Η αναβολή και τα ερωτήματα
Επειδή πολύς λόγος γίνεται για την κατάσταση των ΕΛΤΑ και το έργο της προηγούμενης διοίκησης μαθαίνουμε αρμοδίως ότι στη Γενική Συνέλευση που ενέκρινε τις οικονομικές καταστάσεις του 2022 αναβλήθηκε το θέμα αλλαγής των μελών του ΔΣ από κάθε ευθύνη, δηλαδή δεν ελήφθη απόφαση. Άραγε πιστεύουν στην ΕΕΣΥΠ ότι δεν υπάρχει ευθύνη ενώ έχουν ζητήσει έλεγχο από τη Deloitte ο οποίος έχει χρονίσει ή κάτι άλλο συμβαίνει;
Δεν προβληματίστηκαν από τα 250 εκατ. ευρώ;
Πολύ ωραίοι εκεί στο fund της ECM που αγόρασαν και πώλησαν την Παυλίδης Μάρμαρα μέσα λίγους μήνες και τώρα τρέχουν στα δικαστήρια μαζί με το μέλος της οικογένειας που έκανε την επαναγορά. Όμως και οι πωλητές που έμειναν στην απέξω στη δεύτερη συναλλαγή δεν είχαν στο μυαλό τους ότι μια εταιρία με πάνω 40 εκατ. κέρδη δεν μπορεί να πουληθεί με 250 εκατ. ευρώ; Δεν προβληματίστηκαν από τις διαρροές στα ΜΜΕ ότι η αρχική συναλλαγή ήταν άνω των 500 εκατ. ευρώ;
Οχι μόνον φυσική επέκταση
Δεν υπάρχει μόνον ο τρόπος φυσικής επέκτασης στο εξωτερικό επισημαίνουν τραπεζικοί παράγοντες. Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι όπως μέσω ψηφιακών καναλιών όπως μέσω χρηματοδοτήσεων.... Σε κάθε περίπτωση οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης και όχι σε φάση συρρίκνωσης και επομένως θα βολιδοσκοπήσουν από εδώ και εμπρός τις αγορές.
Επενδυτικές λογικές
Τα πάντα γύρω από τις τράπεζες κινούνται σε μια λογική επενδυτική. Η Τράπεζα Κύπρου για παράδειγμα, με διαφορά η μεγαλύτερη τράπεζα του νησιού, λένε όσοι ξέρουν θα ήθελε να ενισχύσει πιθανόν την εμπορευσιμότητα των μετοχών της. Σε αυτήν τη λογική- είναι βέβαια πάντα και απόφαση πολιτική- θα μπορούσε δυνητικά να εξετάσει η τράπεζα την ανταλλαγή ποσοστού μετοχών με μια άλλη ευρωπαϊκή τράπεζα προκειμένου να έχει πιο εμπορεύσιμο χαρτοφυλάκιο. Αν τέτοιες σκέψεις υλοποιηθούν ποτέ, τότε η Ελλάδα είναι η πιο κοντινή ευρωπαϊκή χώρα για κάτι τέτοιο. Πάντως ο τραπεζικός τομέας στην Κύπρο έχει ισχυρά ενδυναμωθεί και οι αξίες του έχουν ενισχυθεί πολύ.
Αποστολή εξετελέσθη για την Ideal
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η έκδοση του πρώτου retail ομολόγου της Ideal Holdings. H έκδοση υπερκαλύφθηκε 1,89 φορές καθώς για τα 100 εκατ. ευρώ που ζητούσε η εταιρεία η συνολική ζήτηση έφτασε τα 188,58 εκατ. ευρώ. Η τελική απόδοση του ομολόγου διαμορφώθηκε στο κατώτατο όριο του εύρους που είχε δοθεί, δηλαδή στο 5,5%. Το 60% πήγε σε ιδιώτες επενδυτές και μόλις το υπόλοιπο 40% σε θεσμικούς. Εμείς να σημειώσουμε ότι εντός του 2024 και μάλλον αρκετά σύντομα θα έχουμε νέα για νέες εξαγορές από την εταιρεία.
Παίρνουν και άλλοι σειρά
Είναι δεδομένο πως οι επιτυχίες που καταγράφονται στη συγκέντρωση κεφαλαίων, είτε μιλάμε για placements, είτε για εκδόσεις ομολόγων ανοίγουν την όρεξη και άλλων εταιρειών για αντίστοιχες κινήσεις εντός του 2024. Θα έχουμε εξελίξεις τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, και δεν μιλάμε για τα γνωστά όπως π.χ. το retail ομόλογο της Intralot. Βέβαια όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στην IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Σήμερα η κρίσιμη ημέρα για την Aegean
Σήμερα πραγματοποιείται η έκτακτη Γενική Συνέλευση της Aegean για την έγκριση της εξαγοράς των warrants από το ελληνικό δημόσιο. Εκπλήξεις δεν θα έχουμε καθώς η πλειοψηφία των μετόχων έχει ήδη δηλώσει υπέρ της συναλλαγής. Στο δημόσιο θα εισρεύσουν 85,4 εκατ. ευρώ, ενώ η Aegean θα είναι πλέον απελευθερωμένη από μια συμφωνία που θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει σε dilution των μετόχων. Win – win, που λένε. Η ολοκλήρωση των διαδικασιών αναμένεται να απελευθερώσει και τη μετοχή που παραμένει εγκλωβισμένη γύρω από την τιμή που ήταν από τότε που το δημόσιο ανακοίνωσε την άσκηση των δικαιωμάτων.
