«Μάχη» για την κορυφή στη ναυτιλία
Την πρωτιά του έχασε ο στόλος των Ελλήνων τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την ολική χωρητικότητα των πλοίων (GT), σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της Clarksons Research. Στην κορυφή βρίσκεται πλέον ο κινεζικής ιδιοκτησίας στόλος με 249,2 εκατ. GT έναντι 249 εκατ. GT που έχει ο ελληνικών συμφερόντων στόλος. Η χώρα μας διατηρεί την πρωτιά στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς LNG. Πάντως οι ελληνικές παραγγελίες νεότευκτων πλοίων συνεχίζονται. Μέχρι τον Απρίλιο του 2023 είχαν παραγγελθεί από Έλληνες ιδιοκτήτες 241 πλοία, που αντιστοιχούν σε 19 εκατομμύρια dwt. Αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει μια σημαντική αύξηση 40% σε σύγκριση με τις παραγγελίες του προηγούμενου έτους (173 πλοία). Υπολογίζεται ότι πάνω από το 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Επιπλέον, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια), είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο (σχεδόν 11 χρόνια).
Πακέτα unlimited κάτω 19 ευρώ το μήνα - Η αντεπίθεση Cosmote
Φουλ επίθεση παίζει η Cosmote στις προσφορές που κάνει σε πελάτες των άλλων εταιρειών κινητής τηλεφωνίας προκειμένου να τους φέρει στο δίκτυό της. Για να φανταστείτε η εταιρεία προσφέρει πακέτα unlimited κινητής τηλεφωνίας και Internet συνδυαστικά με σταθερή σε τιμές κάτω των 19 ευρώ (τελική με ΦΠΑ) και πουλά «σαν τρελή» συνδέσεις οπτικής ίνας μέχρι το σπίτι έχοντας το πλεονέκτημα του πολύ μεγαλύτερου ιδιόκτητου δικτύου σε σχέση με τις Nova και Vodafone. Έτσι φαίνεται ότι η ιστορία του παρελθόντος όπου η Vodafone είχε ανοίξει τον χορό των unlimited προγραμμάτων ομιλίας εντός του δικτύου της επαναλαμβάνεται υπό την έννοια ότι στο τέλος κερδισμένος βγήκε ο ΟΤΕ καθώς έχει τη χρηματοοικονομική δύναμη και το δίκτυο για να απαντά επιθετικά στις επιθετικές κινήσεις του ανταγωνισμού.
Το... «δράμα» των κληρονόμων
Μπορεί ο αείμνηστος Λευτέρης Μουζάκης να είχε σειρά προβλέψεων στη διαθήκη του ώστε η εταιρεία να παραμείνει εύρωστη αλλά τελικά αυτό που φοβόταν όταν ήταν εν ζωή δεν το απέφυγε. Οι κληρονόμοι φαίνεται ότι χρησιμοποίησαν τη φαντασία τους και έκαναν κινήσεις οι οποίες έχουν φέρει σε δυσχερή θέση την εισηγμένη αφού προηγουμένως υπήρξαν και μεταξύ τους αναταράξεις. Και η ώρα του λογαριασμού δεν φαίνεται ότι αργεί γιατί για παράδειγμα με το δάνειο της βιομηχανίας ΗΛΙΟΣ, για το οποίο έχει παράσχει εγγύηση η εισηγμένη, δεν υπάρχει κάποια λύση παρ' ότι εδώ και δύο χρόνια έχει καταγγελθεί. Θέματα εγείρονται και για την αξιοπιστία των οικονομικών καταστάσεων αλλά και του ορκωτού ελεγκτή που βάζει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του σαν να μην συμβαίνει τίποτα.
