To ψωμί και το ψωμάκι
Όταν το ίδιο το Google τιμά την γαλλική μπαγκέτα, καταλαβαίνουμε ότι το γαλλικό ψωμί αποτελεί κάτι τις το ιδιαίτερο σε ό,τι αφορά τη διατροφική βιομηχανία της χώρας.
Έτσι, λοιπόν, εξηγείται ο ισχυρός τσαμπουκάς των Γάλλων αρτοποιών που κρούουν τον κώδωνα της εξαφάνισής τους στο πλαίσιο ενός διεθνούς ενεργειακού αδιεξόδου. Nα βοηθήσουν τους αρτοποιούς να αντιμετωπίσουν τους αυξανόμενους λογαριασμούς, προτρέπει λοιπόν η Γαλλία τους προμηθευτές ενέργειας.
Οι Γάλλοι προμηθευτές ενέργειας δεν κάνουν αρκετά για να βοηθήσουν τα αρτοποιεία της χώρας να αντιμετωπίσουν τους αυξανόμενους λογαριασμούς τους, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Τα λέω αυτά, διότι μπορεί το ψωμί να μην αποτελεί στη χώρα μας εθνικό προϊόν -κακώς- και να εισάγουμε κατεψυγμένες ζύμες απ’ όπου να είναι! Ωστόσο, είναι ΤΟ προϊόν και για να μην πούμε το ψωμί - ψωμάκι…. ας κάνουμε κάτι και εμείς και ας μην μας γράψει το Google.
Ιστορίες Χριστουγέννων με ρουμπίνια
Ένας -όχι ακριβώς ένας- αλλά ο Μεγάλος τραπεζίτης (ένας είναι ο Μεγάλος τραπεζίτης) έκανε μια μάζωξη λίγο κοινωνική, λίγο επιχειρηματική, λίγο απ’ όλα στο μεγάλο νοικιασμένο μέγαρο και κονάκι του. Πολλοί οι καλεσμένοι από την επιχειρηματική και χρηματοοικονομική κοινότητα, από το τραπεζικό γίγνεσθαι και τέλος πάντων να μην σας τα πολυλογώ, πολλοί και εκλεκτοί.
Και εκεί λοιπόν πάνω στη μάζωξη που είχε τη μορφή ενός πάρτυ, η κυρία, που ρόλο θεσμικό δεν έχει αλλά κόκκαλα τσακίζει, η κυρία του τραπεζίτη δηλαδή, πώς να σας την πω… Τραπεζίτισα να σας την πω, πήρε το μικρόφωνο να διηγηθεί μια ιστορία από το αεροπλάνο και τη συνάντησή της με έναν πάστορα... Και μάλλον η ιστορία φάνηκε βαρετή σε κάποιους που συνέχισαν να συζητούν συνεπαρμένοι από τη θυμηδία της εκδήλωσης και τη ραστώνη των εορτών. Και η συζήτηση έκανε ένα υπόστρωμα βαβούρας σαν μουσικό χαλί, κάτω από τις «νότες» της κυρίας, μικρά ρουμπίνια διήγησης…
Και σε κάποια στιγμή, η κυρία ενοχλήθηκε και αστραποβρόντηξε απέναντι στους καλεσμένους, επαναφέροντάς τους με αγριάδα εις την τάξιν... Γιατί ναι, οι σοφίες πρέπει να ακούγονται με την ενδεδειγμένη προσοχή. Ζήτησε κάτι σε σεβασμό προς εκείνους που επιθυμούσαν διακαώς να ακούσουν τη διήγησή της έναντι των «άθλιων» που δεν τους άφηναν.
Οι καλεσμένοι σοκαρίστηκαν και σεβάστηκαν, υποθέτω, λόγω σοκ. Σχολίασαν όμως και πολύ την παρέμβαση της συζύγου ηγέτιδος, τόσο πολύ που τα σχόλια ταξίδεψαν τόσο μακριά, όσο και το αεροπλάνο με τον πάστορα!
