Αρκετό δρόμο έχουν ακόμη να διανύσουν τα τμήματα επικοινωνίας και marketing των επιχειρήσεων, οι οποίες επιφορτίζονται (και) με την ευθύνη να εκπαιδεύσουν το καταναλωτικό κοινό για τις πρακτικές της Κυκλικής Οικονομίας.
Γνωστές επωνυμίες σε όλο τον κόσμο όπως η Levi's και η Madewell εφαρμόζουν προγράμματα ανακύκλωσης υφασμάτων, η IKEA στηρίζει την μεταπώληση, ωστόσο οι καταναλωτές δεν δείχνουν να είναι ακόμη πλήρως ευαισθητοποιημένοι όταν έρχεται η ώρα να αγοράσουν.
Νέα μελέτη της ανεξάρτητης εταιρείας ερευνών DNV σε δείγμα που αφορούσε σε 2.900 καταναλωτές στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, διαπίστωσε ότι το 35,8% δεν είχε ακούσει για την κυκλική οικονομία ενώ από αυτούς που είχαν, το 45% δήλωσε ότι έχει εκτεταμένες γνώσεις και συμμετέχει ενεργά.
Όπως είναι αναμενόμενο η γνώση και η δέσμευση είναι υψηλότερες στις νεότερες γενιές (Gen Z), οι οποίες αναλαμβάνουν δράση κατά της υπερθέρμανσης του πλανήτη, με το 53% να υποστηρίζει ότι συμμετέχει ενεργά ενώ από τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, μόνο το 32,4% ακολουθεί την ίδια «γραμμή», κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια να εμπλακούν περαιτέρω, ανέφερε η έκθεση.
Ως πηγές πληροφόρησης για την κυκλική οικονομία, οι ερωτηθέντες ανέφεραν τόσο τα παραδοσιακά όσο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ δευτερευόντως αποκομίζουν γνώσεις από τις πολιτικές συζητήσεις και μέσω φίλων, σύμφωνα με την έρευνα. Ακόμη, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες ενσωματώνουν κωδικούς QR στις ετικέτες τους και συνεργάζονται με πλατφόρμες και blogs περιβαλλοντικής ενημέρωσης , μόνο ένας στους πέντε από ερωτηθέντες ανέφερε ότι λαμβάνει τις πληροφορίες του απευθείας από κατασκευαστές και προμηθευτές, υποδεικνύοντας ότι οι επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστεί να κάνουν περισσότερα για να μεταδώσουν το μήνυμά τους και να χτίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού.
«Οι κατασκευαστές και οι εταιρείες πρέπει να οδηγήσουν τη μετάβαση στην κυκλική οικονομία. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δυνατό χωρίς τη συμμετοχή των καταναλωτών», δήλωσε ο Luca Crisciotti, Διευθύνων Σύμβουλος της αλυσίδας εφοδιασμού και διασφάλισης προϊόντων της DNV. «Έτσι, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να καλυφθεί το κενό πληροφόρησης, να διασφαλιστεί ότι η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών είναι προτεραιότητα ενώ αυτές πρέπει να παρέχονται έγκυρες, αξιόπιστες πληροφορίες».
Τα πρότυπα συμπεριφοράς, η ανατροφή και η αγοραστική δύναμη παίζουν ρόλο στον βαθμό στον οποίο οι καταναλωτές στρέφονται προς την κυκλική οικονομία, αλλά οι προσπάθειες των εμπορικών σημάτων και των εμπόρων λιανικής φαίνεται ότι κινούν τα νήματα. Τα προϊόντα της κυκλικής μόδας δείχνουν να είναι τα περισσότερο «ορατά», με το 67,7% των καταναλωτών που ερωτήθηκαν να επιβεβαιώνουν ότι έχουν δει ένα κυκλικό προϊόν στο κατάστημα ή στο διαδίκτυο.
Τα προϊόντα που ενσωματώνουν διαδικασίες ανακύκλωσης στον τρόπο παραγωγής τους αποτελούν προτεραιότητα για το 48,1% των ερωτηθέντων ενώ το 62,9% δήλωσε ότι προτιμά να αγοράζει λιγότερα ή να επιλέγει μεταχειρισμένα προϊόντα. Όσοι είναι άνω των 55 ετών κάνουν περισσότερες μεταποιήσεις (σε σχέση με τους νεότερους ομολόγους τους), ενώ οι νεότεροι ερωτηθέντες τείνουν να αγοράζουν περισσότερα μεταχειρισμένα και να νοικιάζουν αντί να αγοράζουν. Η έρευνα επιβεβαιώνει τα δεδομένα της CGS πριν από λίγους μήνες που έδειξαν ότι οι καταναλωτές Gen Z είναι πέντε φορές πιο πιθανό να συχνάζουν σε ιστότοπους όπως το ThredUp ή το eBay σε σχέση με τους Baby Boomers.
Αν και το στυλ και η τιμή συνεχίζουν να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις αγοραστικές αποφάσεις, η τιμή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους νεότερους καταναλωτές, κάτι που η DNV εκτιμά ότι μπορεί να συνδέεται με την αγοραστική τους δύναμη. Εκτός από το κόστος, αρκετοί παράγοντες επηρεάζουν τους καταναλωτές όταν αποφασίζουν αν θα αγοράσουν προϊόντα κυκλικής μόδας.
Οι πληροφορίες σχετικά με το οικολογικό αποτύπωμα ενός προϊόντος είναι σημαντικές για σχεδόν τους μισούς από τους ερωτηθέντες, ακολουθούμενες στενά από τις συνθήκες εργασίας, την ποιότητα του προϊόντος και τις πιστοποιήσεις, τις αξιόπιστες ετικέτες και τους επικυρωμένους ισχυρισμούς βιωσιμότητας.
«Οι καταναλωτές τείνουν να εστιάζουν περισσότερο σε πτυχές της κυκλικότητας που βρίσκονται πιο κοντά και σε κύρια θέματα που απασχολούν την καθημερινή ζωή ενός ατόμου», ανέφερε η έκθεση.
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες, ωστόσο, πιστεύουν ότι οι εταιρείες και οι επωνυμίες πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για την ανακυκλωσιμότητα ενός προϊόντος, ενώ απαιτούν να καταστούν πιο καινοτόμες και μάλιστα, πολλοί είναι πρόθυμοι να το υποστηρίξουν αυτό με δικές τους δαπάνες. Περίπου το 21% των ερωτηθέντων είπε ότι πιστεύει ότι το μποϊκοτάζ και η υπεράσπιση των οικολογικών πρακτικών/προϊόντων μπορούν να λειτουργήσουν, κάτι που η DNV είπε ότι «θα μπορούσε να αποτελεί κίνδυνο για εταιρείες που δεν βελτιώνονται και δεν κοινοποιούν τη συμβολή τους στην κυκλικότητα».