Τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της μαρίνας του Αγίου Κοσμά στον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού, της ανάπτυξης δηλαδή της Lamda Development στην έκταση του πρώην αεροδρομίου δημοσιοποίησε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο παραλιακό αυτό «μέτωπο» της μαρίνας, με «θαλάσσια έκταση» 528 στρεμμάτων και χερσαία περίπου 32 στρεμμάτων, στην οποία αναμένονται να ελλιμενίζονται εκατοντάδες σκάφη αναψυχής ή mega yachts (πάνω από 300, με μήκος έως 80 μέτρα), σε γενικές γραμμές προβλέπονται χρήσεις και χώροι, όχι μόνο υποστηρικτικές προς τις λιμενικές υποδομές, αλλά και γραφεία, καταστήματα παροχής υπηρεσιών (τραπεζών, ταχυδρομείου, ενοικίασης οχημάτων / σκαφών κλπ.), εντευκτήριο, υπαίθριος/στεγασμένος χώρος εκδηλώσεων, εμπορικά καταστήματα (ναυτιλιακών ειδών, πώλησης τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης - mini market), κατάστημα εστίασης (αναψυκτήριο, εστιατόριο, café, bar), στάθμευσης (γήπεδα, υπόγειοι/ημιυπόγειοι χώροι), πεδίο προσγείωσης/απογείωσης ελικοπτέρου, χώροι πρασίνου, παραλιακή ζώνη εξυπηρέτησης σκαφών (για την τοποθέτηση των παροχών στα σκάφη, για τον ανεφοδιασμό τους και την άνετη και ασφαλή πρόσβαση σε αυτά) κ.α.
Η επένδυση άνω των 25 εκατ. ευρώ εντάσσεται στην πρώτη φάση ανάπτυξης που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026. Σε επιλεγμένες θέσεις των ελεύθερων χώρων των τομέων της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, θα διαμορφωθούν χώροι πρασίνου (όπως παρτέρια χαμηλού πράσινου, κλπ.), ώστε να βελτιωθεί η αισθητική του χώρου και να εξασφαλισθεί η επιτυχής ένταξη του έργου στο ευρύτερο περιβάλλον.
Ο γενικός σχεδιασμός και τα δύο στάδια
Ο γενικός σχεδιασμός της Μαρίνας Αγίου Κοσμά στοχεύει στη διαμόρφωση μίας άρτια οργανωμένης λιμενολεκάνης με σύγχρονες παροχές προκειμένου για τον άνετο και ασφαλή ελλιμενισμό των σκαφών αναψυχής. Στα πλαίσια αυτά κρίνονται αναγκαία η βελτιστοποίηση της διάταξης των προβλητών εντός της λιμενολεκάνης, έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η δυναμικότητα της μαρίνας και να είναι δυνατός ο ελλιμενισμός ικανού αριθμού σκαφών στις κατηγορίες που υπάρχει αυξημένη ζήτηση, καθώς και σκαφών μεγάλου μεγέθους (superyachts), η διασφάλιση του αναγκαίου ωφέλιμου βάθους εντός της λιμενολεκάνης (στις θέσεις όπου τα υφιστάμενα βάθη δεν είναι ικανά), η εξασφάλιση ικανών χώρων στη γειτονία των θέσεων ελλιμενισμού, προκειμένου αφ’ ενός για την κάλυψη των αναγκών της μαρίνας σε χερσαίες διαμορφώσεις και κτιριακές υποδομές και αφ’ ετέρου για τη λειτουργική διαμόρφωση της παραλιακής ζώνης εξυπηρέτησης των σκαφών. Στο δεύτερο στάδιο χωροθέτησης της Μαρίνας Αγίου Κοσμά, εντός της χωροθετημένης θαλάσσιας ζώνης της είναι δυνατόν να προβλεφθούν νέα συμπληρωματικά έργα (μόνιμοι προβλήτες, πλωτοί προβλήτες, κρηπιδώματα, μόνιμα αγκυροβόλια εντός και εκτός λιμενολεκάνης, κλπ.), η εκβάθυνση του θαλάσσιου πυθμένα έτσι ώστε να είναι δυνατή η ασφαλής προσέγγιση και πρόσδεση των σκαφών, καθώς και η διατήρηση-συντήρηση, επισκευή, βελτίωση, ανακατασκευή ή καθαίρεση υφιστάμενων.
Ο βασικός στόχος
Όπως, μεταξύ άλλων, σημειώνεται, η Μαρίνα Αγίου Κοσμά αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού –Αγίου Κοσμά που αναδεικνύεται σε κεντρικό σημείο της μητροπολιτικής αθηναϊκής Ριβιέρας. Κατά συνέπεια επιβάλλεται η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός της μαρίνας έτσι ώστε αυτή να ανταποκρίνεται στα σύγχρονα πρότυπα και κατ’ επέκταση να είναι αντίστοιχη με την αστική ανάπλαση καθώς και τις σχεδιαζόμενες υποδομές οικιστικού χαρακτήρα, τουρισμού - αναψυχής του παρακτίου μετώπου του Πόλου. Ο γενικός σχεδιασμός της Μαρίνας Αγίου Κοσμά αποσκοπεί ακριβώς σε αυτή την ανάδειξη του παράκτιου μετώπου του Πόλου με την προσέλκυση και εξυπηρέτηση υψηλού επιπέδου θαλάσσιου τουρισμού στα πλαίσια μίας βιώσιμης ανάπτυξης. Βασικός στόχος της προτεινόμενης ανάπτυξης της μαρίνας είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων μεγεθών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη, έτσι ώστε η μαρίνα να ανταποκριθεί στις τάσεις της αγοράς για περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού όλο και μεγαλύτερου μεγέθους σκαφών σε σύγχρονες υποδομές.
