Προμήθειες και εναλλακτικά χαράτσια
Επειδή εγώ αρχίζω και μπερδεύομαι με τις περίφημες προμήθειες των τραπεζών, θέλετε να μου πείτε ότι, ένα έμβασμα που θέλει μια ημέρα να φτάσει στον προορισμό του και κοστίζει αθροιστικά 5,2 ευρώ σε αυτόν που το στέλνει και αυτόν που το λαμβάνει, θα κοστίζει μετά το νέο νόμο 1 ευρώ και για τους δύο; Θέλω να το δω στην πράξη όπως και να καταλάβω στην πράξη γιατί ένα έμβασμα χρειάζεται ένα ολόκληρο εικοσιτετράωρο να πάει από μια ελληνική τράπεζα σε μια άλλη ενώ υποτίθεται ότι αποστέλλεται με άμεση προτεραιότητα. Κατά τα λοιπά επειδή βλέπω την απώλεια των εσόδων μεγάλη η μαγική μου σφαίρα προβλέπει να έρχονται φουσκωμένα έξοδα... τήρησης λογαριασμών.
Αλλαγές σε ιδιοκτησία και όνομα
To 2025 έρχεται και έχουμε την αίσθηση ότι ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών θα είναι από τους πιο ενδιαφέροντες. Από τη μια πλευρά αναμένεται αλλαγή ιδιοκτησίας στη Nova και από την άλλη αλλαγή ονομασίας στον όμιλο ΟΤΕ που φαίνεται ότι θα αποκτήσει το Τ που κυριαρχεί σε όλες τις θυγατρικές ανά τον πλανήτη της Deutsche Telekom. Ήδη σε ότι αφορά στο Τ αν κάποιος παρατηρήσει προσεκτικά την επικοινωνία του ομίλου ΟΤΕ θα διαπιστώσει ότι βρίσκεται παντού και δείχνει τις προθέσεις των Γερμανών. Η πλευρά της διοίκησης του ΟΤΕ δεν έχει διαψεύσει το ενδεχόμενο.
To κλίμα και τα λύματα
H κλιματική αλλαγή έχει αρχίσει να γίνεται μεγάλος πονοκέφαλος για πολλούς.
Κάποιοι πέρασαν Χριστούγεννα προσπαθώντας να διασχίσουν τα βοθρολύματα στην Λεωφόρο Ποσειδώνος τα οποία απ' ότι μάθαμε αναμείχθηκαν με τα όμβρια και κατέληξαν στη θάλασσα προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή. Και όλα αυτά γιατί ακόμη δεν έχουν γίνει οι σχετικές μελέτες για να κατασκευαστεί το έργο, όταν το πρόβλημα άρχισε να εμφανίζεται από πέρισυ.
Επειδή στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής θα μας ζητούν σύντομα εργασίες για την αναβάθμιση του πιστοποιητικού του σπιτιού μας, θα πρότεινα να σπεύσουν και οι αρμόδιοι των δικτύων και όχι μόνον να προχωρήσουν στις αναβαθμίσεις που απαιτούνται.
Προοπτικές 2025
Οι επενδυτές έκλεισαν τα βιβλία τους, επιχειρώντας να αξιολογήσουν τι έκαναν μέσα στη χρονιά
Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις τους στις τράπεζες δεν τα πήγαν και άσχημα.
Η σχέση τιμής προς λογιστική αξία για τις ελληνικές τράπεζες κινείται μεταξύ 0,5% έως 1% ενώ στην Ευρώπη κινείται από 1% και πάνω. Για τον λόγο αυτόν οι διεθνείς αναλυτές κρίνουν πως οι ελληνικές τράπεζες έχουν ακόμη περιθώρια ανόδου παρά το γεγονός πως η επικείμενη διακυβέρνηση Τράμπ έβαλε νέα δεδομένα στο τραπέζι των συζητήσεων.
Τα νέα Λεωφορεία στην Αθήνα
Την περαιτέρω ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το έτος 2025 που προ ημερών παρουσίασε ο Υπουργός Επικρατείας, κ. Σκέρτσος. Το έργο αφορά την προμήθεια 300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Τα λεωφορεία θα είναι σε κυκλοφορία μέχρι το τέλος του 2025. Επιπρόσθετα, τον Σεπτέμβριο 2025 στο πλαίσιο του Β΄ Διαγωνισμού για την Ηλεκτροκίνηση αναμένεται η διακήρυξη για την προμήθεια επιπλέον 700 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Να αναφέρουμε βέβαια ότι οι αστικές συγκοινωνίες είναι αρμοδιότητας του υπ. Υποδομών και Μεταφορών.