Σαρώνει το buy now pay later
Το ακρωνύμιο BNPL (buy now pay later – αγοράστε τώρα πληρώστε αργότερα) μπήκε πολύ πρόσφατα στη ζωή μας ξεκινώντας από τις αγορές στα καταστήματα και πλέον εμφανίζεται παντού: Από τις αγορές εισιτηρίων, έως τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων. Με τον ανταγωνισμό να αυξάνεται από τους εξιδεικευμένους οργανισμούς στο παιχνίδι έχουν μπει και οι τράπεζες με υπηρεσίες όπως το «σπάσιμο» σε 3-4 δόσεις μια συναλλαγής που έγινε με χρεωστική κάρτα. Καλό είναι να υπάρχουν ευκολίες πληρωμών αλλά η πρακτική έχει κινδύνους να βρεθούν πολύ χρεωμένοι. Μην ξεχνάμε πως ουσιαστικά μιλάμε για δάνεια. Το θέμα έχει απασχολήσει έντονα και στο εξωτερικό.
Οι ζημίες στις υποδομές της Θεσσαλίας
Στα επίπεδα των 3,3 δισ. ευρώ έφτασαν οι ζημίες στη Θεσσαλία από τις πρόσφατες κακοκαιρίες, όπως ανέφερε χτες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας σε συνέδριο. Με την επισήμανση βέβαια, ότι πρόκειται για το σύνολο των αναγκαίων πόρων (με αποζημιώσεις πολιτών, αντιπλημμυρικά κ.α.) και όχι μόνο για υποδομές. Σε σχέση με αυτές, σημείωσε ότι προβλήματα καταγράφονται σε 86 γέφυρες, 146 σημεία και πάρα πολλά χιλιόμετρα οδικού δικτύου. «Έχουμε 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα χρειαστούν κι άλλοι πόροι, θα δούμε πώς θα γίνει μέσα από τον προϋπολογισμό του 2024 για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση», σημείωσε ο υπουργός. Που πρόσθεσε, αναφορικά με τον σιδηρόδρομο, ότι το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου ξεκινούν και επιβατικές, ότι το κόστος αποκατάστασης της μονής γραμμής είναι στα 14 εκατ. ευρώ και για μόνιμη αποκατάσταση των ζημιών του δικτύου χρειάζονται πάνω από 200 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα το 2025. Και σε αυτά θα μπούνε και τα projects Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος και Λάρισα – Βόλος, καθώς και η τηλεδιοίκηση/σηματοδότηση που καταστράφηκε.
Ο ΒΟΑΚ και τα άλλα χρονοδιαγράμματα έργων
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, όπως είπε ο Χρ. Σταϊκούρας, διαδικασία που περιμένουν οι διεκδικητές και η αγορά. Για να δούμε λοιπόν πότε θα γίνει και τι θα «βγει». Σε σχέση με άλλα έργα, τον Ιανουάριο θα είναι έτοιμο συνολικά το Ακτιο – Αμβρακία, το Πάτρα – Πύργος οδεύει προς το 30% με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025, στον Ε65 το τμήμα Καλαμπάκα – Τρίκαλα θα είναι έτοιμο το α’ τρίμηνο 2024 και το Λαμία – Ξυνιάδα στο τέλος α’ 6μήνου του νέου έτους, ενώ προχωρούν το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το Μπράλος – Άμφισσα, τα άλλα έργα του ΒΟΑΚ και πάει λέγοντας. Μέσα στο 2024 θα συσταθεί το μητρώο γεφυρών όπου θα καταγραφούν όλες οι υπάρχουσες γέφυρες και τα ακριβή χαρακτηριστικά τους ώστε να αποφασιστεί τι παρεμβάσεις χρειάζονται.
Οι χρηματοδοτήσεις των projects
Για καθυστερήσεις στην προώθηση έργων, σε διαγωνιστικές διαδικασίες, για προβλήματα στις χρηματοδοτήσεις αλλά και στην αποπληρωμή οφειλών «φωνάζουν» οι κατασκευαστές. Ο αρμόδιος υπουργός πάντως, θεωρεί ότι δεν υπάρχει «στάση πληρωμών», ενώ αναγνωρίζει προβλήματα με καθυστερήσεις σε έργα αλλά και στο χρηματοδοτικό τομέα. Ωστόσο, ζητάει τη συναίνεση των εμπλεκόμενων, εκφράζει την αισιοδοξία ότι θα υλοποιηθούν τα χρονοδιαγράμματα, ενώ προσπαθεί να βρει πόρους ιδίως για τα έργα που «τρέχουν». Όπως, π.χ., για τα σιδηροδρομικά στη Βόρεια Ελλάδα που δεν έχουν εξασφαλίσει το σύνολο των κεφαλαίων και γίνονται επαφές με τις Βρυξέλλες για να βρεθούν πόροι 1 δισ. ευρώ από το υφιστάμενο CEF.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.