ΧΑ: Η εκκίνηση το 2023 και τα ζητούμενα για συναλλαγές – «πρωταγωνιστές»
Με το «δεξί» ξεκίνησε το ΧΑ στις δύο πρώτες συνεδριάσεις του 2023 καθώς έφτασε στις 943 μονάδες και σε υψηλά 9μήνου, ενώ και ο τζίρος χτες (51 εκατ. ευρώ) δεν ήταν… για «περίπτερο». Πλην όμως, μάλλον απαιτούνται περισσότερες συναλλαγές και «φρέσκο χρήμα» αν θέλει ο Γενικός Δείκτης να βρεθεί στο «χιλιάρικο», δηλαδή στις 1.000 μονάδες, από τις οποίες δεν απέχει και πολύ.
Αλλά είναι ζητούμενο να ενεργοποιηθούν περισσότερα χαρτοφυλάκια και δεικτοβαρείς μετοχές. Πέρυσι τον Απρίλιο είχε προσεγγίσει τις 950 μονάδες και τον Φεβρουάριο του 2022 «έκλεινε» στις 971 μονάδες, για να σας «φρεσκάρουμε» την μνήμη. Τελευταία, πάντως, κινείται σταδιακά ανοδικά αλλά… με αργό τέμπο. Σημειώνουμε ότι την προσεχή Παρασκευή, δηλαδή σε 2 μέρες, για εμάς είναι αργία (των Θεοφανίων), αλλά όχι για τους ξένους. Οπότε, κάντε τα κουμάντα σας σήμερα – αύριο.
Τα έργα, τα χρονοδιαγράμματα και τα πριμ
Για να έχετε υπόψη σας, όπως κάποιες κατασκευαστικές εταιρείες έχουν αρχίζει και ζητούν την χορήγηση παράτασης των χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης των έργων κατά 6 μήνες σε δημόσια έργα, μικρότερα ή μεγαλύτερα (π.χ. και σε Δήμους, ΟΤΑ, αλλά και σε έργα φορέων, εταιρειών του Δημοσίου κ.λπ.), έτσι και έχουν ξεκινήσει την αποστολή αιτημάτων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για καταβολή πριμ (π.χ. 5% του υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος,). Και μαζί έχει ξεκινήσει, σε κάποιες περιπτώσεις, και η υποβολή ενστάσεων από τις τεχνικές εταιρίες, και κατ’ επέκταση η εξέτασή τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ιδίως όπου υπάρχουν… «μπερδεματάκια» και διαφορετικές ερμηνείες για χρονοδιαγράμματα, υπαιτιότητες κ.α.
Αυτό γίνεται στο πλαίσιο θεσμικών και τεχνικών παρεμβάσεων που έχει προωθήσει το υπουργείο με σκοπό τη «διάσωση» των δημοσίων έργων –κυρίως εκείνων μικρού αντικειμένου– που αντιμετωπίζουν προβλήματα από τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας. Πέρα από τιμολογήσεις και άλλα μέτρα, υπήρχαν και οι επιλογές επιμήκυνσης της προθεσμίας εκτέλεσης των έργων έως 6 μήνες ή θέσπισης πριμ ολοκλήρωσης έργων, το οποίο αφορά όσους εργοληπτικούς ομίλους ολοκληρώσουν τα έργα σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά τους χωρίς τη χρήση παρατάσεων. Με τις κινήσεις αυτές, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είτε δίνει ένα πρόσθετο χρονικό περιθώριο χωρίς τον κίνδυνο δικαστικών εμπλοκών, είτε κινητροδοτεί τους αναδόχους να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τα έργα, αφού το πριμ θα δίνεται μόνο σε ολοκληρωμένα και χωρίς καθυστερήσεις έργα.