Η θαλάσσια ζώνη των 528 στρεμμάτων και η χερσαία των 31,4 στρ.
Με τον προτεινόμενο γενικό σχεδιασμό της Μαρίνας Αγίου Κοσμά, η συνολική επιφάνεια της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας ανέρχεται σε 528 στρέμματα περίπου και περιλαμβάνει την υφιστάμενη λιμενολεκάνη, η οποία οριοθετείται από τα παραλιακά μέτωπα όπισθεν των οποίων αναπτύσσεται η χερσαία ζώνη, καθώς και τα πρόσγεια αυτής. Η είσοδος στη λιμενολεκάνη θα γίνεται όπως και σήμερα από τα βορειοδυτικά.
Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι συνολικής επιφάνειας 31,4 στρεμμάτων περίπου. Η πρόσβαση των πεζών στη χερσαία ζώνη θα είναι ελεύθερη και θα πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο μέσω του ανατολικού ορίου. Με την προβλεπόμενη αναδιάταξη της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, διακρίνονται σε αυτή δυο τομείς χρήσεων και λειτουργιών με συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα θα ανέρχεται σε 900 τ.μ. (συντελεστής δόμησης 0,20) και θα περιλαμβάνει χρήσεις σχετικές με τη διοίκηση και τη λειτουργία της μαρίνας (όπως κτίριο διοίκησης και γραφεία, πύργο ελέγχου, μικρό κατάστημα, αποθηκευτικούς χώρους, χώρους υγιεινής, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων, κλπ.). Η μαρίνα θα περιλαμβάνει ακόμη διαμορφωμένες υπαίθριες εγκαταστάσεις, πεζοδρόμους, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου. Η προβλεπόμενη μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση επί λιμενικών έργων είναι εξαιρετικά μικρή (μόνο 219,25τ.μ.). Με το τρόπο αυτό ικανοποιούνται οι ανάγκες της μαρίνας σε κτιριακές υποδομές χωροθετημένες πλησίον των θέσεων ελλιμενισμού, και ταυτόχρονα δεν θίγεται η πολεοδομική οργάνωση, ούτε ουσιαστικά επηρεάζονται τα πολεοδομικά μεγέθη της «Γειτονιάς Μαρίνας Αγίου Κοσμά» και συνολικά του παραλιακού μετώπου.
Οι χώροι Η/Μ εγκαταστάσεων της μαρίνας δύνανται να περιλαμβάνουν υποσταθμούς, αντλιοστάσια, εγκαταστάσεις πυρόσβεσης, χώρους φύλαξης αντιρρυπαντικού εξοπλισμού, συστήματα διαχείρισης αποβλήτων, αποθηκευτικούς χώρους και κάθε άλλη συναφή υποδομή, η οποία υποστηρίζει τη λειτουργία των Η/Μ εγκαταστάσεων και δικτύων της μαρίνας. Επίσης, οι χώροι αυτοί δύνανται να περιλαμβάνουν μονάδα αφαλάτωσης αποκλειστικά για τις ανάγκες υδροδότησης της μαρίνας και κυρίως των σκαφών. Επίσης, οι Η/Μ εγκαταστάσεις δύνανται να περιλαμβάνουν κατάλληλης κλίμακας μονάδα βιολογικού καθαρισμού αποκλειστικά για τις ανάγκες της μαρίνας.
Υφιστάμενη κατάσταση
Όπως αναφέρεται, η Μαρίνα Αγίου Κοσμά, αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία τη λειτουργία της ως ολυμπιακό έργο φιλοξενώντας το Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας, εν συνεχεία χρησιμοποιείται για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής διαφόρων μεγεθών, μήκους έως 80 μ. Ο ελλιμενισμός των σκαφών πραγματοποιείται εντός της υφιστάμενης λιμενολεκάνης, όπως αυτή έχει ήδη διαμορφωθεί από το 2002, και κατά μήκος των πλωτών προβλητών που υπάρχουν εντός αυτής. Η μαρίνα εξυπηρετεί ετησίως περί τα 700 σκάφη και λειτουργεί στο 100% της χωρητικότητας της. Τα σκάφη αυτά είτε ελλιμενίζονται μόνιμα είτε αποτελούν διερχόμενα σκάφη. Το συνηθισμένο μέγεθος των σκαφών κυμαίνεται μεταξύ των 8 και 55 μέτρων μήκους. Στη χερσαία περιοχή πέριξ της λιμενολεκάνης εξακολουθούν να υφίστανται οι υποδομές που είχαν ήδη κατασκευασθεί στις αρχές του 2000 και αφορούν σε κτίρια διοίκησης, Η/Μ εγκαταστάσεις και αποθήκες. Οι εν λόγω υποδομές βρίσκονται σε κακή κατάσταση λόγω της χρόνιας ελλιπούς συντήρησης.