Μια «απαλή» ώθηση προς τα κάτω έχει δώσει προς το παρόν στις τιμές πετρελαίου και βενζίνης στη χώρα μας η πτώση κατά έως και 30% των διεθνών τιμών πετρελαίου. Η πτώση της τιμής αντλίας σε καμία περίπτωση δεν αντιστοιχεί στην «βουτιά» που κατέγραψε ο μαύρος χρυσός ακόμη και αν υπολογίσουμε το γεγονός ότι η τελική τιμή στην Ελλάδα αποτελείται κατά 70% περίπου από φόρους. Ενδεικτικό είναι ότι η τιμή αντλίας έχει μειωθεί για την ώρα μόνο κατά ελάχιστα λεπτά (π.χ την Παρασκευή η τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε από 1,56 ευρώ στα 1,52 ευρώ ενώ αντίθετα, το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένει μεγαλύτερη πτώση μέσα στις επόμενες 10 ημέρες.
Για την διασφάλιση της ορθής λειτουργίας της αγοράς ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, προανήγγειλε ελέγχους και πρόστιμα στα πρατήρια υγρών καυσίμων, εν μέσω της ραγδαίας μείωσης των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο.
«Η ραγδαία μείωση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου επιβάλλει και την προοδευτική μείωση στις λιανικές τιμές πώλησης καυσίμων στα πρατήρια. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ξεκίνησε ήδη -μέσω της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή- άμεσο έλεγχο στα τιμολόγια αγοράς και θα επιβάλει πρόστιμα όπου υπάρχει παράβαση» ανέφερε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Με … «όρια» η πτώση της τιμής στην Ελλάδα
Παρά το γεγονός ότι σε πολλές χώρες η πτώση των τιμών των καυσίμων έγινε ιδιαίτερα αισθητή από το πρωί της Δευτέρας, στην Ελλάδα, δεν αναμένεται να υπάρξουν πολύ μεγάλες αποκλίσεις από ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα καθώς το 70% της τελικής τιμής αφορά σε φόρους και άλλες επιβαρύνσεις.
Συγκεκριμένα, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:
• Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό (€ ανά 1000 λίτρα): Βενζίνη 700 ευρώ, Πετρέλαιο Κίνησης 410 ευρώ, Πετρέλαιο Θέρμανσης 280ευρώ, Υγραέριο Κίνησης 430 ευρώ, Υγραέριο οικιακό 60 ευρώ, Υγραέριο Βιομηχανίας 120 ευρώ.
• Τον ΦΠΑ 24%
• Τα ΔΕΤΕ 0,05%
• Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
• Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο
Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:
• Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
• Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
• Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).
«Πόλεμο τιμών» βλέπουν οι διεθνείς αναλυτές
Οι τιμές του πετρελαίου βυθίστηκαν μετά την αποτυχία του ΟΠΕΚ να επιτύχει συμφωνία με τους συμμάχους του σχετικά με τις περικοπές στην παραγωγή. Η αδυναμία συνεννόησης με τη Ρωσία οδήγησε τη Σαουδική Αραβία στο να εξαγγείλει αύξηση της παραγωγής ενισχύοντας τους φόβους για έναν νέο πόλεμο τιμών.
«Η Σαουδική Αραβία παράγει με το χαμηλότερο κόστος», αναλύει ο John Kilduff του Again Capital και προσθέτει ότι μπορεί με αυτό τον τρόπο να χτυπήσει διεθνείς ανταγωνιστές όπως οι ΗΠΑ, οι οποίες παράγουν με υψηλότερο κόστος.
«Πιστεύουμε ότι ο παγκόσμιος πόλεμος τιμών του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας ξεκίνησε ξεκάθαρα αυτό το Σαββατοκύριακο όταν η Σαουδική Αραβία μείωσε δραματικά τη σχετική τιμή στην οποία πωλεί το αργό της», δήλωσε αναλυτής της Goldman Sachs.
Η Goldman αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για το τρίτο τρίμηνο σημειώνοντας ότι το μπρεντ θα μπορούσε να πέσει στα 30 δολάρια ανά βαρέλι ή ακόμη και στα 20.
Τι σημαίνει η πτώση της τιμής για την αγορά για νευραλγικούς και άμεσα εμπλεκόμενους κλάδους
Από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου σε μια «πρώτη ανάγνωση» οι βιομηχανίες και οι επιχειρήσεις βγαίνουν κερδισμένες καθώς μειώνονται τα λειτουργικά τους κόστη. Ορισμένοι μάλιστα κλάδοι της βιομηχανίας οι οποίοι είναι πιο ενεργοβόροι όπως είναι για παράδειγμα οι μεταλλουργικές επιχειρήσεις μειώνουν τις δαπάνες ιδιοκατανάλωσης. Πιο περίπλοκα είναι ωστόσο τα πράγματα για τις επιχειρήσεις από τον κλάδο του πετρελαίου, οι οποίες από τη μια πλευρά μειώνουν τις δαπάνες τους από την άλλη όμως χάνουν έσοδα από τις χαμηλότερες τιμές πώλησης. Όταν είναι χαμηλή η τιμή του πετρελαίου υπάρχουν θεωρητικά χαμηλότερα κέρδη αλλά υπάρχει και κάτι καλό γιατί μειώνονται οι δαπάνες. Από την άλλη, η χαμηλή τιμή του πετρελαίου αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις έρευνες και εξορύξεις καθώς δεν δελεάζει τους επενδυτές να προχωρήσουν σε νέα project ή να συνεχίσουν ενδεχομένως αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Εξίσου πολύπλοκα είναι τα πράγματα και για τις αερομεταφορές, οι οποίες πλήττονται από την εξάπλωση του κορονοϊού. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν βρίσκονται αντιμέτωπες μόνο με την πτώση των εσόδων λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις αλλά και με ένα ακόμη «τερτίπι» της αγοράς. Εάν οι τιμές της αγοράς πέσουν κάτω από τις αντισταθμισμένες αξίες, ο κλάδος δεν θα επωφεληθεί από τη μείωση του κόστους των καυσίμων καθώς τότε, οι αεροπορικές θα κληθούν να πληρώσουν το αντισταθμισμένο ποσό και όχι τη φτηνότερη τιμή αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, μια απώλεια αντιστάθμισης του καυσίμου, μπορεί να είναι μεγάλη. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Forbes, για την Air France-KLM Group οι ζημιές που θα προκύψουν από τις επενδυτικές θέσεις καυσίμων είναι ύψους 1 δισσ.δολαρίων σε τρέχουσες τιμές. Ακόμη και μετά την αντιστάθμιση ζημιών, ο καθαρός λογαριασμός καυσίμων θα είναι χαμηλότερος από τον περσινό. Ωστόσο, η Air France-KLM θα μπορούσε να είναι σε μειονεκτική θέση έναντι ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών που είναι λιγότερο εκτεθειμένες σε αντιστάθμιση κινδύνου και, εκτός από όλους τους άλλους παράγοντες, μπορούν να προσφέρουν φθηνότερα εισιτήρια λόγω χαμηλότερων εισροών καυσίμων.