ΔΠΧΑ 17 στην κερκίδα
Το 2023 έφτασε αλλά δεν ξέρω αν ορισμένες ασφαλιστικές το έχουν καταλάβει. Και εννοώ αν έχουν καταλάβει ότι από την αρχή του έτους πρέπει να εφαρμόσουν το ΔΠΧΑ 17(Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα). Έχω την εντύπωση ότι ειδικά οι μικρότεροι δεν είναι καθόλου έτοιμοι και θα έχουμε παρατράγουδα.
Υποθέτω πως ο επόπτης (για όσους δεν το ξέρουν είναι η Τράπεζα της Ελλάδας) θα έχει λάβει τα μέτρα του. Προς το παρόν, ακούω κάτι γκρίνιες για φορολογικές αλλαγές που απαιτεί το νέο λογιστικό Πρότυπο οι οποίες φοβάμαι πως εντάσσονται στο πέταγμα της μπάλας στην κερκίδα.
Οι «πονηροί» αγοράζουν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ενώ έχουν όλοι στραμμένο το βλέμμα τους στο πότε και σε ποια τιμή θα πωληθεί η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή καθώς είναι δεδομένο πως το deal έχει κλείσει και απομένουν τεχνικές λεπτομέρειες το… γκανιάν είναι η μητρική. Και αυτό γιατί πολύ απλά και λεφτά θα πάρει και μάλιστα πολλά και από τον δανεισμό της θυγατρικής θα απαλλαγεί και έστι θα μιλάμε για μια άλλη χρηματοοικονομικά εταιρία. Έτσι οι πονηροί αγοράζουν από τώρα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
ΕΥΔΑΠ: Νέες κινήσεις για να ρίξει το ενεργειακό κόστος
Πρόσφατα η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ σε σχετική παρουσίαση προς τα μέσα ενημέρωσης έθεσε ως ιδιαίτερα σημαντική την παράμετρο «εξοικονόμησης κόστους» και μέσω ενεργειακών παρεμβάσεων, με ευρύτερο στόχο μέχρι το 2030 το Net Zero. Ανάμεσα στις δράσεις εξοικονόμησης του κόστους ενέργειας είναι και η προκήρυξη διαγωνισμού για την ανακαίνιση της δεύτερης πιο ενεργοβόρας εγκατάστασης της Εταιρείας μετά την Ψυττάλεια, της ΜΕΝ Πολυδενδρίου. Ήδη, λοιπόν, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, Χαρ. Σαχίνης, έδωσε το «ΟΚ» για την προμελέτη του έργου «ενεργειακή αναβάθμιση και κατασκευή νέων εγκαταστάσεων αντλιοστασίων της ΜΕΝ Πολυδενδρίου. Για να καταλάβετε, ο προϋπολογισμός προμελέτης ξεπερνά τα 16,37 εκατ. ευρώ. Θυμίζουμε ότι η διοίκηση της εισηγμένης εκτιμούσε ότι το 2022 το «ενεργειακό κόστος» θα ανέρχονταν σε 47 εκατ. ευρώ.
Συνεχίζουν κανονικά οι κατασκευαστές για το ΣΔΙΤ φράγμα» των 142 εκατ.
Για την περίπτωση που σας ενδιαφέρει, τελικά θα συνεχίσουν κανονικά όλοι οι υποψήφιοι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό (ΣΔΙΤ, 25 ετών) για το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του Μιναγιώτικου φράγματος και του αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του Δήμου Πύλου - Νέστορος στη Μεσσηνία, εκτιμώμενου κόστους 142 εκατ. ευρώ, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης ήλεγξαν τα στοιχεία και έδωσαν το «πράσινο φως» σε μέλη κοινοπραξιών. Κατά συνέπεια, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTRAKAT – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ και ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΑΒΑΞ λογικά συνεχίζουν κανονικά έως τις προσφορές.
Ο καλός μας ο καιρός
Ο καλός μας ο καιρός φαίνεται πως εξελίσσεται σε υπερόπλο εναντίον της ιμπεριαλιστικής Ρωσίας. Αυτό είναι το νόημα όσων λένε από χθες διεθνή πρακτορεία που σχολιάζουν την πτώση της τιμής του φυσικού αερίου.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.