Η διακύμανση της Motor Oil το 2023
Δεν… πήγαμε το διάγραμμα της μετοχής πιο πίσω για να τσεκάρουμε, μια φορά πάντως, από την αρχή του 2023 έως και χτες ο τίτλος της Motor Oil κινείται σε ένα εύρος τιμών μεταξύ 21 και 25 ευρώ περίπου (με υψηλό στα 25,7 ευρώ), έχοντας ενδιάμεσα δώσει και κάποιες τοπικές «κορυφές» στα 24, 23 ή 22 ευρώ. Στην τελευταία βρέθηκε χτες (οριακά χαμηλότερα), οπότε η αγορά αναμένει την περαιτέρω πορεία της μετοχής που μάλλον είναι πιο κοντά στο κάτω εύρος της σχεδόν 8μηνης διακύμανσης, δίχως αυτό να σημαίνει σώνει και καλά ότι ετοιμάζεται κάποια… αντίδραση. Άλλωστε, οι αγορές έχουν τους δικούς τους κανόνες, ενώ και έξω τα πράγματα δεν είναι και αυτό που λέμε «σούπερ», μάλλον υποτονικό θεωρείται το κλίμα στις διεθνείς αγορές.
«Κοίταξε» το 10άρικο η ΔΕΗ
«Καλώς την κι ας μην το… έπιασε», έλεγαν χτες οι traders, χαριτολογώντας προφανώς, για τη μετοχή της ΔΕΗ που προσπάθησε να πιάσει τα 10 ευρώ, κάτι που εν μέρει κατάφερε κλείνοντας στα 9,96 ευρώ (περίπου +2,7%), απορροφώντας την όποια ενδοσυνεδριακή πίεση. Ο τίτλος έχασε το όριο αυτό προ ημερών και μέσα στον Αύγουστο, βρήκε δυνάμεις χαμηλότερα και ξεπέρασε την οριακή υποχώρηση του ποσοστού της Goldman Sachs στο 5,5%. Η μετοχή έχει κάνει υψηλό φέτος στα 11,2 ευρώ αλλά θυμίζουμε ότι πέρυσι τέτοια εποχή ήταν στα 6 ευρώ και τον Σεπτέμβριο του 2022 στα 5 ευρώ. Οπότε, πώς μπορεί κάποιος να έχει παράπονο καθώς πέτυχε double score σε 11-12 μήνες;
Ποιο είναι το νέο «σημείο ισορροπίας» για την ενέργεια
Απίθανη η αναζωπύρωση της ενεργειακής κρίσης, ωστόσο οι τιμές δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα προγενέστερα επίπεδα. Αυτό ήταν το μήνυμα του Παντελή Κάπρου, καθηγητή στο ΕΜΠ και υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην πρόσφατη υπηρεσιακή κυβέρνηση, όταν σε χθεσινή τηλεοπτική συνέντευξη ρωτήθηκε από τον δημοσιογράφο για το πώς θα διαμορφωθεί από εδώ και πέρα το ενεργειακό «τοπίο».
Με δεδομένο ότι ο κ. Κάπρος είναι από τους βαθύτερους γνώστες του ενεργειακού κλάδου, και μάλιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι εκτιμήσεις του έχουν ιδιαίτερη σημασία. Αναφερόμενος λοιπόν στην πορεία των τιμών του φυσικού αερίου, είπε ότι αυτές δεν πρόκειται να επανέλθουν στα 10-15 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, όπως συνέβαινε στα χρόνια της πανδημίας, αλλά θα παραμείνουν στα επίπεδα των 35-40 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, στα οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή. «Τα 35-40 ευρώ, που έχουμε σήμερα, είναι ισορροπία της αγοράς», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Με δεδομένο ότι οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας «συγχρονίζονται» με τις τιμές του αερίου, η παραπάνω πρόβλεψη σημαίνει και για το ρεύμα πως μπαίνουμε σε μία νέα «κανονικότητα», όπου οι τιμές δεν θα είναι δυσθεώρητες, όπως στην «καρδιά» της ενεργειακής κρίσης, αλλά αυξημένες σε σχέση με ό,τι ίσχυε πριν από τον Σεπτέμβριο του 2021. Κάτι τέτοιο, στην περίπτωση για παράδειγμα της ελληνικής χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού, σημαίνει πως είναι απίθανο να την ξαναδούμε να εκτινάσσεται στα 436 ευρώ ανά Μεγαβατώρα (όπως συνέβη τον Αύγουστο του 2022). Ωστόσο, δεν προβλέπεται να επανέλθουν και σε διψήφια νούμερα.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.