Μια ανάγκη και μια καινοτόμα ιδέα αποτέλεσαν στο παρελθόν το όχημα ώστε ο Νίκος Δρανδάκης να δημιουργήσει το πρώτο μεγάλο success story της ελληνικής startup σκηνής. Ο λόγος φυσικά για το Τaxibeat, την εταιρεία που κατάφερε να «αναστατώσει» τον κλάδο των ταξί και μετά από μια ξέφρενη κούρσα προς την κορυφή να εξαγοραστεί από τον γερμανικό κολοσσό Daimler έναντι περίπου 43 εκατ. ευρώ. Έντεκα χρόνια αργότερα, μια καινούργια επιθυμία συνδυασμένη με την τεχνολογία, γίνεται το νέο άγημα του Νίκου Δρανδάκη, το οποίο φιλοδοξεί να κάνει disrupt σε μια εντελώς διαφορετική αγορά, χαράσσοντας μάλιστα μια εξίσου ανοδική πορεία.
Ο λόγος για την Flyway, μια νέα εφαρμογή συνιδιοκτησίας και διαμοιρασμού δεύτερης κατοικίας, η οποία αποτελεί το δεύτερο pivot του κ. Δρανδάκη μετά την αποχώρησή του από την Taxibeat. Τι εστί όμως Flyway; «Μέσα από ένα καινοτόμο μοντέλο χρονομεριστικής αγοράς ιδιοκτησίας, η Flyway αγοράζει, πουλά και διαχειρίζεται ως concierge την δεύτερη κατοικία» όπως εξηγεί o εμπνευστής της, μιλώντας στο insider.gr. «Είναι κάτι που γίνεται ήδη στην αμερικανική αγορά με μεγάλη επιτυχία αλλά και κάτι που εδώ και χρόνια υπάρχει σαν σκέψη στο μυαλό μου», προσθέτει.
«Για να γίνει ευκολότερα κατανοητό, η Flyway αγοράζει δεύτερες κατοικίες στους προορισμούς που επιθυμούν περισσότερο οι άνθρωποι για να περάσουν τον ελεύθερο χρόνο τους, στην συνέχεια τις επιπλώνει ακολουθώντας έναν μοντέρνο σχεδιασμό και μέσα από μια Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) χωρίζει την ιδιοκτησία σε 8 μερίδια τα οποία και πωλεί σε διαφορετικούς κάθε φορά ιδιοκτήτες».
Σύμφωνα με τον κ. Δρανδάκη η βασική ιδέα πίσω από το Flyway είναι να εξαλειφθεί μια τρομερή ανισορροπία που παρατηρείται εδώ και χρόνια στην αγορά εξοχικής ή δεύτερης κατοικίας. «Σε όλο τον κόσμο υπάρχουν περισσότερα από 100 εκατομμύρια δεύτερες κατοικίες παγκοσμίως, με τα 15 περίπου εκατομμύρια αυτών να βρίσκονται στην Ευρώπη. Τα σπίτια αυτά χρησιμοποιούνται μόνο στο 10% του χρόνου τους, γεγονός που δημιουργεί μια πολύ εσφαλμένη κατανομή πόρων που περιμένει να επιλυθεί. Στόχος μας λοιπόν είναι να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα και να βοηθήσουμε τους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν το δεύτερο σπίτι που ονειρεύονται στην τιμή που θα το χρησιμοποιήσουν».
«Ο λόγος δε που αποφασίσαμε να σπάσουμε τα μερίδια σε 8, είναι γιατί ο μέσος όρος χρόνος που περνά κάποιος σε μια δεύτερη κατοικία έχει υπολογιστεί σε 44 περίπου ημέρες. Με τον τρόπο αυτό, αγοράζοντας μόνο μια μετοχή, αποκτάς την ιδιοκτησία ενός ακινήτου πληρώνοντάς την όσο ακριβώς θα το χρησιμοποιήσεις».
Παρότι το μοντέλο της πολυιδιοκτησίας δεν είναι καινούργιο, μέχρι σήμερα είχε αποτύχει χάρη στα διαχειριστικά προβλήματα που παρουσίαζε. Αυτά ακριβώς τα προβλήματα υπόσχεται να λύσει η Flyway με την βοήθεια της τεχνολογίας.
