To quiet luxury ήταν μια από τις μεγαλύτερες τάσεις της μόδας του περασμένου έτους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχει ήδη πάρει μερίδιο στα χαρτοφυλάκια επενδυτών, αφήνοντας πραγματικό αποτύπωμα, σε αντίθεση με άλλα πρόσκαιρα trends στο TikTok ή στο Instagram.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το πολυτελές ρετιρέ της οικογένειας Gucci στη Νέα Υόρκη πωλείται για 35 εκατ. δολάρια
Τι είναι η «ήσυχη πολυτέλεια»;
Πρόκειται για το rebranding μιας διαχρονικής αξίας στη μόδα αλλά και την ποπ κουλτούρα: δηλαδή της απλότητας που κοστίζει εκατοντάδες (και χιλιάδες) ευρώ και αντίστροφα του αμύθητου πλούτου που καλύπτεται με το πέπλο του μινιμαλισμού. Η εποχή των δυνατών, φανταχτερών επιδείξεων πλούτου στη μόδα έχει περάσει ανεπιστρεπτί καθώς τώρα όλα έχουν να κάνουν με τη λεπτότητα και την διακριτικότητα. Ωστόσο, η επίμαχη τάση δεν ελκύει αποκλειστικά τον κόσμο της μόδας, αλλά έχει εισέλθει δυναμικά στα επενδυτικά ραντάρ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέες τάσεις στην αγορά πολυτελών ακινήτων: Οι νικητές του 2023 - Τα φετινά φαβορί
Οι νικητές
Μερικές από τις κορυφαίες εταιρείες που επωφελήθηκαν από αυτό το νέο κύμα είναι η Hermes, η Miu Miu που ανήκει στην Prada, η Brunello Cucinelli, η Compagnie, η Financière Richemont και η Swatch, σύμφωνα με την DBS Bank, τη μεγαλύτερη τράπεζα της Νοτιοανατολικής Ασίας, ενώ ταυτόχρονα, μερικά από τα top picks της ασιατικής τράπεζας είναι οι Moncler, LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) και Ermenegildo Zegna.
«Με το αθόρυβο κίνημα πολυτελείας που αναδεικνύει την αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για λεπτότητα στα είδη πολυτελείας, οι κολοσσοί της μόδας που επικεντρώνονται στην... υποτιμημένη κομψότητα και τη διαχρονική ποιότητα, έχουν απήχηση στους πελάτες, επωφελούμενοι από αυτή την τάση», υπογραμμίζει ο Χου Γουέι Φουκ, επικεφαλής επενδύσεων της DBS Bank.
«Επομένως, το 2023, οι... σιωπηλοί γίγαντες πολυτελείας ξεπέρασαν κατά 23% τις επιδόσεις έτερων ισχυρών ανταγωνιστών τους. Αναμένουμε ότι αυτή η συνεχής αλλαγή στη δυναμική του κλάδου θα συμβάλει στη διατήρηση αυτής της αντιστροφής στα κέρδη, με επιχειρήσεις να υπεραποδίδουν και παραδοσιακούς παίκτες να χάνουν έδαφος» πρόσθεσε. Σύμφωνα με την DBS, ένας οίκος εμπίπτει στην κατηγορία «ήσυχη πολυτέλεια» εάν είναι επικεντρωμένη στην υψηλή ποιότητα, διατηρώντας παράλληλα την αποκλειστικότητα και τη σπανιότητα των προϊόντων της.
Επενδυτές και μεγάλες αγορές
Σε αντίθεση με τις viral και εφήμερες τάσεις που έρχονται και φεύγουν, οι επενδυτές παρακολουθούν στενά τις προαναφερθείσες εταιρείες, εκτιμώντας πως ήρθαν για να μείνουν και διαθέτουν μακροπρόθεσμο potential. «Υπάρχει κι η άποψη που λέει πως τα μεγάλα και έντονα λογότυπα εταιριών, έχει κουράσει, επομένως οι καταναλωτές θέλουν ρούχα και αξεσουάρ που "φωνάζουν" πολυτέλεια, αλλά είναι καθημερινά και διακριτικά» επισημαίνει ο Μάρκους Χένσεν, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Vontobel Quality Growth Boutique.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Luxury επενδύσεις με «χειρουργική ακρίβεια» από LVMH στα ρολόγια πολυτελείας
Σε Ασία-Ειρηνικό, αν και η όρεξη των Κινέζων καταναλωτών για προϊόντα πολυτελείας μπορεί να μην έχει «κλείσει», οι οίκοι διευρύνουν τους ορίζοντές τους για να καλύψουν κι άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία που βλέπουν αυξανόμενη ζήτηση. Μάλιστα, και η Ινδία είναι η τελευταία μεγάλη ώριμη αγορά, κυρίως λόγω του αυξανόμενου πλούτου του τεράστιου πληθυσμού της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έμαθε να μαγειρεύει στη φυλακή και άνοιξε εστιατόριο - «Βγάζω 2 εκατ. ευρώ»
Μια πρόσφατη έκθεση της Goldman Sachs προέβλεψε ότι περίπου 100 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ινδία θα γίνουν «εύποροι» μέχρι το 2027 — με ετήσιο εισόδημα άνω των 10.000 δολαρίων, ενώ επί του παρόντος, 60 εκατ. πολίτες στην πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου κερδίζουν περισσότερα από αυτό το «πλαφόν».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έστησε επιχείρηση με «ψίχουλα» και πέρυσι έβγαλε 75 εκατ. ευρώ - Τα 3 βήματα
Το... φλεξ της πολυτέλειας είναι εκτός μόδας
Οι μετοχές του quiet luxury εκτινάχθηκαν πέρυσι και τα χαρτοφυλάκια των εν λόγω εταιρειών ενισχύθηκαν, συμπαρασύροντας καθοδικά τις επωνυμίες που θεωρήθηκαν πολύ «δυνατά». «Πιστεύουμε ότι καθ' όλη τη διάρκεια του 2024 τα διάσημα εμπορικά σήματα θα πρέπει να επικεντρωθούν ξανά στο περιεχόμενο της μόδας και στη νεολαία, προκειμένου να προσελκύσουν εκ νέου τους πελάτες και να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους», εκτιμά η ερευνήτρια της BofA Άσλεϊ Γουάλας, συμπληρώνοντας ότι οι εταιρείες που προσανατολίζονται προς την «ήσυχη πολυτέλεια» θα αποκομίσουν σημαντικά οφέλη.