Τεράστιο φαινόμενο είναι πλέον το λεγόμενο social shopping στην Ασία που προσπαθεί να ανταγωνιστεί τις πλατφόρμες-γίγαντες των ΗΠΑ.
Με σκοπό να αυξήσει τα μέλη του στις ΗΠΑ, το TikTok που ανήκει στην Bytedance της Κίνας παρουσίασε την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου του στους 150 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο.
Ζηλεύοντας τη δόξα του Amazon, το TikTok, εδώ και καιρό έχει λανσάρει στην Κίνα το Douyin, την κινεζική έκδοση της δημοφιλούς πλατφόρμας, που σημειώνει μεγάλη επιτυχία στην πώληση αγαθών μέσω live streaming και σύντομων βίντεο ενώ σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία τα τελευταία δύο χρόνια, σημειώνει εντυπωσιακές επιδόσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Και καθώς το TikTok είναι ήδη ένα κανάλι όπου εκατοντάδες εκατομμύρια νέοι χρήστες ανακαλύπτουν νέα προϊόντα, ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως ρούχα και καλλυντικά, που φοριούνται ή επισημαίνονται από influencers, το επόμενο βήματα είναι η επέκταση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Τριπλασιάστηκε η ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων σε ένα μόλις χρόνο
Σκοπεύοντας να αυξήσει τη συνολική ποσότητα των προς πώληση αγαθών, το TikTok ανεβάζει τον πήχη από τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022 σε ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων στα 20 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος παγκοσμίως, όπως αναφέρει η Wall Street Journal.
Παρά την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, το ηλεκτρονικό εμπόριο ανθεί με τη Goldman Sachs να αναφέρει πως η ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων για το ηλεκτρονικό εμπόριο από live streaming πλατφόρμες θα αυξηθεί κατά 18% ετησίως τα επόμενα δύο χρόνια—σε σύγκριση με 11% για το συνολικό ηλεκτρονικό εμπόριο. Μάλιστα σημειώνει, πως αυτός ο κλάδος ηλεκτρονικού εμπορίου θα αποτελεί περίπου το 24% της συνολικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου το 2025.
Αυξήσεις στα έσοδά τους βλέπουν και οι αντίπαλοι του TikTok, όπως το Kuaishou, που είδε την ακαθάριστη αξία των εμπορευμάτων του να αυξάνεται κατά 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος ενώ και ο γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου JD.com αύξησε τα έσοδά του κατά 2% σε ετήσια βάση το τρίμηνο που έληξε τον Σεπτέμβριο.
Όταν η πολιτική γίνεται «εμπόδιο»
Μοναδικό εμπόδιο στην επέκταση του TikTok, μοιάζει η πολιτική που εφαρμόζεται σε κάποιες χώρες, όπως στην Ινδονησία, που τον Σεπτέμβριο απαγόρευσε τις συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναγκάζοντας το TikTok να αναστείλει τις ηλεκτρονικές αγορές του εκεί. Παράλληλα, και η αυστηροποίηση ελέγχων στις ΗΠΑ, βάζει ένα ακόμη εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί.
Το TikTok βρίσκεται ήδη υπό αυστηρό έλεγχο στις ΗΠΑ. Ωστόσο, μέχρι οι απαγορεύσεις από την πλευρά των πολιτικών να εφαρμοστούν, το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω TikTok, θα έχει ήδη ανθίσει γεμίζοντας τα ταμεία της Bytedance και δημιουργώντας «πονοκέφαλο» στην Amazon και τη Walmart...