Προχωράει το αεροδρόμιο στο Καστέλι
Στην κυβερνητική ατζέντα εντάσσεται το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ (σύμβαση παραχώρησης), με τη συμμετοχή των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR (ινδικός όμιλος). O υπό κατασκευή Αεροσταθμός θα έχει έκταση 90.000 τ.μ. Το Οδικό Δίκτυο αφορά στη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο (μήκους 18 χλμ. περίπου), και τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ μήκους έξι χλμ. Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται η ολοκλήρωση του 70% της κατασκευής του έργου. Για την ώρα, η πρόοδος του έργου ξεπερνά το 40%, ενώ αναμένεται η εμπορική του λειτουργία το 2027.
Ολοκληρώνεται το Πάτρα – Πύργος
Προφανώς, μέσα στο 2025 θα έχουμε εξελίξεις και για τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, η παράδοση του οποίου αναμένεται στο τέλος του 2025, όπως ανέφερε το σχέδιο, αν και από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών έχουν καταγραφεί πιο «φιλόδοξα» χρονοδιαγράμματα. Να σημειωθεί ότι ο οδικός άξονας κατασκευάζεται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ.
Τα κέρδη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την έχουμε αναφέρει αρκετές φορές στη στήλη, αλλά οι κινήσεις της σε… επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό πεδίο, μας υποχρεώνουν να επανέλθουμε και προς το κλείσιμο του έτους. Στα 13,1 ευρώ περίπου «μπήκε» η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 2024, στα 18,4 ευρώ βρίσκεται περίπου, έχοντας δώσει και το σχετικό της bonus. Και οι αναλυτές έχουν βάλει τον πήχη έως και σχεδόν τα 27 ευρώ. Με επενδυτική ισχύ 3,1 δισ. μετά και την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, με χαρτοφυλάκια να επανεπενδύουν κεφάλαια στη μητρική, με έργα και συμβάσεις παραχώρησης να καταλήγουν… κατά ριπάς στον όμιλο, επόμενο είναι να απασχολεί θετικά την αγορά.
Η AKTOR, η ΑΜΚ και η αναβάθμιση
Κοντά στα 785 εκατ. ευρώ είναι η κεφαλαιοποίηση της AKTOR (πρώην Intrakat), η διασπορά της δεν είναι και αμελητέα (αν και όχι ευρεία), ο όμιλος μετασχηματίζεται και ενισχύεται, ενώ επίκειται και ΑΜΚ ύψους 200 εκατ. ευρώ. Κατά συνέπεια, λογικό είναι στην αγορά να την θεωρούν ως ισχυρή υποψήφια για να «ανέβει» χρηματιστηριακά στον FTSE 25, απ’ όπου βέβαια έτσι κι αλλιώς θα υπάρξει η αποχώρηση της ΤΕΝΕΡΓΑ. Όσον αφορά στην ΑΜΚ, λογικά η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δεν θα αργήσει να «δώσει πράσινο φως».
Το year end rally της Ελλάκτωρ
Το δικό της… year end rally έκανε η μετοχή της Ελλάκτωρ, αν υπολογίσουμε ότι «έγραφε» περί τα 1,6 ευρώ κάπου στις 20 Νοεμβρίου (χαμηλό πολλών μηνών) και ήδη προσέγγισε τα 2 ευρώ, αν και μέσα στο έτος έχει κάνει υψηλό στα 2,7-2,8 ευρώ. Βέβαια, για να εξηγήσουμε και τις αποκλίσεις, έχει δώσει και επιστροφή κεφαλαίου 0,5 ευρώ ανά μετοχή, «χρυσώνοντας» τους μετόχους με συνολικά 174 εκατ. ευρώ, προφανώς με τους Ολλανδούς και την Motor Oil να παίρνουν «τη μερίδα του λέοντος». Λέτε η αγορά να «πουσάρει» τον τίτλο προσδοκώντας σε ανάλογο bonus;
Η κίνηση της ΔΕΗ
Αντέδρασε την Δευτέρα ο τίτλος της ΔΕΗ (+2,33%, στα 11,87 ευρώ), που βρίσκεται 70 σεντ υψηλότερα από το «κλείσιμο» 2023. Να σημειώσουμε ότι ήδη μέσα στο 2024 ήδη 2-3 φορές «χτύπησε» προς τα υψηλά έτους των 12,3 και άνω ευρώ, δίχως να τα υπερβεί. Πρόσφατα, νέα, υψηλότερη τιμή-στόχο για τη μετοχή της ΔΕΗ, στα 17,9 από 15 ευρώ πριν, έδωσε η JP Morgan, διατηρώντας τη σύσταση overweight. Ενώ και ξένα funds (π.χ. CVC κ.α.) ενίσχυσαν οριακά το ποσοστό τους. Να δούμε αν δικαιώσει όσους χρηματιστές – αναλυτές την βάζουν ανάμεσα στις επιλογές τους για τη συνέχεια.
