Σε μεγάλη κρίση βρίσκονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενόψει της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορονοϊού, όπως αποδεικνύει η έρευνα Global State of Small Business που διεξήγαγε το Facebook σε συνεργασία με τον ΟΟΣA και την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΜμΕ.
Από καφετέριες, βιβλιοπωλεία έως και υδραυλικούς, διοργανωτές γάμων και graphic designers, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εισφέρουν σημαντικά στην οικονομία μιας χώρας ενώ δημιουργούν και μεγάλο μέρος των θέσεων εργασίας παγκοσμίως, έχουν έρθει αντιμέτωπες με μια από τις χειρότερες κρίσεις τους. Αυτό αποδεικνύει και το γεγονός ότι μία στις τέσσερις έχει βάλει «λουκέτο», από τον Ιανουάριο έως και τον Μάιο του τρέχοντος έτους.
Μάλιστα το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν κατάφεραν να επιβιώσουν, λόγω και της πανδημίας, φτάνει το 50% σε ορισμένες χώρες, σύμφωνα με την προαναφερθείσα μελέτη η οποία εξέτασε ένα δείγμα 30.000 ΜμΕ που έχουν παρουσία και στο Facebook, σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου.
Οι κλάδοι που χτυπήθηκαν περισσότερο σύμφωνα με την μελέτη είναι τα τουριστικά πρακτορεία (κατά 54%) και οι επιχειρήσεις φιλοξενίας και διοργάνωσης εκδηλώσεων (κατά 47%).
Όσες δε εξ αυτών παρέμειναν ανοιχτές, κατέγραψαν πτώση στις πωλήσεις τους ή οποία ανά περιπτώσεις ξεπέρασε και το 50%. Ειδικότερα από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εξετάστηκαν το 62% είχε χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ το 57% ανέφερε μείωση των πωλήσεων κατά 50% ή περισσότερο.
Όπως ήταν αναμενόμενο η πτώση οδήγησε σε περικοπές προσωπικού σε μια στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (33%).
Μάλιστα το φαινόμενο των απολύσεων ήταν έντονο σε χώρες όπως η Αίγυπτος (51%), η Ινδονησία (50%) και το Βιετνάμ (46%). Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη διαμορφώνεται στο 22% ενώ οι χώρες με τα μικρότερα ποσοστά απολύσεων είναι το Βέλγιο (14%), η Γαλλία (14%),η Δανία (15%), η Πολωνία (16%) και η Ρωσία (16%). Μάλιστα, από εργασιακή σκοπιά, οι προοπτικές προδιαγράφονται δυσοίωνες αν σκεφτεί κανείς πως το μόνο το 8% των μικρομεσαίων εταιρειών δηλώνει ότι θα αναζητήσει νέους εργαζόμενους το προσεχές διάστημα.
Στην Ελλάδα λιγότερο από μία στις δέκα μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναφέρει ότι δεν αντιμετωπίζει προκλήσεις αυτήν την περίοδο (8%). Το αντίστοιχο ποσοστό στο συνολικό δείγμα είναι 13%, ενώ στην Ευρώπη φθάνει στο 16%.
Σανίδα σωτηρίας οι online πωλήσεις
«Ανάσα» στην δύσκολη αυτή κατάσταση έδωσαν τα ψηφιακά κανάλια και οι online πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω αυτών. Συγκεκριμένα σε 49 χώρες του κόσμου, το 1/3 των μικρομεσαίων εταιρειών «είδε» ένα ποσοστό 25% του τζίρου να προέρχεται από το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων στη διάρκεια του lockdown.
Μάλιστα περισσότερες από τις μισές μικρομεσαίες εταιρείες σε 15 χώρες του κόσμου πραγματοποίησαν τουλάχιστον το 25% των πωλήσεων τους μέσω Διαδικτύου κατά τον μήνα Απρίλιο, όπου και ίσχυσαν τα περισσότερα lockdown σε διάφορες περιοχές του κόσμου.
Σε ορισμένες τεχνολογικά προηγμένες χώρες του κόσμου το ποσοστό των online πωλήσεων ξεπέρασε κατά πολύ το 25%, όπως για παράδειγμα στη Σιγκαπούρη όπου πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά το 60% των πωλήσεων των μικρομεσαίων εταιρειών στον Καναδά όπου το ποσοστό των online πωλήσεων άγγιξε το 64% αλλά και στην Ιρλανδία και τη Ρωσία όπου το αντίστοιχο ποσοστό έφτασε στο 65%.
Ο τομέας των επικοινωνιών ήταν εκείνος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ποσοστό μικρομεσαίων εταιρειών, οι οποίες αξιοποίησαν το online κανάλι για τις πωλήσεις τους (60%). Στον αντίποδα ο τομέας των κατασκευών ήταν αυτός, που αξιοποίησε σε μικρότερο ποσοστό το διαδικτυακό κανάλι στη διάρκεια του lockdown.
Αισιόδοξες για το μέλλον οι μισές ΜμΕ
Παρά τις προκλήσεις του τρέχοντος έτους πολλές είναι οι επιχειρήσεις και τα στελέχη τους που διατηρούν την αισιοδοξία τους για το μέλλον, με τα ποσοστά να διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης στα 2/3 των χωρών, οι ηγέτες των μισών ΜμΕ, που ρωτήθηκαν δήλωσαν αισιόδοξοι ή πολύ αισιόδοξοι για το μέλλον.
Το ποσοστό αυτό, ήταν μεγαλύτερο στις βόρειες χώρες. Για παράδειγμα σε χώρες όπως η Δανία και η Τσεχία το 71% και το 72% των διευθυντών ΜμΕ δηλώνουν αισιόδοξοι ή πολύ αισιόδοξοι για το μέλλον των επιχειρήσεών τους.Το αντίστοιχο ποσοστό στο νότο είναι χαμηλότερο. Για παράδειγμα στη Γαλλία και την Πορτογαλία διαμορφώνεται στο 35% και 39% αντίστοιχα.