Με ένα νέο ψηφιακό εργαλείο, την διαδικτυακή πλατφόρμα “JOBMATCH”, επιχειρεί η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης να φέρει κοντά τις επιχειρήσεις από τον κλάδο του τουρισμού με τους εργαζόμενους, προκειμένου να συνδράμει στην κάλυψη των 60.000 κενών θέσεων που υπάρχουν κατά τη φετινή τουριστική σεζόν.
Σύμφωνα με ανθρώπους της τουριστικής αγοράς, πολλές είναι οι επιχειρήσεις που θα περιορίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, καθώς δεν βρίσκουν προσωπικό. Ειδικά σε νησιά που είναι δύσκολη η διαμονή κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, το πρόβλημα είναι εντονότερο.
Η πλατφόρμα που θα βγει στον αέρα λίγο πριν το Πάσχα, στοχεύει στην αποτελεσματική σύζευξη προσφοράς και ζήτησης εργασίας στον κλάδο της φιλοξενίας, δίνοντας την δυνατότητα σε εκείνους που επιθυμούν εργασία στον κλάδο του τουρισμού να διασυνδεθούν άμεσα με τους εργοδότες που αναζητούν προσωπικό.
Πώς θα γίνεται το matching
Ο υποψήφιος εργαζόμενος, αφού κατεβάσει δωρεάν την σχετική εφαρμογή από το App Store ή το playstore, θα δημιουργεί το προφίλ του, διαμορφώνοντας το περίγραμμα των θέσεων εργασίας που επιθυμεί να απασχοληθεί, σε ποιο ωράριο, σε ποια περιοχή, αλλά και σε τι εύρος μισθού.
Ταυτόχρονα οι εργοδότες θα μπορούν να δημιουργήσουν το επαγγελματικό τους προφίλ και να κάνουν άμεσα σύνδεση (match) με τον εργαζόμενο στην θέση εργασίας που έχουν ανοίξει, βάση της περιοχής της επιχείρησης τους, του εύρους μισθού και της αξιολόγησης τους.
Στη συνέχεια εφόσον υπάρξει αντιστοίχιση εργαζόμενου με εργοδότη, άμεσα θα κλείνεται ραντεβού για συνέντευξη είτε μέσω βιντεοκλήσης, είτε τηλεφωνικά σε λιγότερο από 4 λεπτά.
Πρόκειται για μία νέα εφαρμογή από τη ΔΥΠΑ για τους κλάδους προσωρινής αλλά και μόνιμης εργασίας για εστίαση και τουρισμό, η οποία εφαρμόζεται για πρώτη φορά με αίτηση του εργαζόμενου.
Πού εντοπίζονται τα κενά
Όπως ανέφερε πρόσφατα η ΠΟΕΕΤ, ανασταλτικός παράγοντας για την απασχόληση των νέων στον τουριστικό τομέα είναι:
- αφενός η εποχικότητα του επαγγέλματος και το γεγονός ότι το επίδομα ανεργίας που λαμβάνουν, διαρκεί για τρεις μήνες.
- αφετέρου, η εντατικοποίηση της δουλειάς την περσινή σεζόν λόγω των χιλιάδων κενών που υπήρχαν, λειτουργεί επίσης αποτρεπτικά ώστε οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν και φέτος στον κλάδο.
Με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία, το μεγαλύτερο πρόβλημα ελλείψεων παρατηρείται στις περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, όπως Κρήτη, Ρόδος και Χαλκιδική.
Το 2023, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων που διεξήγαγε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, περίπου μία στις 5 θέσεις παρέμεινε κενή στα ελληνικά ξενοδοχεία με τις ελλείψεις να υπολογίζονται συνολικά στις 53.229 θέσεις εργασίας.
Το ποσοστό των ελλείψεων το 2023 πάντως είχε μειωθεί ελαφρώς σχέση με την προηγούμενη διετία. Βάσει του οργανογράμματος των ξενοδοχείων, οι απαιτούμενες θέσεις εργασίας το 2023 εκτιμώνται ότι έφτασαν στις 265.782, ενώ οι θέσεις που πράγματι καλύφθηκαν στις 212.553.
Το μεγαλύτερο ποσοστό ελλείψεων παρατηρείται στα ξενοδοχεία 3 αστέρων (24%) και το μικρότερο, αντίστοιχα, στα ξενοδοχεία 5 αστέρων (14%). Από το σύνολο των ξενοδοχείων, το 35% εμφάνιζε έλλειψη σε τουλάχιστον μία θέση καμαριέρας, το 25% σε τουλάχιστον μία θέση σερβιτόρου, το 21% σε τουλάχιστον μία θέση receptionist και Barista/Barman-Barwoman και Receptionist, και το 19% παρουσίαζε έλλειψη σε τουλάχιστον μία θέση καθαριστή εσωτερικών και εξωτερικών χώρων και λαντζέρη.