Στο παιχνίδι της κυκλικής οικονομίας μυούν οι μεγάλες επιχειρήσεις τους καταναλωτές συνδέοντας γνωστά brands και αγαθά πρώτης ανάγκης με πρακτικές ανακύκλωσης, επανάχρησης, μείωσης χρήσης πλαστικού και επιβράβευσης της καταναλωτικής συμπεριφοράς, όταν αυτή τείνει να γίνει πιο οικολογική.
Μεγάλες αλυσίδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό από το χώρο της εστίασης αλλά και του λιανικού εμπορίου στρέφονται σε βιώσιμες πρακτικές σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας ενώ το μάρκετινγκ δεν στοχεύει μόνο στην αύξηση των πωλήσεων αλλά και στην ενίσχυση της υπεύθυνης κατανάλωσης.
Πρόσφατα, η Unilever ανακοίνωσε ότι από το εργοστάσιό της στην περιοχή του Ρέντη, θα παράγεται το νέο μπουκάλι υγρού απορρυπαντικού Skip, το οποίο θα έχει φιλική προς το περιβάλλον σύνθεση αφού θα παράγεται από ένζυμα σε ποσοστό 100%, διατηρώντας ωστόσο την ισχύ του στην καταπολέμηση των λεκέδων. Ταυτόχρονα όμως και το μπουκάλι του απορρυπαντικού θα προέρχεται από ανακυκλωμένο πλαστικό και θα αποτελεί μια 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία.
Στον κλάδο της εστίασης, δεδομένου ότι από την 1η Ιανουαρίου 2022 επιβάλλεται στους καταναλωτές εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος 0,05 ευρώ για κάθε πλαστικό μίας χρήσης που διατίθεται ως συσκευασία των έτοιμων ποτών και φαγητών (στην περίπτωση του καφέ ο καταναλωτής πρέπει να καταβάλει 0,05 ευρώ για το ποτήρι και 0,05 ευρώ για το καπάκι, συνολικά δηλαδή 0,10 ευρώ), οι επιχειρήσεις προσφέρουν κίνητρα επανάχρησης. Γνωστές αλυσίδες όπως η Coffee Island προωθεί τη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων, αντί πλαστικών και εκπαιδεύει τους εργαζόμενούς της στην αρχή «μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση».
Ομοίως, αρχής γενομένης από το εξωτερικό, δοκιμαστικά προγράμματα επαναχρησιμοποιήσιμων ποτηριών έχουν λανσάρει και τα McDonald's και τα Starbucks.
Η McDonald's λάνσαρε ένα πρόγραμμα επαναχρησιμοποιούμενο ποτηριών στο Ηνωμένο Βασίλειο το περασμένο καλοκαίρι, σε συνεργασία με τη Loop. Οι πελάτες σε έξι εστιατόρια μπορούσαν να παραγγείλουν τον πρωινό τους καφέ σε μια επαναχρησιμοποιήσιμη κούπα δίνοντας ως εγγύηση μια λίρα, την οποία έπαιρναν πίσω όταν επέστρεφαν το φλιτζάνι ενώ λάμβαναν και έκπτωση στην επόμενη παραγγελία τους.
Στο χώρο της λιανικής, στις ΗΠΑ, η Ulta Beauty, ένας από τους κορυφαίους λιανοπωλητές καλλυντικών, προϊόντων περιποίησης δέρματος και μαλλιών με περισσότερα από 1.200 καταστήματα πρόσφερε προϊόντα σε επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες.
Η Adidas και η Allbirds συνεργάστηκαν για την κατασκευή sneaker χαμηλών εκπομπών άνθρακα με ανακυκλωμένα υλικά, το γνωστό Futurecraft.Footprint. Κάθε ζευγάρι παράγει λιγότερο από 6,5 λίβρες ισοδύναμες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με περίπου 30 λίβρες που παράγει ένα συμβατικό παπούτσι για τρέξιμο.
Ομοίως, η Nike έχει ανανεώσει τη γκάμα της με το Blazer Mid, το Air VaporMax και το Free Run 5.0 τα οποία κατασκευάζονται με ανακυκλωμένα υλικά, ενώ η πολυτελής ετικέτα Roscomar χρησιμοποίησε φυτικά και ανανεώσιμα υλικά για να κατασκευάσει επίσης βιώσιμα παπούτσια.
Τέλος, η Ikea διευρύνει το πρόγραμμα αγοράς και μεταπώλησης επίπλων, το οποίο είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία όταν η εταιρεία το λάνσαρε σε 27 χώρες το 2020, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Αυστραλίας, του Καναδά και της Ιαπωνίας και κατόπιν των ΗΠΑ.
Μετά την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος στο Conshohocken της Πενσυλβάνια, όπου η εταιρεία λέει ότι το 100% των ειδών που εισήχθησαν μεταπωλήθηκαν, η Ikea το λάνσαρε σε όλα τα καταστήματά της στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο του περασμένου έτους. Μέσω του προγράμματος, οι πελάτες μπορούν να λάβουν πίστωση για τα ήπια χρησιμοποιημένα, μη τροποποιημένα έπιπλα Ikea που μεταπωλούνται στο αντίστοιχο τμήμα των καταστημάτων.