Πιο αυστηροί γίνονται οι ευρωπαϊκοί στόχοι για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Βάσει του νέου κανονισμού που ενέκρινε προσφάτως η Ολομέλεια, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από μεγάλα φορτηγά και λεωφορεία πρέπει να μειωθούν κατά 45% για το διάστημα 2030-2034, 65% για το 2035-2039 και 90% από το 2040 και έπειτα.
Τίθενται επίσης στόχοι μείωσης των εκπομπών για τα ρυμουλκούμενα (7,5%) και τα ημιρυμουλκούμενα (10%) από το 2030.
Προς αξιολόγηση και τα μικρά φορτηγά
Η νέα δέσμη μέτρων απαιτεί από την Επιτροπή να προβεί σε λεπτομερή επανεξέταση της αποτελεσματικότητας και του αντικτύπου των νέων κανόνων έως το 2027. Η επανεξέταση θα πρέπει να αξιολογήσει, μεταξύ άλλων, κατά πόσον πρέπει να εφαρμοστούν οι κανόνες και στα μικρά φορτηγά, τη μεθοδολογία για την καταχώριση βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα από διοξείδιο του άνθρακα και τον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει ένας διορθωτικός συντελεστής άνθρακα στη μετάβαση προς τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών.
«Η μετάβαση σε φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών δεν είναι μόνο καίριας σημασίας για την επίτευξη των στόχων μας για το κλίμα, αλλά και ζωτικής σημασίας για καθαρότερο αέρα στις πόλεις μας». Μετά το Κοινοβούλιο, πρέπει το Συμβούλιο να εγκρίνει τον κανονισμό, για να τεθεί σε ισχύ» ανέφερε σχετικά ο εισηγητής Bas Eickhout (Πράσινοι, Ολλανδία).