Λιγότερες από 30 ημέρες έχουν στη διάθεσή τους οι φορολογούμενοι για να καλύψουν το 30% του εισοδήματός τους με ηλεκτρονικές αποδείξεις προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή έξτρα φόρου αλλά και για να κερδίσουν φορο-έκπτωση που μπορεί να φθάσει έως και 2.200 ευρώ.
Όσοι δεν πιάσουν το στόχο του 30% θα κληθούν το 2023, με τα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων, να πληρώσουν έξτρα φόρο ίσο με το 22% των αποδείξεων που θα λείπουν. Για παράδειγμα, εάν ένας φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ πραγματοποιήσει φέτος ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών συνολικού ύψους 5.000 ευρώ και όχι 6.000 ευρώ που αντιστοιχούν στο 30% του ετησίου εισοδήματός του, θα κληθεί το 2022 να πληρώσει επιπλέον φόρο 220 ευρώ (1.000 Χ 22%).
Αντίθετα όσοι καταφέρουν και συγκεντρώσουν ηλεκτρονικές αποδείξεις από 20 κλάδους που βρίσκονται ψηλά στη λίστα της φοροδιαφυγής θα έχουν έκπτωση φόρου έως και 2.200 ευρώ.
Λίγες ημέρες πριν την εκπνοή του 2022 οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
1. Φορο-μπόνους. Για τα φορολογικά έτη 2022 έως και 2025 από το φορολογητέο εισόδημα του φυσικού προσώπου από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, αποκλειστικά και μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος, αφαιρείται αναλογικά ποσό ίσο με 30% των δαπανών για υπηρεσίες από συγκεκριμένα επαγγέλματα. Το ποσό που αφαιρείται από το εισόδημα δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 5.000 ευρώ ετησίως ούτε να είναι υψηλότερο από το πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία. Οι πληρωμές που δίνουν την έξτρα έκπτωση με ηλεκτρονικό χρήμα αφορούν αποδείξεις από 20 κατηγορίες επαγγελμάτων στις οποίες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι εργασίες υδραυλικού, ψυκτικού, συντηρητή θέρμανσης, ηλεκτρολόγου, μόνωσης, τοιχοποιίας, σοβατίσματος, τοποθέτησης πλακιδίων, ταξί, κομμωτήρια, κουρεία και καταστήματα ομορφιάς, σχολές χορού.
Η έκπτωση φόρου ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος ανέρχεται:
- έως 450 ευρώ για ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ,
- έως 1.100 ευρώ αν έχουν ετήσιο εισόδημα από 10.000 έως 20.000 ευρώ,
- έως 1.400 ευρώ για εισόδημα από 20.000 έως 30.000 ευρώ,
- έως 1.800 ευρώ για εισόδημα από 30.000 έως 40.000 ευρώ και
- έως 2.200 ευρώ για ετήσιο εισόδημά πάνω από 40.000 ευρώ.
2. Διπλές αποδείξεις. Οι δαπάνες για επισκέψεις σε ιατρούς, οδοντιάτρους, ορθοδοντικούς οστεοπαθητικούς, χειροπράκτες, οφθαλμίατρους, χειροποδιστές, ποδολόγους και για άλλες υπηρεσίες ιατρικού χαρακτήρα, μετράνε διπλά για την κάλυψη του 30% του ετήσιου πραγματικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές δαπάνες. Για παράδειγμα απόδειξη αξίας 100 ευρώ μετράει στην εφορία για 200 ευρώ
3. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το ποσό της διατροφής από τον φορολογούμενο στον/στη διαζευγμένο/η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή/και σε εξαρτώμενο τέκνο του, εφόσον αυτό καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Παράλληλα στην έννοια του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το εισόδημα που προκύπτει από την προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων.
4. Για φορολογούμενους στους οποίους έχουν κατασχεθεί ένας ή περισσότεροι λογαριασμοί, πλην του ακατάσχετου λογαριασμού, το όριο των ηλεκτρονικών αποδείξεων μειώνεται στα 5.000 ευρώ.
5. Αν οι δαπάνες για φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσης αυτών, για δανειακές υποχρεώσεις προσωπικές ή επαγγελματικές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) και για ενοίκια υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, τότε το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20%, υπό την προϋπόθεση ότι οι συγκεκριμένες δαπάνες έχουν καταβληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
6. Το ποσό των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δηλώνεται ατομικά από κάθε σύζυγο ή από κάθε μέρος συμφώνου συμβίωσης. Σε περίπτωση κοινής δήλωσης όπου το απαιτούμενο ποσό δαπανών καλύπτεται από οποιονδήποτε εκ των δύο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται να μεταφερθεί στον άλλον σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του απαιτούμενου ποσού δαπανών.