Αποστολάκης: To Taxibeat έβαλε τα startups στην ελληνική πραγματικότητα (vid)

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αποστολάκης: To Taxibeat έβαλε τα startups στην ελληνική πραγματικότητα (vid)

Η εξαγορά του Taxibeat αποτελεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι οι ελληνικές startup μπορoύν να τα καταφέρουν και εκτός Ελλάδος, δημιουργώντας μια ξεκάθαρη τάση. Αυτό τονίζει μιλώντας στο insider.gr o κ. Απόστολος Αποστολάκης, πρώην μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Taxibeat και Partner του επενδυτικού fund Venture Friends.

Παράλληλα, εκτιμά ότι ήδη υπάρχουν εγχώριες εταιρείες που μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμά του και ότι οι startups –αν και δεν μπορούν να σώσουν τη χώρα από την κρίση- είναι μια αχτίδα αισιοδοξίας, αξιοκρατίας και δείχνουν ότι με την προσπάθεια μπορεί να έρθει το αποτέλεσμα.

Τι σημαίνει για εσάς η εξαγορά του Taxibeat από τη Daimler και τι μηνύματα μεταφέρει στην ελληνική Startup κοινότητα;

Είναι η επιβράβευση μιας μεγάλης προσπάθειας από όλη την ομάδα του Taxibeat. Αλλά το βασικό είναι ότι βάζει τα startups στην ελληνική πραγματικότητα, και δείχνει ότι μπορούν να έχουν σημαντικές επιτυχίες που αναγνωρίζονται όχι μόνο εντός αλλά και εκτός Ελλάδος. Μετά και το e-food πριν από δύο χρόνια έρχεται και το Taxibeat να δείξει ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα αλλά ότι είναι μια ξεκάθαρη τάση που αρχίσει να δημιουργείται και αυτό είναι πολύ θετικό γεγονός και για το οικοσύστημα στην Ελλάδα αλλά και την οικονομία γενικότερα.

Αν σκεφτεί κανείς που ήμασταν πριν από πέντε-έξι χρόνια και που είμαστε σήμερα θα καταλάβει ότι έχουμε διανύσει μεγάλη απόσταση. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαστε κοντά στα άλλα μεγάλα οικοσυστήματα.

Μπορεί μια ελληνική startup να βρει εγχώρια χρηματοδότηση ή θα πρέπει αναγκαστικά να αναζητήσει την τύχη της στο εξωτερικό;

Για μια ελληνική ιδέα στον χώρο της τεχνολογίας, η οποία δεν θέλει να μείνει ελληνική αλλά να βγει εκτός συνόρων υπάρχουν επιλογές. Το Venture Friends είναι μια από αυτές τις επιλογές και εμείς το έχουμε αποδείξει έχοντας ήδη υποστηρίξει πάνω από 15 ομάδες Ελλήνων που έχουν δημιουργήσει εξωστρεφείς ή διεθνείς εταιρείες στο χώρο της τεχνολογίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι εύκολο. Αλλά η δυσκολία δεν έγκειται στη χρηματοδότηση. Έγκειται στο να δημιουργηθεί ένα προϊόν το οποίο πραγματικά να το έχει ανάγκη ο πελάτης.

Είναι μια συνταγή επιτυχίας που έχει αρκετά συστατικά. Ξεκινώντας από την ομάδα, αυτή πρέπει να έχει την ικανότητα, το πάθος, τη δέσμευση να δημιουργήσει κάτι σημαντικό και διεθνές. Πέρα από αυτό πρέπει να βάλει την προσπάθειά της σε κάτι απτό, το οποίο έχει ουσία και για το οποίο υπάρχει ανάγκη.

Αν κάποιο έχει μια ιδέα που λύνει ξεκάθαρα κάποιο πρόβλημα και έχει τη διάθεση να τη μετουσιώσει σε προϊόν, θεωρώ ότι μπορεί να πετύχει πολλά πράγματα.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν και άλλες εταιρείες που θα μπορούσαν να γίνουν το νέο Taxibeat;

Το πιστεύω ακράδαντα. Ήδη βλέπουμε μερικές ομάδες οι οποίες έχουν δείξει ότι θα το πετύχουν. Έχουμε εταιρείες όπως το Blueground, το Welcome, το Δουλευταρά, το e-table, to Spotawheel και το nannuka οι οποίες έχουν σημαντική δυναμική και μπορούν να γίνουν μεγάλες εταιρείες.

Θα μπορούσαν οι ομάδες αυτές να πάνε όντως στο εξωτερικό. Παραταύτα, το να ξεκινήσει κανείς από την Ελλάδα έχει κάποια πλεονεκτήματα που έχουν να κάνουν με την καλύτερη πρόσβαση που έχει στην αγορά, στο ταλέντο, στο χαμηλότερο κόστος υλοποίησης και ανάπτυξης προϊόντος και άρα στο χαμηλότερο κόστος τεστ. Δηλαδή να κάνεις το πρώτο σου τεστ εδώ και να τελειοποιήσεις το προϊόν σου εδώ όπως έκανε το Taxibeat και να πας στην επόμενη αγορά, έχοντας την Ελλάδα ως βάση εξέλιξης του προϊόντος.

