικά κέντρα/πάρκα, logistics centers που θα έχουν σύγχρονο αποθηκευτικό προϊόν, σε συνδυασμό με την φιλοδοξία της κυβέρνησης να κάνει τη χώρα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο και πύλη εισόδου για την ευρύτερη περιοχή (και όχι μόνο), αποτελούν… οδηγό για επενδύσεις μεγάλου βεληνεκούς.
Μάλιστα, θα πρέπει να αναμένουμε άμεσα, εντός του 2024, εξελίξεις σε δύο διαγωνισμούς (παραχωρήσεις) εκτιμώμενης αξίας 1 δισ. ευρώ που συνδέονται με την ανάπτυξη εμπορευματικών πάρκων – logistics σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ήτοι σε Φυλή (ωρίμανση ακινήτου προς ανάπτυξη σύγχρονου επιχειρηματικού πάρκου - μετεγκατάσταση μεταφορικών επιχειρήσεων Βοτανικού/ Ελαιώνα) και πρώην στρατόπεδο Γκόνου αντίστοιχα. Αυτά τα projects αποτελούν μέρος του ευρύτερου επενδυτικού προγράμματος που αναφέρθηκε παραπάνω. Για το πρώτο, στη Φυλή, ίσως έχουμε εξελίξεις μέσα στον Φεβρουάριο, δηλαδή την προκήρυξη του διαγωνισμού, ενώ για το ακίνητο στη Θεσσαλονίκη εκτιμάται ότι η δημοσίευση διαγωνισμού μπορεί να γίνει ακόμα και μέσα το καλοκαίρι.
Άμεσα ο διαγωνισμός για τη Φυλή, ιδιωτικές επενδύσεις έως 1 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το έργο στη Φυλή ο προϋπολογισμός της επένδυσης από πλευράς δημοσίου εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αναμένεται επιπλέον μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του έργου, μέσω σύμβασης παραχώρησης. Κατά τις ίδιες πηγές ο διαγωνισμός αναμένεται ακόμα και μέσα στον μήνα.
Σε πρόσφατη ημερίδα του Υπερταμείου, ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ (τρέχει τη διαδικασία) όσο και του Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής, κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, τόνιζε ότι υπάρχουν 391 εταιρείες στον Ελαιώνα υπεύθυνες σχεδόν για το σύνολο των εγχώριων μεταφορών που λειτουργούν σε τριτοκοσμικές συνθήκες. Με την μεταφορά στο νέο επιχειρηματικό πάρκο στη Φυλής θα μειωθεί κατά 6.500 φορτηγά η κίνηση στον Κηφισό, ενώ σημαντική ώθηση στα logistics θα δώσει η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο και την Αττική Οδό ή την Περιφερειακή Αιγάλεω.
Στόχος είναι εντός του πρώτου εξαμήνου να αναδειχθεί ο επενδυτής για το έργο που θα φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια έκταση 470 στρεμμάτων και πέρα από τα 80 στρ. στα οποία θα εγκατασταθούν οι διαμεταφορείς, με κίνητρα από το Ταμείο Ανάκαμψης, στην υπόλοιπη έκταση ο ανάδοχος μπορεί να αναπτύξει δραστηριότητες μεταφορών, διαμετακόμισης, εμπορικές, μεικτών χρήσεων, καθώς και αποθήκες ύψους ως 23 μέτρα. Η μετεγκατάσταση των πρακτορείων στον Δήμο Φυλής, όπως παλαιότερα ανέφεραν παράγοντες της αγοράς, θα μπορούσε να ανακουφίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, αλλά και να μετατοπίσει τις μετακινήσεις βαρέων οχημάτων στην Αττική Οδό. Το έργο θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου στον Κηφισό και στο κέντρο της Αθήνας, όπου σήμερα διακινούν εμπορεύματα περίπου 4.000 φορτηγά.
Καλοκαίρι εξελίξεις για την έκταση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου;
Εντός του 2024 αναμένεται η έναρξη διαδικασίας για τη σύμβαση παραχώρησης με στόχο την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Και σε αυτή την περίπτωση το ΤΑΙΠΕΔ – PPF έχει αναλάβει την ωρίμανση διαδικασιών. Πρόκειται για μια σύμβαση εκτιμώμενης αξίας έως 260 εκατ. ευρώ, σε μια έκταση 672 στρεμμάτων (ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ με παραχώρηση από το ΥΠΟΙΚ), με χρήσεις γης Logistics/ μεταποίησης/ ζωνών ελεύθερου εμπορίου.
Σύμφωνα με πηγές, μέσα στο έτος αναμένεται η ολοκλήρωση μελετών και ενεργειών ωρίμανσης, ολοκλήρωση ενεργειών απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος και έναρξη κατασκευής νέων στρατιωτικών αρτοποιείων για τα οποία έχει εξασφαλισθεί προϋπολογισμός 2 εκατ. εκατ. από ΠΔΕ. Η δημοσίευση διαγωνισμού εκτιμάται ότι μπορεί να γίνει και μέσα στο καλοκαίρι. ο ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ.
Βάσει των εξεταζόμενων σεναρίων, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα. Στην αγορά αναφέρουν ότι η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης, με «βλέμμα» στην Εγνατία Οδό, στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές. Μαζί με άλλα logistics centers που σχεδιάζονται ή υλοποιούνται στη χώρα μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα, σε συνδυασμό με την προώθηση νέων υποδομών (π.χ. σιδηρόδρομος), ως ευρύτερο εμπορευματικό – μεταφορά hub.