«Όταν πουλήσουμε τις μετοχές του σπιτιού, δίνουμε μια εφαρμογή στους νέους ιδιοκτήτες του, μέσα από την οποία μπορεί ο καθένας να κάνει τον προγραμματισμό του και να κλείσει τις ημέρες που επιθυμεί να το επισκεφτεί. Η εφαρμογή ωστόσο ακολουθεί ένα σύστημα κανόνων που μοιράζουν τον χρόνο του σπιτιού δίκαια. Για παράδειγμα ο κάθε ιδιοκτήτης μπορεί να επισκεφτεί μόνο 44 ημέρες το χρόνο το σπίτι και εξ αυτών μόνο οι 15 μπορούν να είναι συνεχόμενες. Αντίστοιχα μπορεί να σπάσει τις 44 ημέρες σε 6 διαστήματα, κι όχι να επισκεφτεί για παράδειγμα το σπίτι 44 φορές για μια μόνο ημέρα. Μέσα στο ημερολόγιο της εφαρμογής είναι καταχωρημένες όλες οι αργίες και οι ημέρες διακοπών και οι ιδιοκτήτες μπορούν να επιλέξουν μόνο μια τέτοια περίοδο για να επισκεφτούν το σπίτι. Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά. Επί της ουσίας υπάρχει μια μακρά σειρά κανόνων, οι οποίοι πείθουν τους ιδιοκτήτες για τον δίκαιο διαμοιρασμό της επισκεψιμότητάς του σπιτιού» εξηγεί ο κ. Δρανδάκης.
Η Flyway βέβαια δεν διαχειρίζεται μόνο την χρονομεριστική εφαρμογή του κάθε σπιτιού, παραμένει διαχειριστής του ακινήτου και για την κάλυψη των βασικών αναγκών των επισκεπτών. «Με ένα μηνιαίο κόμιστρο της τάξης των 1.000 ευρώ, το οποίο επιμερίζεται σε όλους τους ιδιοκτήτες αναλαμβάνουμε και το property management, ώστε το σπίτι να καθαρίζεται για παράδειγμα μεταξύ της διαμονής διαφορετικών ιδιοκτητών».
Έτσι η εταιρεία διασφαλίζει δύο πηγές εισοδήματος, την προμήθεια κατά την πώληση του σπιτιού η οποία κυμαίνεται περίπου στο 10% και τα έσοδα από την διαχείριση των ακινήτων που έχει πουλήσει. «Με τον τρόπο αυτό διευκολύνει και τους ιδιοκτήτες οι οποίοι όταν μπαίνουν στο σπίτι το βρίσκουν σε άριστη κατάσταση όπως και να το έχουν αφήσει οι προηγούμενοι» εξηγεί ο κ. Δρανδάκης.
Στα βασικά πλεονεκτήματα της Flyway βέβαια θα πρέπει να προσθέσει κανείς και την ευκολία απόκτησης ιδιοκτησίας, αφού από μια γραφειοκρατική και χρονοβόρα διαδικασία που είναι σήμερα μετατρέπεται σε αγορά μιας μετοχής, η οποία ολοκληρώνεται άμεσα και με ελάχιστο κόπο. «Ένα ακόμα πλεονέκτημα όμως είναι η ευκαιρία που προσφέρει στους ιδιοκτήτες να αποκτήσουν με το ίδιο ποσό που θα έδιναν για ένα ακίνητο, έως και 8 ακίνητα σε διαφορετικές περιοχές» όπως προσθέτει ο κ. Δρανδάκης.
Η Flyway έχει προχωρήσει ήδη σε συνεργασία με τέσσερα μεγάλα μεσιτικά γραφεία της χώρας και φιλοξενεί στο site της ακίνητα για δυνητική αγορά, ενώ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την αγορά κάποιων εξ αυτών. «Τα ακίνητα που θα περιλαμβάνονται θα είναι ανώτερου επιπέδου και θα κυμαίνονται μεταξύ 1 και 4 εκατ. ευρώ. Αρχικά όμως θέλουμε να δούμε το ενδιαφέρον που υπάρχει και να κατανοήσουμε τι ακίνητα προτιμούν οι δυνητικοί πελάτες μας».
Η δραστηριότητα θα ξεκινήσει από την Ελλάδα και θα περιλαμβάνει ακίνητα τόσο σε δημοφιλείς θερινούς προορισμούς (νησιά Αιγαίου, Κρήτη, Αθηναϊκή Ριβιέρα) όσο και σε χειμερινούς (Πήλιο, Ζαγοροχώρια, Παρνασσό κ.ά). «Στόχος είναι να γίνουμε παγκόσμιος παίκτης σε αυτή την αγορά που τώρα ξεκινά να δημιουργείται. Ξεκινάμε με την Ελλάδα αλλά θέλουμε να επεκταθούμε και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς».
Προς ώρας η Flyway έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση άνω του 1 εκατ. από ιδιώτες επενδυτές, μεταξύ των οποίων και ο κ. Δρανδάκης, ενώ σύντομα αναμένεται να τρέξει έναν ακόμα χρηματοδοτικό γύρο με στόχο να σηκώσει άλλα 3 με 4 εκατ. τόσο από ιδιώτες όσο κι από θεσμικούς επενδυτές.