Τελικά νομοτελειακά, επειδή η χώρα μας είναι μικρή, ωθεί τα ελληνικά startups να βγουν εκτός Ελλάδος.

Μπορούν εν τέλει οι να λύσουν το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδας;

Από μόνες τους οι Startups δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της ελληνικής κρίσης. Όπως και δεν νομίζω ότι κανένας κλάδος μεμονωμένα δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Παραταύτα, τα Startups μπορούν να δημιουργήσουν κάποιες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Όμως η πιο σημαντική επίδραση που έχουν τα startups είναι στην αλλαγή νοοτροπίας. Καταρχήν δίνουν την αισιοδοξία ότι μπορούν άνθρωποι να πετύχουν από το μηδέν να δημιουργήσουν κάτι.

Η συζήτηση γύρω από τα startups και ο τρόπος δημιουργίας και γιγάντωσής τους βοηθάει την κουλτούρα μας και τη νοοτροπία μας. Γιατί είναι μια αχτίδα αισιοδοξίας, αξιοκρατίας και δείχνει ότι με την προσπάθεια μπορεί να έρθει το αποτέλεσμα.

Ο αρμόδιος υπουργός κ. Παππάς δήλωσε σε συνέντευξή του στο insider.gr ότι σκοπεύει να ενισχύσει τις startups με κονδύλια 380 εκατ. ευρώ. Πόσο μπορεί να συμβάλλει η κίνηση αυτή στο εγχώριο οικοσύστημα;

Αν υλοποιηθεί σωστά και δεν υπάρχουν αγκυλώσεις και καθυστερήσεις στην παροχή των χρηματοδοτήσεων τότε σίγουρα τα κονδύλια αυτά θα βοηθήσουν το οικοσύστημα. Μιλαω για τις καθυστερήσεις δίοτι τα κονδύλια αφορούν σε δύο άξονες. Ο ένας είναι η παροχή χρημάτων απευθείας στα startups.Η εμπειρία μου από αυτό είναι κακή διότι το 2013 είχαμε κάνει άιτηση με το doctoranytime.gr για το πρόγραμμα ICT και ενω έχουμε υλοποιήσει πολλαπλάσιου ύψους επένδυση (είμαστε ήδη στο Βέλγιο με το doctoranytime.be) δεν έχουμε ακόμη πάρει χρήματα.
Για το δεύτερο άξονα, που είναι το equifund σίγουρα τα αποτελέσματα θα είναι πιο απτά αν κρίνουμε από τα Jeremie funds που όντως βοήθησαν αρκετές εταιρείες να χρηματοδοτηθούν .Όμως και εκεί υπήρχαν δυσκαμψιες όσον αφορά την υποχρεωτική γεωγραφική τοποθέτηση των χρημάτων και καλό θα είναι να μην υπάρχουν πλέον τέτοιοι περιορισμοί. Το τεχνολογικό ταλέντο εκ των πραγμάτων ζει η μετακινειται στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα οπότε δεν έχει νόημα η υποχρέωση για επένδυση σε πιο μακρινές περιοχές.

Τι αναζητάτε όταν σας προσεγγίσει μια startup για χρηματοδότηση;

Κοιτάμε την ομάδα. Αν αυτή μπορεί να κάνει μια μεγάλη εταιρεία. Ένα startup φτάνει να απασχολεί μέχρι και 100 ανθρώπους και πρέπει η ομάδα να μπορεί να συνδέσει και να εμπνεύσει αυτούς τους ανθρώπους γύρω από ένα όραμα. Πρέπει η ιδέα να είναι απτή, κατανοητή και να λύνει ένα πρόβλημα που αφορά πολύ κόσμο. Και να έχει τη διάθεση να βγει εκτός Ελλάδος.

Και τι πρέπει να κάνει μια startup για να πετύχει;

Να δουλέψει αρκετά πριν κάνει τα πρώτα βήματα. Να καταλάβει αν υπάρχει αγορά, πόσο μεγάλη είναι αυτή, αν μπορεί σαν ομάδα να υλοποιήσει την ιδέα ή αν χρειάζεται και άλλα άτομα γύρω της και κατόπιν να κάνει τα πρώτα βήματα, υλοποιώντας το προϊόν και μετά να ζητήσει χρηματοδότηση. Επίσης, να συζητήσει αρκετά την ιδέα. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που βλέπω συχνά είναι ότι διστάζουμε να μοιραστούμε την ιδέα μας, με το φόβο κάποιος να την αντιγράψει. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι η ιδέα δεν έχει καμία αξία. Όλη η αξία είναι στην προσπάθεια και την υλοποίηση της ιδέας. Και απαιτούνται αρκετά χρόνια μέχρι αυτή να μετουσιωθεί σε προϊόν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider