Απόβαση στην Κύπρο πραγματοποιούν δύο μεγάλες ελληνικές αλυσίδες ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών, ολοκληρώνοντας σχέδια που απεργάζονταν προ πανδημίας. Ο λόγος για τον Κωτσόβολο και την Media Markt, τις θυγατρικές εταιρείες των ομίλων Dixons και Olympia, οι οποίες δρομολογούν το άνοιγμα καταστημάτων στην γειτονική χώρα την αμέσως επόμενη περίοδο.
Συγκεκριμένα στην περίπτωση του Κωτσόβολου, δρομολογείται το άνοιγμα 2 νέων καταστημάτων στην γειτονική χώρα, στην πόλη της Λευκωσίας και της Λεμεσού. Τα σχέδια υπήρχαν προ πανδημίας του κορονοϊού και τώρα που έχουν ξεκινήσει οι εμβολιασμοί και η καταιγίδα της υγειονομικής κρίσης φαίνεται να υποχωρεί, αν και με αργούς ρυθμούς, επανεκκινούν. Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία έχει ήδη βρει τους χώρους και αυτή τη περίοδο βρίσκεται σε διαδικασία στελέχωσής τους με στόχο το άνοιγμά τους την Άνοιξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι το άνοιγμα των νέων καταστημάτων συνεπάγεται και τη δημιουργία logistic center και την λειτουργία και στην Κύπρο του ηλεκτρονικού καταστήματος της εταιρείας.
Με την επέκταση του Κωτσόβολου στην Κύπρο ο βρετανικός όμιλος της Dixons Carphone, αποκτά παρουσία σε μια ακόμα χώρα, ήδη δραστηριοποιείται σε Αγγλία, Σουηδία, Νορβηγία, Δανία και Ιρλανδία. Στην περίπτωση της χώρας μας αποτελεί τον ισχυρότερο παίκτη στην κατηγορία των ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών. Ο κύκλος εργασιών της Κωτσόβολος για την προηγούμενη οικονομική χρήση 2019-2020 (έως 31 Απριλίου του 2020) σημείωσε αύξηση 3,5% και έκλεισε στα 538 εκατ. ευρώ από 520 εκατ. ευρώ το προηγούμενο οικονομικό έτος 2018-2019. Η διοίκηση της εταιρείας μάλιστα χαρακτήρισε την αύξηση πωλήσεων άθλο δεδομένων των υγειονομικών συνθηκών και των κλειστών καταστημάτων. «Στοχεύαμε αρκετά υψηλότερα, αλλά με ενάμιση μήνα κλειστά καταστήματα, θεωρώ ότι ήταν μία επιτυχημένη χρονιά», είχε αναφέρει κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων ο κ. Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην Κωτσόβολος – Dixons South East Europe. Όσον αφορά την κερδοφορία της για την ίδια οικονομική χρήση, τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) σημείωσαν άνοδο 1,2% στα 21,3 εκατ. ευρώ από 20,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) διαμορφώθηκαν στα 26,2 εκατ. ευρώ από 25,2 εκατ.
Πέρα από την επέκταση στην Κύπρο, η εταιρεία είχε προαναγγείλει για την τρέχουσα χρονιά που λήγει τον Απρίλιο του 2021, τέσσερις ανακαινίσεις, δύο μετεγκαταστάσεις και ένα νέο κατάστημα και στην Ελλάδα ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και τα σχέδια ψηφιακού μετασχηματισμού των καταστημάτων της τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων κι ένα νέο εργαλείο για την εξυπηρέτηση των πελατών.
Στις προοπτικές της κυπριακής αγοράς φαίνεται να επενδύει και ο μεγαλύτερος εγχώριος ανταγωνιστής της Κωτσόβολος, η Public Media Markt. Να θυμίσουμε ότι η PMM λειτουργεί ήδη στην Κύπρο έξι καταστήματα Puclic (δύο στη Λευκωσία, ένα στη Λεμεσό, ένα στην Πάφο, ένα στη Λάρνακα κι ένα στο Παραλίμνι).
Αυτή την περίοδο μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογεί το άνοιγμα ενός καταστήματος Media Markt και εξετάζει και την περαιτέρω επέκταση των Public. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πληροφορίες για την διάθεση των προϊόντων της Media Markt στην Κυπριακή αγορά κυκλοφορούν εδώ και μήνες. Ωστόσο μέχρι πρότινος δεν ήταν γνωστό αν η διάθεση αυτή θα υλοποιηθεί με την μορφή «shop-in-shop», δηλαδή με την προσθήκη προϊόντων της Media Markt εντός των καταστημάτων Public ή με την δημιουργία μεμονωμένων καταστημάτων.
Σημειωτέον ότι σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα της PMM για την χρήση του 2019, η εταιρεία πέτυχε αύξηση του κύκλου εργασιών της, και περαιτέρω βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων της. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της χρήσης που έληξε την 31/12/2019 ανήλθε στο ποσό των €268,3 εκατ. έναντι € 256,4 εκατ. της προηγούμενης αντίστοιχης χρήσης 2018, σημειώνοντας αύξηση 4,67%. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) για το 2019 ανήλθαν σε €20,08 εκατ.
Πέρα από την επέκταση του, ο όμιλος έχει ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 26 εκατ. ευρώ στο ecommerce, τις νέες τεχνολογίες και σε υποδομές για την επόμενη διετία, έχοντας ήδη δημιουργήσει νέο κέντρο διανομής κι αποθήκευσης στην Ελευσίνα. Αυτή την περίοδο μάλιστα η εταιρεία βρίσκεται σε περίοδο μετασχηματισμού με στρατηγικό στόχο να κυριαρχήσει στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, εξού και η συνεχής ανάπτυξη του marketplace που έχει δημιουργήσει εντός του ιστότοπού της.
Τα σχέδια για επέκταση στην γειτονική χώρα καταγράφουν ήδη καθυστερήσεις λόγω των έκτακτων παγκόσμιων υγειονομικών συνθηκών. Η κατάσταση άλλωστε με την οποία ήρθε αντιμέτωπος και ο κλάδος των ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών είναι πρωτοφανής από κάθε άποψη όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς στο insider.gr. Κάτι που επιδεινώνεται αν λάβει κανείς υπόψη του ότι μιλάμε για έναν αρκετά συγκεντρωμένο κλάδο, ο οποίος όμως έχει μεγάλη διασπορά του φυσικού δικτύου καταστημάτων. Αυτό το γεγονός αποτελεί πλέον και την αχίλλειο πτέρνα των επιχειρήσεων αυτών και ειδικά μετά και την παύση εφαρμογής του «click away» αποδεικνύεται μη προσοδοφόρο. Γενικότερα ο κλάδος αναμένεται να καταγράψει σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς πτώση πωλήσεων που ξεπερνά το 15%, γεννώντας στον κλάδο «μνήμες» από την από την προηγούμενη οικονομική κρίση.