Μετά την πανδημία, η «κοινωνική ευθύνη» γίνεται πολύ πιο σημαντική και οι επενδυτές εστιάζουν πλέον στο δεύτερο συστατικό του ESG ανατρέποντας την τάση όπου το περιβαλλοντικό κριτήριο μονοπωλούσε το ενδιαφέρον.
Περισσότερο από ποτέ, οι εταιρείες υπόκεινται σε έλεγχο για τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και εταιρικής διακυβέρνησης πολιτικές τους αλλά από τα κριτήρια ESG, το "E", δηλαδή το περιβαλλοντικό, συνήθιζε να προσελκύει την περισσότερη προσοχή, με τον παράγοντα "S" μερικές φορές να υποβαθμίζεται ή ακόμη και να αγνοείται. Αλλά μετά χτύπησε η πανδημία του Covid-19.
Τους πρώτους μήνες του 2020, οι managers των επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο βρέθηκαν ξαφνικά αντιμέτωποι με το απόλυτο τεστ ESG: στο πως πρέπει να αντιδράσουν στον απόηχο ενός οικονομικού και κοινωνικού σοκ.
Πολλά διευθυντικά στελέχη εταιρειών μπροστά στην παγκόσμια αναταραχή, έκαναν αρκετά βήματα αναμένοντας υποστήριξη από επενδυτές και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς για την εκπλήρωση των κοινωνικών τους ευθυνών σε μια περίοδο έκτακτης ανάγκης.
Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας πολλοί θεώρησαν ότι η κρίση επιδείνωσε τις κοινωνικές ανισότητες. Ωστόσο, πολλοί διευθύνοντες σύμβουλοι μείωσαν τις αμοιβές τους, «συμμεριζόμενοι τον πόνο» των περικοπών μισθών και των απολύσεων, ορισμένες εταιρείες συνεισέφεραν επίσης άμεσα την προσπάθεια για την υγειονομική περίθαλψη και άλλοι συνέχισαν να πληρώνουν το προσωπικό παρά το κλείσιμο του καταστήματός τους.
Κάποιες από αυτές τις αντιδράσεις στην κρίση φάνηκε να απηχούν μια προειδοποιητική έκκληση που έγινε από το The Business Roundtable, έναν από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της Αμερικής, ότι τα μέλη του εγκαταλείπουν το δόγμα της «πρωτείας των μετόχων» που καθοδηγούσε τον καπιταλισμό των ΗΠΑ για δεκαετίες.
Τον Ιούλιο του 2019, λίγους μήνες πριν από το ξέσπασμα του COVID-19, ο οργανισμός προέτρεψε τις εταιρείες να «προστατέψουν το περιβάλλον» και να συμπεριφέρονται στους εργαζόμενους με «αξιοπρέπεια και σεβασμό» παράλληλα με την παροχή μακροπρόθεσμων κερδών για τους μετόχους.
Τώρα, όμως, καθώς ο κόσμος επανέρχεται σταδιακά από την ταλαιπωρία και την αναστάτωση που προκάλεσε η πανδημία, υπάρχει ο κίνδυνος η κοινωνική ευθύνη να γλιστρήσει ξανά στην ατζέντα του ESG — εν μέρει επειδή μπορεί να είναι πιο νεφελώδης και δύσκολο να μετρηθεί από τα άλλα δύο κριτήρια.
«Ο παράγοντας «S» είναι το νέο κύμα μακροοικονομικών θεμάτων που επηρεάζουν την εταιρική απόδοση από την προσέλκυση ταλέντων, την απόκτηση επιχειρηματικών συμβάσεων και την παροχή οικονομικού πλεονεκτήματος», λέει ο Jason Saul, εκτελεστικός διευθυντής στο Center for Impact Sciences.
«Δεν είναι ότι οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για το "S" - είναι ότι δεν υπάρχουν τυποποιημένες μετρήσεις», προσθέτει. «Επίσης, δεν είναι μόνο τα κοινωνικά ζητήματα, είναι κοινωνικός αντίκτυπος ή ο αντίκτυπος μιας εταιρείας στην ευρύτερη κοινωνία. Αυτός είναι επίσης εξίσου σημαντικός και εξετάζεται».
Ωστόσο, καθώς αυξάνεται η πίεση στις επιχειρήσεις να επιδείξουν τα διαπιστευτήριά τους ως υπεύθυνοι εργοδότες, οι επενδυτές επισημαίνουν επίσης τους κινδύνους της φήμης από τις υπερβολικές υποσχέσεις αλλά και την υποεκπλήρωση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών δεσμεύσεων.
«Καθώς οι καταναλωτές αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τους ισχυρισμούς του “social washing”, όλες οι εταιρείες που αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τους είναι ευάλωτες σε αντιδράσεις», εκτιμά ο Jonas Kron, από την την Trillium Management.
Άλλοι επενδυτές συμφωνούν ότι, καθώς υποχωρεί η κατάσταση έκτακτης ανάγκης του COVID-19, οι εταιρείες πρέπει να δώσουν τόση προσοχή στους κοινωνικούς παράγοντες όσο και στις ανησυχίες για το περιβάλλον και την εταιρική διακυβέρνηση.
Με πληροφορίες από τους Financial Times