Σημαντικό το 2025 για τη Metlen
Πέντε σερί πτωτικές συνεδριάσεις έχει γράψει η μετοχή της Metlen, γυρίζοντας προς τα 33,2 ευρώ περίπου, έχοντας μια απώλεια της τάξεως του 9%-10% σε 12μηνη βάση. Βέβαια, ο όμιλος μεγαλώνει σε όλα τα επίπεδα ενώ το 2025 θα «βλέπει» προς Λονδίνο πλευρά. Θεωρητικά, δηλαδή, το νέο έτος θα είναι μια σημαντική χρονιά για το γκρουπ από πολλές πλευρές, τόσο επιχειρηματικά όσο και χρηματιστηριακά.
Κάνει come back η Cenergy;
Μπορεί να χάθηκαν και μάλιστα λίγο άτσαλα τα 10 ευρώ του Σεπτεμβρίου, αλλά η μετοχή της Cenergy του ομίλου Viohalco ανέκαμψε σε ένα βαθμό από το πισωγύρισμα και κινήθηκε εκ νέου ανοδικά προς τα 9,3 ευρώ. Σε 12μηνη δε βάση, δίνει κέρδη σχεδόν 30%, δεν τα λες και άσχημα. Και υπάρχουν οι μπίζνες στο εξωτερικό και το ισχυρό ανεκτέλεστο. Αλλά να δούμε τι θα πει το ταμπλό.
«Σαραντάρισε» ο Τιτάνας
Για τη μετοχή του ΤΙΤΑΝ τα έχουμε ξαναπεί από… χαμηλότερα επίπεδα. Και ο τίτλος έγραψε τα 40 ευρώ στα τέλη του 2024 (ενδοσυνεδριακά και λίγο υψηλότερα), με καλά μεγέθη στο 9μηνο και τη διοίκηση της εισηγμένης να «βλέπει» συνέχιση του growth και… προς τις ΗΠΑ (για το επικείμενο IPO της εκεί θυγατρικής). Η κεφαλαιοποίηση της ιστορικής τσιμεντοβιομηχανίας ανέρχεται σε 3,13 δισ. ευρώ.
Κεφαλαιακή ενίσχυση για τον Piraeus Tower
Με την από 19.12.2024 απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας «PIRAEUS TOWER Α.Ε.», το μετοχικό της κεφάλαιο αυξήθηκε κατά το ποσό των 440.000 ευρώ. Αρα, πλέον ανέρχεται στα επίπεδα των 5,46 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε ότι ένας εκ των μετόχων του project, η Dimand (οι άλλοι είναι οι Prodea, EBRD) έχει δηλώσει ότι αναζητάει αγοραστή για το μερίδιό της, όπως έχει ήδη π.χ. κάνει για το HUB 26 (είναι στο πακέτο ακινήτων που θα αγοράσει η ΑKTOR από την Prodea, συν-επενδύτρια της Dimand). Για να δούμε τις εξελίξεις σε αυτό το κτηριακό project, όπως και σε άλλα σαν το Μινιόν κ.λπ.
Τα χρονικά ορόσημα για τις νέες ΣΔΙΤ φυλακές Ασπροπύργου
Για το ΣΔΙΤ project της «Μετεγκατάσταση Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού» στον Ασπρόπυργο, έχετε διαβάσει πολλές φορές από το insider.gr. Πρόσφατα δε, γράφαμε ότι αναμένεται η υποβολή προσφορών κάπου την Άνοιξη 2025. Το ΤΑΙΠΕΔ προ ημερών δημοσίευσε πρόσκληση, μέσω της οποίας επιθυμεί να συνεργαστεί και να αναθέσει υπηρεσίες συμβούλου σε θέματα ασφάλειας για την ωρίμανση και διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αν λάβουμε υπόψη ένα σχετικό χρονοδιάγραμμα που βάζει το Ταμείο για τα παραδοτέα και τις προσεχείς ενέργειες, τότε για έγγραφα που θα τεθούν σε Ανταγωνιστικό Διάλογο τίθεται ενδεικτικός χρόνος παράδοσης εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, για την πρόσκλησης υποβολής προσφορών το δεύτερο τρίμηνο, ενώ για το τελικό σχέδιο Σύμβασης Σύμπραξης προς υπογραφή από τον προσωρινό ανάδοχο μπαίνει ενδεικτικός χρόνος παράδοσης εντός του τέταρτου τριμήνου του έτους 2025. Υπενθυμίζεται ότι για την ώρα το έργο αξίας 617 εκατ. (765 εκατ. με ΦΠΑ) διεκδικούν οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος (πλέον Metlen).
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.